رییس اداره محیط زیست استان اردبیل گفت: تالابها و رودخانه ها از سرمایه های با ارزش در هر منطقه محسوب می شوند که حفظ و نگهداری این عرصه های آبی بسیار مهم و ارزشمند خواهد بود.

یوسف مهدی زاده، رییس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل؛ در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: در استان اردبیل ۶۴ عرصه آبی و تالابی شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۵۱ تالاب از نظر وضعیت اکولوژیکی و حضور گونه‌های متعدد جانوری و گیاهی دارای ارزش زیستگاهی بوده و مورد پایش قرار می‌گیرند.

وی ارس، بالیخلو و قزل اوزن را از رودخانه های مهم استان عنوان کرد و افزود: سدهای مهم استان از جمله سد سبلان و سد یامچی و سد کیوی بر روی این رودخانه ها احداث شده اند که بخش اعظمی از آب شرب و کشاورزی استان از آب پشت این سدها تامین می شود.
رییس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه رشد روز افزون جمعیت و گسترش شهرها عملا امکان بکر و دست نخورده ماندن طبیعت را از انسانها صلب کرده است افزود: انسان امروزی در راستای توسعه کشورها و شهرها ناگزیر به احداث سازه ها ، ایجاد امکانات برای دستیابی به رفاه و آسایش است و مجبور به مداخله در طبیعت و دستکاری و حذف برخی از عناصر از طبیعت پیرامون خود می باشد.

یوسف زاده تصریح کرد: در صورتی که این مداخله با مطالعات دقیق و کارشناسی شده و ارزیابی اثرات محیط زیستی و وضعیت آبزیان و حق آبه رودخانه ها و... صورت گیرد حیات محیط زیست نیز در کنار توسعه شهرها و کشورها به مخاطره نخواهد افتاد.
وی به وضعیت رودخانه بالیخلو چای نیز اشاره کرد و گفت: وجود جریان کم آب حداقل مورد نیاز برای حیات رودخانه و ساخت و سازهای صورت گرفته در حریم و روی این رودخانه باعث بروز مشکلات زیست محیطی و بهداشتی و ایجاد نارضایتی برای ساکنان اطراف این رودخانه گردیده است.
رییس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل رعایت نشدن شیب مناسب برای جریان آب رها سازی شده به این رودخانه در هنگام اجرای بسترسازی در قسمتهایی از این رودخانه را از دلایل جاری نشدن آب و ماندابی و رشد جلبک ها و بوی نامناسب آن عنوان کرد.
یوسف زاده تامین حق آبه رودخانه های استان و صیانت از آن را از وظایف اصلی این اداره کل برشمرد و بیان داشت: طبق قانون تامین حقابه طبیعی و زیستی منابع آبی از جمله رودخانه ها و تالابها بعد از تامین آب شرب و کشاورزی در اولویت دوم قرار دارد.
وی اظهار داشت: میزان بارندگی ها، حجم آب پشت سدها و نوع الگوی کشت تعیین کننده میزان حقابه کشاورزی از رودخانه های استان است.
یوسف زاده همچنین از تصویب دو قانون جدید "حفاظت، احیا و مدیریت تالابها" و " آیین نامه نحوه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالابها" به منظور حفظ حیات تالابها خبر داد.
انتهای پیام/د

برچسب ها: تالاب ، سدسازی ، اکوسیستم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.