پیام تبریک استاندار مازندران به مناسبت آغاز سال نو ۱۵۳۱ تبری

استاندار مازندران در پیامی دوم مرداد برابر با یکم فردینه ماه تبری و آغاز سال نو ۱۵۳۱ تبری را به همه مازندرانی‌ها تبریک گفت. ‎

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،احمد حسین زادگان استاندار مازندران در پیامی دوم مرداد برابر با یکم فردینه ماه تبری و آغاز سال نو ۱۵۳۱ تبری را به همه مازندرانی‌ها تبریک گفت. ‎

متن کامل این پیام به شرح زیر است:
فرهنگ؛ مهم‌ترین مولفه هویت بخشی و معنادهی به جامعه انسانی و ایجاد امنیت پایدار، منسجم و آرام‌بخش ذهنی، روانی و روحی در اجتماع بشری است و آیین‌ها و آداب و رسوم هر ملت، سازنده عناصر فرهنگی جامعه محسوب می‌شود.

تعداد و تنوع آیین‌ها و آداب و رسوم؛ دلیل غنای فرهنگی یک جامعه است و فرهنگ مازندرانی از جمله فرهنگ‌های بومی است که علیرغم اعتبار ویژه ادبی و متون متعددی که در طول تاریخ به این زبان نوشته شده، از تعدد، تنوع، گستردگی و عمق بالایی در جلوه‌های خود برخوردار است.

در روزگار بحران هویت یکی از راه‌های اساسی حفظ هویت فرهنگی، بازگشت به آیین‌ها و آداب و رسوم سنتی و فولکلوریک است که علیرغم گسترش هویت‌های جهانی و فراملی در دنیای معاصر، به عنوان نماد خاطرات جمعی روز به روز قدرت و توان بیشتری برای صیانت از مرز‌های فرهنگی و معنوی ملت‌ها پیدا می‌کند.

دوم مرداد ماه هر سال، برابر است با یکم فردینه ماه تبری که مازندرانی‌ها آن را به عنوان آغاز سال نو جشن می‌گرفتند.

درباره مبدأ تقویم تبری نظرات متفاوتی ارائه شده است؛ لیکن از جزییات و دقت در گاهشماری این تقویم روش است که از محاسبات دقیق علمی برخوردار بوده و همانند تقویم شمسی دارای قوام و استوار بر اصول گاهشماری است.

هر سال؛ مردم مازندران به خصوص جنگل و مرتع نشینان که بومیان اصیل استان نیز محسوب می‌شوند، آغاز سال تبری را با موسیقی، پایکوبی و شاهنامه خوانی جشن می‌گیرند و ضیافت‌های دیرمان را برپا می‌کنند که از ضرورت‌های پاسداری از آیین ها، آداب و رسوم بومی و محلی در جهت زنده نگه داشتن فرهنگ بومی و هویت و تشخص آن بشمار می‌رود.

اینجانب آغاز سال نو ۱۵۳۱ تبری را به مردم بزرگ، صاحب فرهنگ، تاریخ، ادب و آیین‌ها و سنن والا و ارزشمند مازندارن تبریک می‌گویم و امیدوارم با ورود نخبگان، هنرمندان، فرهنگ شناسان و پژوهندگان تاریخ محلی، زمینه‌های احیای این آیین‌ها و نماد‌های معنوی شکوهمند در جهت ایجاد یک مرز و دیوار سترگ همراه با فرهنگ ناب اسلامی – ایرانی در برابر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشنمان برای سلب هویت نسل‌های ایرانی و ایجاد جامعه‌ای پرنشاط و امیدبخش فراهم آید.
انتهای پیام/ س
 

پیام استاندار مازندران به مناسبت یکم فردینه ماه تبری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار