المسیره: سازمان ملل تحت فرمان ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی در یمن عمل می‌کند

المسیره گزارش داد سازمان ملل به اقدام کشور‌های ائتلاف متجاوز برای به شکست کشاندن توافقنامه الحدیده بی‌اعتنایی می‌کند.

المسیره: سازمان ملل تحت فرمان ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی در یمن عمل می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره، سازمان ملل به اقدام کشور‌های ائتلاف متجاوز برای به شکست کشاندن توافقنامه الحدیده بی اعتنایی می‌کند و حتی توان اعمال فشار بر این ائتلاف را ندارد و شاید بتوان گفت سازمان ملل تحت فرمان ائتلاف متجاوز سعودی- آمریکایی عمل می‌کند.

شبکه تلویزیونی المسیره با اعلام این مطلب گزارش داد: بیش از شش ماه است که توافقنامه سوئد بدون فایده قابل توجه در زمینه انسانی برای مردم یمن، درجا می‌زند. علت این موضوع، لجاجت کشور‌های متجاوز و نمایندگان بی اختیار آنهاست. از سوی دیگر، تعلل سازمان ملل سؤال‌های مختلفی را درباره جدیت آن در اجرای توافقنامه‌های انسانی و سیاسی تحت نظارت این سازمان مطرح کرده است.

یاسر المهلل، گزارشگر این شبکه گزارش داد: بیش از شش ماه از زمان امضای توافقنامه سوئد در استکهلم با هدف رسیدن به اهداف صرفا انسانی می‌گذرد.  از این رو، هیئت ملی یمنی که مسئولیت رسیدن به نتایج مطلوب را داشت در خصوص بند‌های توافقنامه به شکل مثبت رفتار کرد و به سرعت و آشکارا به سمت اجرای آن‌ها پیش رفت، آن هم به شکل اجرای یک جانبه توافق. این در حالی است که کشور‌های متجاوز پس از آن که در تعیین بند‌های توافق به گونه‌ای که در راستای منافع و طمع ورزی‌های آن‌ها باشد، شکست خوردند به دنبال این هستند که اجرای توافقنامه را به شکست بکشانند.

با منتشر شدن برخی گزارش‌ها درباره بحرانی‌تر شدن اوضاع انسانی یمن به رغم امضای توافقنامه، این توافقنامه با برخی موانع مواجه شده که ناشی از لجاجت کشور‌های متجاوز و مخالفت با همه روند‌های سازمان ملل برای اجرای توافقنامه است.

یکی از این اقدامات، فرار از اجرای توافق الحدیده بر اساس زمان بندی‌های طرح تغییر آرایش نظامی الحدیده بود که کشور‌های متجاوز در تلاش‌های مأیوسانه، برای منحرف کردن روند فعالیت توافقی تلاش کردند. برای مثال، قضیه اسرا را به حالت تعلیق درآوردند و روند تبادل هزاران اسیر دو طرف را به شکست کشاندند.

تفاهم‌های مربوط به قضیه اقتصادی از دیگر مسائلی بود که کشور‌های متجاوز با پافشاری، برای به شکست کشاندن آن تلاش کردند تا از اهرم اقتصادی برای گرسنه نگه داشتن یمنی‌ها از طریق ادامه محاصره هوایی و بستن فرودگاه صنعا بهره برداری کنند؛ به طوری که جلوگیری از حق بیماران برای سفر و درمان در خارج از کشور، منجر به جان باختن بسیاری از بیماران شد.

به رغم شواهد و ادله آشکار درباره اقدام عمدی کشور‌های متجاوز و مزدوران آن برای به شکست کشاندن چارچوب‌های اجرایی توافق سوئد، سازمان ملل به نادیده گرفتن این گونه اقدامات ادامه می‌دهد؛ اقداماتی که ذره‌ای انسانی یا مسئولانه نیست و در حالی که کشور‌های ائتلاف متجاوز و مزدوران آن با اجرای تعهدات نخستین خود مخالفت می‌کنند، این سازمان به سمت اقدامات مراحل بعدی پیش می‌رود.

سازمان ملل حتی توان ندارد طرف متجاوز را تحت فشار‌های جدی قرار دهد و حتی فراتر از آن، بر اساس سیاست‌های ائتلاف متجاوز سعودی- آمریکایی رفتار می‌کند. برای مثال، مردم یمن می‌پرسند علت متوقف کردن فعالیت‌های بندر الحدیده چیست؟ آن هم در حالی که هیچ گونه حضور مسلحانه در این بندر مشاهده نمی‌شود و این بندر تحت نظارت سازمان ملل است. آیا سازمان ملل برای راضی کردن کشور‌های متجاوز، از تعهدات خود شانه خالی می‌کند؟

انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان ملل ، عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار