آغاز فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان استان کرمان

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: فرآیند هدایت تحصیلی بیش از یکصد و پنج هزار دانش آموز دختر و پسر پایه نهم استان کرمان آغاز شد.

آغاز فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان استان کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سید منصور مرتضوی رئیس اداره مشاوره تربیتی وتحصیلی آموزش وپرورش استان کرمان، گفت: فرآیند هدایت تحصیلی بیش از یکصد و پنج هزار دانش آموز دختر و پسر پایه نهم استان کرمان آغاز شد.

وی افزود: آمادگی لازم را برای انجام هدایت تحصیلی داریم و دانش آموزان که طبق ضوابط ثبت نام در روز‌های دوشنبه و چهارشنبه مدارس مراجعه می‌کنند و می‌توانند برگ‌های هدایت تحصیلی خود را دریافت کنند.

مرتضوی بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته، از نیمه دوم تیر ماه به بعد را به منظور مراجعه و ثبت نام پایه دهم برای قبولی‌های خرداد پیش بینی کرده ایم. به این ترتیب پایه نهمی‌هایی که قبولی خرداد هستند باید برای دریافت فرم شماره ۶ و ۷ هدایت تحصیلی که بر اساس نمونه برگه‌های تحویلی از سوی مدرسه آماده شده است اقدام کنند.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه دانش آموزان طبق اولویت‌هایی که بر اساس عملکرد تحصیلی آن‌ها مشخص شده است می‌توانند در رشته‌های مربوطه ثبت نام کنند، تصریح کرد: فرم شماره ۶ فقط جنبه توصیه‌ای و مشاوره‌ای دارد و توصیه کرده ایم که دانش آموز بر اساس بررسی علمی، تخصصی و روانشناختی بهتر است به کدام رشته برود.

وی یادآور شد: فرم شماره ۷ نیز ارزشیابی عملکرد تحصیلی و نمرات کتبی دوره هفتم، هشتم و نهم است که دروس هفتم و هشتم ضریب یک و دوره نهم ضریب ۳ دارند. علت بالاتر بودن ضریب پایه نهم این است که آزمون‌های هماهنگ دارد و روایی و پایایی آزمون‌ها بالا‌تر است و بیشتر قابل اتکاست، اما در مجموع نمرات سه پایه آخر را ملاک ارزشیابی تحصیلی در هدایت تحصیلی به رشته‌های مختلف قرار داده ایم.

وی با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی در سال جاری همانند سال گذشته انتخاب آزادانه و آگاهانه دانش‌آموزان برای ورود به شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی است، گفت: توزیع دانش آموزان در رشته‌های مختلف بر اساس توان شهرستان‌ها و مناطق برای ایجاد ظرفیت رشته‌ای با توجه به توانایی، انگیزه، استعداد، رغبت و شخصیت دانش آموزان انجام می‌شود و هدایت تحصیلی با سال گذشته تفاوتی ندارد، البته امسال دوره‌های توانمندسازی بیشتری را برای مدیران، معلمان، دانش‌آموزان و اولیا برگزار کردیم.

سید منصور مرتضوی درباره سیاست توسعه متوازن شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی نیز، افزود: با توجه به اینکه در شیوه نامه هم اعلام شده است هدایت دانش‌آموزان باید بر اساس ایجاد حداکثر ظرفیت به مفهوم اینکه فضا و نیروی انسانی داشته باشیم و دانش آموزان استعدادشان در نظر گرفته بشود، دنبال شود.

وی بیان کرد: توسعه متوازن به آن مفهوم نیست که بگوییم میخواهیم به عدد مشخصی در رشته‌های مختلف برسیم و به شکل اجباری دانش آموزان را به سمت برخی رشته‌ها سوق بدهیم.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان کرمان به محدودیت‌های انتخاب رشته نیز اشاره کرد ویادآور شد: تنها محدودیت ما فضا امکانات و نیروی انسانی است. اگر ۲۰ هزار دانش‌آموز تقاضای رشته تجربی داشته باشند نمی‌توانیم برای ۲۰ هزار نفر کلاس تجربی، معلم زیست، شیمی و... فراهم کنیم، ولی تاکید ما به شهرستان‌ها و مناطق این است که تا جای ممکن بر اساس اولویت دانش آموزان، ظرفیت ایجاد کنند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار