روستا‌های تشنه خراسان جنوبی را دریابید

خشکسالی‌های چندین ساله، تغییر اقلیم و زمان نامناسب بارش‌ها نه تنها در کمیت بلکه در کیفیت منابع آبی استان خراسان جنوبی موثر بوده است.

خسروی رئیس اداره ایمنی، بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، گفت: عوامل مختلفی موجب بروز مشکل در تأمین آب شرب و بهداشت تعدادی از روستا‌های استان  شده که می‌بایست برای کوتاه مدت با تانکر سیار، آب روستاییان تأمین شود.

او  با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای  ۱ هزار و ۷۵۳ آبادی است  افزود :از این تعداد، ۹۱۸ روستا بالای ۲۰ خانوار و ۸۳۵ روستا زیر ۲۰ خانوار می‌باشد.

خسروی در ادامه بیان کرد: به طور میانگین، سالانه کمبود آب شرب و بهداشت ۴۶۰ روستا توسط تانکر‌های آبرسانی سیار تأمین و یا جبران می‌شود که این تعداد در فصول گرم و بحرانی به بیش از ۵۰۰ روستا می‌رسد.

رییس اداره ایمنی، بحران و پدافند غیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اختلاف آمار تعداد روستا‌های تحت پوشش آبرسانی سیار در فصول مختلف سال گفت: این اختلاف بستگی به تنوع و نوع نیاز روستا‌ها دارد.

به همین دلیل در فصول سرد سال امکان تأمین آب از قنوات و چشمه‌های موجود وجود داشته و به همین دلیل آبرسانی با تانکر در این ایام کاهش می‌یابد.

وی نیاز روستا‌های استان به خدمات آبرسانی سیار را به سه گروه تقسیم کرد  و اظهار کرد: اول روستا‌هایی که نه تنها تحت پوشش شبکه‌های آبرسانی نمی‌باشند بلکه هیچگونه منبع تامین آب دیگری نیز در دسترس ندارند. دوم روستا‌هایی که منابع تأمین آب آن‌ها از نظر کیفیت مورد تأیید نمی‌باشد. سوم روستا‌هایی که دارای شبکه آبرسانی بوده، ولی به دلایل مختلف به صورت مقطعی و یا دائم دچار افت منابع تأمین آب هستند.

خسروی با اشاره به نیاز حدود ۳۰۰ روستای بدون منبع آبی، به خدمات آبرسانی سیار ادامه داد: تعداد ۱۹۱ روستا با جمعیتی معادل ۱۱ هزار و ۲۹۲ خانوار، دارای شبکه آبرسانی بوده است.

به دلیل کمبود منابع آبی موجود در شبکه  در برخی ایام گرم سال و زمانی که مصرف آب دچار افزایش می‌شود؛ نیازمند خدمات آبرسانی سیار می‌باشند.

تعداد ۵۲ روستا با جمعیتی معادل ۳ هزار و ۴۹۶ خانوار به دلیل کیفیت نامناسب منابع آبی موجود در شبکه به وسیله تانکر‌های آبرسانی صرفا برای مصارف شرب و با تخلیه در مخازن فلزی ویژه آب شرب تأمین می‌گردند.

انتهای پیام / ط ا 

۱۹۱ روستای خراسان جنوبی دارای شبکه آبرسانی

برچسب ها: بحران آب ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.