گرانی به دفتر مشق رسید

پس از گرانی‌هایی که در حوزه‌های مختلف شاهد آن هستیم، این بار گرانی به دفتر مشق رسید.

گرانی به دفترمشق رسیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دو ماه بیشتر به بازگشایی مدارس باقی نمانده و تولید کنندگان دفتر، از تیرماه گذشته شروع به تولید دفتر کرده اند، اما به دلیل افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه، امسال دفتر مشق گران به بازار می‌رسد. رئیس اتحادیه صحاف شهرستان تهران در این باره گفته است که با ایجاد مشکلاتی در بازار کاغذ، اتحادیه رایزنی و درخواست‌هایی از وزارت ارشاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته که متأسفانه وزارت ارشاد اعلام کرده کاغذ دولتی به تولید دفتر مشق اختصاص نمی‌دهد و وزارت صنعت نتوانست ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار تجار برای واردات کاغذ قرار دهد. آن طور که جلیل غفاری رهبر به ایسنا گفته است، فرایند تولید دفتر مشق از چند ماه گذشته آغاز شده و پیش‌بینی‌ها بر آن است که بازار با کمبودی مواجه نخواهد بود، اما قیمت تمام شده محصولات رشد قابل‌توجهی داشته است. وی با بیان این که ساده‌ترین دفتر مشق برای مصرف‌کننده طی امسال قیمتی در حدود چهار هزار تومان خواهد داشت، اعلام کرده که تعداد معدودی از تجار توانسته‌اند ارز نیمایی برای واردات کاغذ دریافت و محصولات را به بازار عرضه کنند که تا حدودی از التهاب بازار کاسته است.

گرانی ۴ برابری کاغذ دفتر
آن گونه که روز گذشته مدیر سفارشات چاپی یک موسسه بزرگ چاپ و نشر درباره افزایش قیمت مواد اولیه تولید دفتر به خراسان گفت، تولید دفتر معمولا از تیرماه هر سال آغاز و تا شهریور ادامه می‌یابد. قیمت هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی طی تیرماه سال گذشته ۱۶۳ هزار تومان بوده که با افزایش ۳.۵ تا چهار برابری، اکنون به حدود ۵۳۰ هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت مرکب از ۱۷ به ۹۰ هزار تومان
به گفته وی، طی این مدت، قیمت مرکب نیز از کیلویی ۱۷ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. چسب هم از کیلویی هفت هزار تومان به ۳۵ هزار تومان رسیده است. دستمزد کارگر نیز حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و همه این عوامل باعث افزایش قیمت تمام شده تولید دفتر شده است و در واقع می‌توان گفت قیمت دفتر مشق نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار