فشارخون تهدیدی برای ۱۰ میلیون نفر ایرانی

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: در کمپین ملی سنجش فشارخون،۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمار مبتلا به فشار خون در کشور شناسایی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، علیرضا رئیسی معاون بهداشتی وزیر بهداشت در حاشیه‌ی اجلاس  رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مشهد، گفت: انتظار ما برای مشارکت مردم در کمپین ملی فشار خون حدود ۲۰ میلیون نفر بود، اما خوشبختانه، با همت مردم، تعداد مشارکت‌کنندگان از ۳۰ میلیون نفر فراتر رفت و به عبارتی، ما توانستیم ۱۵۰ درصد اهداف برنامه را محقق کنیم یعنی یک و نیم برابر بیش از انتظار ما در این برنامه شرکت کردند.

او با بیان اینکه نتایج قطعی و تحلیلی این برنامه در هفته‌ی اول مهر ماه به اطلاع عموم مردم و مسئولین کشور می‌رسد، تصریح کرد: در این پویش ملی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمار مبتلا به فشار خون شناسایی شدند که از این تعداد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سیستم مراقبتی وزارت بهداشت نبودند و باید تحت مراقبت قرار بگیرند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: ۱۰ میلیون نفر در این پویش، دارای فشار خون بالاتر از نرمال هستند، اما به بیماری پرفشاری مبتلا نشده‌اند و در شرایط ریسک پرفشاری خون قرار دارند.

رئیسی افزود: این جمعیت ۱۰ میلیون نفره، جمعیت هدف ما محسوب می‌شوند و باید نحوه‌ی مراقبت از سلامتی و پیشگیری از ابتلا به فشار خون به آن‌ها آموزش داده شود.

او ادامه داد: به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، دستورالعمل آموزش مراقبت و تغییر سبک زندگی این افراد ابلاغ شده و دانشگاه‌ها نیز با تمام توانی که در اختیار دارند از بیمار شدن این افراد و پیوستن آن‌ها به چرخه‌ی درمان، پیشگیری می‌کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: نقش اصلی در پیشگیری از ابتلای این افراد به پرفشاری خون را خود آن‌ها بازی می‌کنند، چون باید در سبک زندگی خود تغییرات اساسی انجام داده و تحرک و ورزش، پرهیز از خوردن نمک، پرهیز از اضطراب و داشتن تغذیه‌ی صحیح را در دستور کار زندگی خود قرار دهند.
 
رئیسی با بیان اینکه برنامه‌های غربالگری و پویش‌های ملی دیگری نیز در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، افزود: با قطعی شدن این برنامه‌ها، نحوه‌ی اجرا و زمان‌بندی اجرای این طرح‌ها نیز به اطلاع مردم خواهد رسید.

او با بیان اینکه دستگاه‌های زیادی از جمله بسیج اساتید، نیروی مقاومت بسیج، هلال احمر، داروخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و شرکت نفت در این پویش با وزارت بهداشت همکاری داشتند، تصریح کرد: از مجموع ۳۰ میلیون نفر مشارکت کننده، ۶ میلیون نفر به ایستگاه‌هایی که در اختیار دستگاه‌ها و نهاد‌های همکار دانشگاه بوده است رفتند و ۲۴ میلیون نفر نیز، به مراکز تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کردند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: بر اساس برآورد اولیه‌ای که داریم در میان افراد بالای ۱۸ سال کشورمان ۲۶ درصد افراد مبتلا به پرفشاری خون هستند و این تعداد در افراد بالای ۵۰ سال تقریبا به یک سوم می‌رسد.

رئیسی افزود: از این افراد ۴۰ درصدشان از فشار خون بالای خود اطلاع ندارند و ۵۰ درصدشان هم تحت درمان قرار ندارند که یک خطر بالقوه برای سلامت جامعه به حساب می‌آید و این افراد باید مورد اقدمات مراقبتی قرار گیرند و سبک زندگی خود را تغییر دهند.
 
انتهای پیام//ف.س

۲۶ درصد از  مبتلایان به فشار خون بالای بالای ۱۸ سال هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار