فراهم شدن زمینه مشارکت مردم در بهره برداری از منابع طبیعی

زمینه قانونی مشارکت مردم در حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی فراهم شد.

فراهم شدن زمینه مشارکت مردم در بهره برداری از منابع طبیعیبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هومان خاکپور رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: با تصویب و اجرای آیین نامه بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، زمینه قانونی مشارکت مردم در حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی فراهم شد.

وی افزود: این قانون به منظور مردمی شدن اقتصاد و ارتقا سطح مشارکت جوامع محلی در امر حفاظت، احیاء و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی، به دستگاه‌های اجرایی و منابع طبیعی اجازه داده است با رعایت قانون برگزاری مناقصات، عملیات و پروژه‌های منابع طبیعی را با انعقاد قرارداد با تشکل‌های محلی و تعاونی‌ها اجرایی کند.

خاکپور اضافه کرد: به منظور عملیاتی شدن این ماده قانونی، هیئت وزیران در بهمن ماه ۱۳۹۷ اقدام به تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور نمودند.

وی ادامه داد: در این آیین نامه، نحوه واگذاری کار‌ها و عقد قرارداد و همچنین و ویژگی‌های تشکل‌های محلی بهره برداران منابع طبیعی و تعاونی‌ها آورده شده است.

خاکپور گفت: بر اساس این آیین نامه، دامداران، جنگل نشینان، بهره برداران و فارغ‌التحصیلان حوزه منابع طبیعی در تشکل‌ها و گروه‌های محلی ساماندهی می‌شوند و طبق مقررات مربوطه توسط اداره کل منابع طبیعی مجوز فعالیت دریافت می‌کنند.

وی افزود: با استفاده از این ظرفیت قانونی، فعالیت‌ها توسط خود مردم انجام می‌شود.

خاکپور اضافه کرد: بر اساس مفاد این آیین نامه، واگذاری فعالیت‌ها به تشکل‌های بومی در اولویت است تا از این طریق انگیزه‌های مشارکتی بهره برداران در فعالیت‌ها و پروژه‌های اصلاح و احیایی و حفاظتی منابع طبیعی افزایش یابد.

انتهای پیام/ف

مشارکت مردم در حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.