باشگاه خبرنگاران جوان اراک گزارش می دهد؛

رونق تولید از مزرعه تا کارخانه/ دستانی که گردش چرخ اقتصاد را روان کرده

چرخه تولید از مزرعه تا کارخانه تولید دمنوش‌های گیاهی در شازند یکی از نمونه‌های رونق تولید و اشتغال است

رونق تولید از مزرعه تا کارخانه / کارخانه‌ای که گردش چرخ اقتصاد را روان کردهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، وقتی صحبت از رونق تولید می‌شود بیشتر نگاه‌ها به سمت صنعت می‌رود و به مهم‌ترین رکن اقتصادی که کشاورزی است که کمتر توجه می‌شود، در حالی که کشاورزی سهم بسزایی در تولید و رونق تولید دارد.

با توجه به اینکه ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی جهان در ایران تولید می‌شود و بیش از ٢۵ درصد از اشتغال کشور مربوط به بخش کشاورزی و صنایع جانبی آن است توجه به بخش کشاورزی علاوه بر اینکه درآمدزایی ارزی را تقویت می‌کند اشتغالزایی پایدار را هم در پی دارد.

اشتغال پایدار برای ۳۰۰ نفر از اهالی منطقه

یکی از نخستین کارخانه‌های تولید دمنوش‌های گیاهی در شهرک صنعتی شهید بابایی شهر شهباز شهرستان شازند استان مرکزی ضمن تامین نیاز این محصول برای ۳۰۰ نفر از اهالی منطقه اشتغال پایدار ایجاد کرده است.

از جمله راه‌های کاهش قیمت تمام شده و بالا بردن ارزش افزوده تامین چرخه تولید و حذف واسطه هاست تا از این طریق سودی که به جیب واسطه‌ها می‌رود به تولید کننده و رونق تولید کمک کند.

کارخانه تولید دمنوش‌های گیاهی شازند در این رابطه گلخانه‌ای در کنار کارخانه ایجاد کرده تا با تامین بی واسطه مواد اولیه کارخانه چرخه از مزرعه تا خانه را تکمیل کند.

تولید سالانه  ۱۵ میلیون نشاء  گیاهان دارویی  مقاوم به کم آبی

میرمهدی مدیرعامل این واحد تولیدی در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،گفت: درگلخانه مجاور این کارخانه سالانه تا ۱۵ میلیون نشاء از شش گیاه دارویی شامل گل گاوزبان، بادرنجویه، رزماری، اسطوخودوس، گل محمدی و آویشن کشت می‌شود که با استفاده از روش‌های نوین کشت، نشاء‌های مقاوم و کم آب بر در این واحد تولید می‌شود.

البته در این چرخه تولید جایی هم برای کشاورزان منطقه درنظر گرفته شده است تا این رونق تولید رونق اشتغال را هم در پی داشته باشد و بخشی از این شبکه تولید محصول را کشاورزان به عهده دارند.

مزرعه کشاورزان هم در این چرخه تولید نقش آفرین است

مدیرعامل کارخانه تولید دمنوش‌های گیاهی شازند اضافه کرد: نشاء‌های تولید شده به روستای مالمیر شهرستان شازند در فاصله ۹۰ کیلومتری کارخانه ارسال می‌شود و در زمین‌های کشاورزان این منطقه کاشته می‌شود.

حمایت از این گونه تولیدات کشاورزی که هم نیاز کشور را تامین می‌کند و هم اشتغال پایدار را تضمین می‌کند یک روش اقتصاد مقاومتی راهی برای رونق تولید در میان التهاب آفرینی دشمنان در اقتصاد کشور است.

اجرای طرح با همکاری قرار گاه سازندگی سپاه 

میرمهدی ادامه داد: در این طرح که با همکاری قرارگاه سازندگی سپاه روح الله استان مرکزی اجرایی شده است، محصول تولیدی گیاهان دارویی کشاورزان خریداری و در کارخانه مجاور گلخانه فرآوری می‌شود که با این کار سالانه تا ۳ تن انواع گیاهان دارویی تولید و روانه بازار فروش استان‌های مختلف می‌گردد.

صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب، مقاوم بودن به آفات و سرما و بهره وری فراوان از اصلی‌ترین مزیت‌های این کشت ارزشمند است.

این کارخانه یک نمونه از کارخانه‌هایی است که با توجه به آن‌ها و ایجاد نمونه‌های مشابه در استان مرکزی و سراسر کشور علاوه بر اینکه اقتصاد و تولید را رونق می‌بخشد با رونق اشتغال معضل بیکاری را هم رفع خواهد کرد.

تولید سالانه  ۱۵ تن انواع گیاهان شفابخش دارویی  در استان مرکزی

صوفیان کارشناس جهاد کشاورزی استان مرکزی هم  در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان مرکزی ۲۵۰ هکتار است که سالانه تا ۱۵ تن انواع گیاهان شفابخش دارویی در   استان مرکزی تولید می‌شود.

صوفیان افزود: ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی ایران به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته که کشورمان در سال ۹۷ درآمد ۴۰۰ میلیون دلاری از آن داشته است.

سهم اندک ایران از  تجارت گیاهان دارویی 

گردش مالی تجارت گیاهان دارویی در جهان ۱۲۰ میلیارد دلار است که سهم ایران از این بازار تنها ۴ درصد است و این با سیاست اقتصاد مقاومتی که قرار است اقتصاد کشور را رونق ببخشد همخوانی ندارد.

در حالی که دشمنان  با تحریم اقتصاد کشور سعی می‌کنند باجلوگیری از واردات برای اقتصاد ما مشکل ایجاد کرده و چرخ چرخه صنعت که بخشی از آن در انحصار خارجی هاست را کند کنند می‌توانیم با استفاده از چنین ظرفیت‌هایی، از بخش کشاورزی ارزآوری مناسبی داشته باشیم.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.