احیاء زبان و آداب و رسوم مازندرانی با برگزاری جشن نو سال تبری

برگزاری جشن نو سال تبری همراه با اجرای بازی‌های بومی محلی موجب ماندگاری فرهنگ مازندران می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، جشن نو سال تبری که دوم فردینه ماه ۱۵۳۱ و برابر با ۳ مرداد ۱۳۹۸ است در سالن همایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساری برگزار شد.

حسین اسلامی از کارشناسان زبان و فرهنگ مازندران در این همایش با بیان اینکه آرش کمان گیر از اسطوره‌های شاهنامه، مازندرانی بوده است گفت:به زبان و فرهنگ مازندران باید بیشتر توجه کنیم.

وی افزود: برگزاری و احیاء زبان و فرهنگ و آداب و رسوم به ویژه جشن‌ها، مراسم‌های مذهبی و آیینی و بازی‌های بومی محلی و غذا‌های سنتی و بومی محلی موجب ماندگاری فرهنگ مازندران می‌شود.

اسلامی گفت : برگزاری مراسم‌ها و جشن‌ها موجب بیشتر شدن مهر و محبت میان مردم می‌شود و در میان نوجوانان و جوانان علاقمندان زیادی دارد.

نواختن سرنا و دسرکوتن توسط استادان برجسته‌ی دسرکوتن مازندران، علی و محسن علیزاده، رونمایی از کتاب داستان به زبان مازندرانی به نویسندگی ثریا محمدی، اجرای آیین‌های ویژه‌ی تحویل نو سال تبری، اجرای بازی‌ها و موسیقی بومی محلی توسط گروه کودکان و نوجوانان زندگی و آیین‌های متنوع جذاب و شاد تبری از مهم‌ترین برنامه‌های این جشن بود.

پذیرایی از شرکت کنندگان با شیرینی‌ها (پشت زیک و بها دونه) و نان محلی ویژه نوسال همراه با عطر خوش شربت گل محمدی دودانگه از دیگر برنامه‌های این جشن بود.


انتهای پیام/ آ


جشن نو سال تبری در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار