انصاری در جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی،

صادرات ایران به شرق بیش از ۵ تا ۶ میلیارد دلار است

جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با حضور سفرا و استانداران در وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد.

آغاز برگزاری جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجهبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی به ریاست معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های افغانستان و پاکستان و استانداران استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد امروز یکشنبه ۳۰ تیر در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در حاشیه نشست ستاد هماهنگی روابط خارجی در جمع خبرنگاران در تشریح مباحث صورت گرفته گفت: جلسه خوبی داشتیم که نشستی اشتراکی بین وزارت خارجه و وزارت کشور و از استانداران شرق کشور و سفرای ما در پاکستان و افغانستان دعوت شده بود.
وی ادامه داد: قرار ما بر این است که با توجه به سیاست‌های دولت برای افزایش سطح روابط اقتصادی با همسایگان مطالعاتی روی موانع صادرات و واردات داشته باشیم و بنابراین در همین راستا از کسانی که در خط مقدم هستند برای این نشست دعوت به عمل آمد تا مسائل مربوط به نقل و انتقالات بانکی و مشکلات گمرکی را بررسی کنیم.
وی افزود: در حال حاضر تقریبا چیزی بیش از ٥ تا ٦ میلیارد صادرات به شرق جاری است که البته احتمالا بخشی هم بصورت ثبت نشده است که تلاش ما نیز انتقال این تجارت غیررسمی به تجارت رسمی بود و اینکه بتوانیم در این راستا تسهیلاتی را ایجاد کنیم.
معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: در حوزه پولی و بانکی سفرای ما مشکلاتی دارند و استاندارن هم مشکلات را مطرح کردند.
وی همچنین از ابراز تمایل طرف پاکستانی وافغانستانی برای بازگشت بانک مشترک خبر داد و گفت: امیدوار هستیم در این زمینه بتوانیم کار‌هایی را انجام دهیم.
وی افزود: در حوزه صرافی‌ها نیز از ابتدای انقلاب و در این چهل سال مراوداتی بوده که امیدوار هستیم توسط بانک مرکزی و سندیکا‌ها هماهنگی بیشتری ایجاد کنیم. صرافی‌ها نقششان در این حوزه بصورت فعال بوده و فکر می‌کنیم اگر به این مراودات چهارچوب قانونی دقیق تری داده و آن را هدایت کنیم نقش گسترده‌ای می‌توانند داشته باشند.
انصاری گفت: موضوع بعدی تقاضای بالای افغانستان برای سرمایه گذاری در ایران و کسب اقامات ایران است که در حوزه‌های متنوعی این درخواست را مطرح کرده اند که در داخل هم مورد استقبال واقع شده و در محدوده همدن ٢٥٠ هزار دلار است.
وی ادامه داد: در حوزه گمرکات نیز بحث‌هایی مطرح شد و امیدوار هستیم برای یکی از مشکلات جدی گمرکات تسهیلات بیشتری فراهم شود تا سرعت کار بالا رفته و خواب کالا کمتر شود. همچنین لازم است در حوزه حمل و نقل استحکامات بیشتری انجام شود و البته استانداران قول همکاری دادند که کمک بزرگی به تسهیل رفت و آمد خواهد داشت.
وی با اعلام حضور وزارت کشاورزی در نشست امروز گفت: همه حاضران در این نشست متفق القول بودند که ما باید برای کشور‌ها تسهیلاتی در حوزه تعرفه‌ها قائل باشیم تا بتوانیم تعادل تجارت را رعایت کنیم.
وی افزود: درحوزه حمل و نقل هم امیدوار هستیم تسهیلات وزارت راه سرعت کار را بالا ببرد. در حوزه انرژی با توجه به قاچاق کالا سازوکاری مدنظر است و امیدوار هستیم ضمن تامین انرژی، چهارچوب‌های مشخصی را با هدایت سازمان هایدولتی به سمت تجارت رسمی ببریم.
انصاری در پاسخ به سوالی در خصوی تبادل با ارز ملی گفت:این مساله بصورت جاری بوده، اما مهم این است که مبادلات چگونه صورت بگیرد. بنابراین اگر بتوانیم ریشه کار را انجام دهیم اینگونه مبادلات را باید به عهده تجار بگذاربم. وظیفه دولت تنها فراهم کردن بستر‌های لازم است.

وی درخصوص اینکه امارات متحده عربی تسهیلات بالایی به تجار می‌دهد گفت: وظیفه ما مقایسه کشور‌ها نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار