مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب:

هزینه مدیریت پسماند در صنعت حفاری نصف شد

محمدی گفت: با اجرای طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک هزینه‌های این صنعت ۵۰ درصد کاهش یافت.

ببه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شرکت ملی نفت ایران، احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب در آیین بهره برداری از طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ) اظهار کرد: از ۱۰ سال پیش ۷ دستگاه حفاری متعلق به شرکت ملی حفاری ایران با همکاری شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب به سیستم مدیریت پسماند (Zero Discharge) مجهز شدند که در مناطقی که از لحاظ محیط زیست اولویت ویژه‌ای دارند بکارگیری می‌شوند.
 
وی افزود: با بکارگیری این ۷ دستگاه حفاری در مناطق نفت خیز جنوب بیش از ۱۰۰ حلقه چاه بدون ایجاد آلایندگی در مناطق شهری و حفاظت شده حفاری شده است.

محمدی به طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ) اشاره کرد و گفت: این طرح که برای نخستین بار در کشور به دست متخصصان بومی اجرا شده است، علاوه بر حذف آلاینده‌های حفاری و تسریع در پاکسازی خاک‌های آلوده، در مقایسه با مدیریت پسماند حفاری به روش «Zero Discharge» حدود ۵۰ درصد ارزان‌تر است.

وی افزود: از ویژگی‌های این طرح این است که فناوری آن بومی بوده و برای پاکسازی پسماند‌های حفاری، از باگاس نیشکر که صنعت بومی در استان خوزستان است استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب با بیان اینکه این روش به صورت آزمایشی اجرا شده است اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک بتوانیم از آن در عملیات حفاری در سایر مناطق حساس به لحاظ زیست محیطی استفاده کنیم.
بیشتر بخوانید: قرارگیری ۷ شهر سیستان و بلوچستان در نوبت گازرسانی

محمدی به دیگر طرح‌های این شرکت در زمینه حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: طرح جمع آوری گاز‌های مشعل اولویت وزارت نفت است و در این راستا شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب چند قرارداد به امضاء رسانده و کار‌های اجرایی آن نیز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در کارخانه‌های بهره برداری، گاز و نفت، جدا و به مبادی مصرف ارسال می‌شوند، گفت: همواره نفت استخراج شده از چاه‌ها دارای گاز همراه است و به عنوان نمونه در شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون که ظرفیت تولید نفت آن یک میلیون بشکه در روز است، میزان گاز همراه به ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز می‌رسد.

محمدی تصریح کرد: با این حجم تولید گاز همراه در شرکت نفت و گاز کارون، شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب برای کاهش گازسوزی‌ها هزینه کرده و میزان گاز سوزی‌ها هم اکنون حدود ۱۵ میلیون فوت مکعب است که برای جمع آوری آن‌ها نیز با شرکت‌های داخلی قرارداد امضاء شده است.

وی اظهار امیدواری کرد با اجرای قرارداد‌های جمع آوری گاز‌های همراه نفت، ضمن حفظ محیط زیست، زنجیره ارزش کامل و از هدر رفت سرمایه‌های ملی جلوگیری شود.

محمدی افزود: صنعت نفت از همان ابتدای پیدایش تا کنون به محیط پیرامون خود و رضایتمندی حداکثری ذی‌نفعان و حفاظت از محیط زیست توجه داشته و نخستین دستورالعمل‌های مستند متعلق به این صنعت است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تاکید کرد: هم اکنون نیز تمام کارشناسان این شرکت دغدغه محیط زیست داشته و به اجرای الزام‎های آن اهتمام جدی دارند.

او گفت: در گذشته پس از عملیات تعمیر چاه‌ها مقداری نفت در گودال‌ها سوخته می‌شد، اما در سال‌های اخیر با بکارگیری دستگاه‌های فرآورش سیار نفت (Mos و Mot) در پهنه مناطق نفت‎خیز جنوب به جز در موارد بسیار استثنائی نفتی در گودال‎ها سوزانده نمی‌شود.

انتهای پیام/
 

طرح جمع آوری گاز‌های مشعل اولویت وزارت نفت است

برچسب ها: نفت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار