آغاز فصل سوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری در دزفول

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری گندی شاپور و ایوان کرخه از آغاز فصل سوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری با اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، یعقوب زلقی مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری گندی شاپور و ایوان کرخه درخصوص اختصاص اعتبار و آغاز فصل سوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری گفت: مرمت دیواره ضلع جنوبی این بنا با مصالح سنتی آغاز شده و تلاش می‌کنیم اصالت تاریخی این بنا بیش از پیش نمایان گردد.

وی افزود: عملیات حفاظتی و مرمتی در نمای ضلع شمالی (ورودی) این بنای تاریخی از دیگر اقداماتی هستند که در این فصل انجام خواهند شد.

زلقی با اشاره به مرمت قسمت‌های آسیب دیده پشت بام بنا ناشی از بارندگی‌های اخیر، اصلاح ناودان‌ها برای خروجی بهتر آب و…در این آرامگاه، بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های این محوطه مانند آب، برق و ساماندهی منظر محیطی آن از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این پایگاه هستند.

مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه درخصوص آتش سوزی اخیر در آرامگاه یعقوب لیث صفاری اظهار داشت: آتش سوزی در محیط پیرامون آرامگاه مربوط به علف‌های هرز بوده و اتفاق خاصی نیفتاده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: به منظور حفاظت بهتر از این محوطه تاریخی، کارکنان این پایگاه به صورت شبانه روزی در این محوطه درحال انجام وظیفه هستند.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری در روستای شاه‌آباد در ۱۰ کیلومتری دزفول به شوشتر قرار دارد. در کنار این آرامگاه بازمانده‌های شهر باستانی گندی شاپور دیده می‌شوند. در اطراف بقعه، قبرستان وسیعی وجود دارد.

این آرامگاه اثری برجا مانده از دوره تیموریان است که در ۸ دی‎ماه ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۵۰ در ردیف آثار ملی ثبت شد.

انتهای پیام/گ

مرمت آثار تاریخی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.