سهم اقتصادی بیش از ۵۰ درصدی زنان عشایر نیشابور

میزان فعالیت زنان عشایر نیشابوری در زمینه اقتصاد تولیدی و غیرتولیدی بیش از ۵۰درصد است.

سهم اقتصادی بیش از ۵۰ درصدی زنان عشایر نیشابوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محمد علی فرهمندراد معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: مشارکت زنان در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز هم رتبه با مردان است، به عبارتی آن‌ها با سهمی بیش از ۵۰ درصد در فعالیت‌های اقتصادی عشایر مشارکت دارند.

او تصریح کرد: در همین راستا جهادکشاورزی نیشابور با فعالیت‌های انتخاب تسهیلگر زن عشایری، تشکیل جلسات ماهیانه زنان عشایری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی بهداشت شیر و شیردهی، بیماری‌های انسان و دام، دوره مهارتی پرواربندی دام سبک، جایگاه مناسب دام، پرورش قارچ خوراکی، گلیم بافی، جاجیم بافی، چرم دوزی، تابلو فرش و تشکیل. صندوق اعتباری خرد زنان عشایری در سطح شهرستان به ارتقاء سطح دانش این قشر از تولیدکنندگان کمک می‌نماید.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: شرکت در نمایشگاه‌های مختلف و انتخاب زن نمونه عشایری در سطح استان و کشور از سایر فعالیت‌هایی است که به اعتلای ایشان و اهمیت حضور نقش زنان عشایر در جامعه اشاره دارد.

فرهمندراد افزود: نقش زنان در تهیه مسکن (سیاه چادر)، خوراک و پوشاک بسیار پررنگ است به نحوی که در ساخت سیاه چادر (مسکن عشایر) که از موی بز ساخته می‌شود زن عشایری با تاباندن مکرر موی بز مو‌ها را به هم می‌تند و قسمت‌های اصلی سیاه چادر را که لت نامیده می‌شود، می‌بافد و با دسته‌ای از نخ‌های مویین به هم می‌دوزد و در این خصوص هزینه‌ای پرداخت نمی‌گردد و به خودی خود باری از دوش مردان برداشته می‌شود.

او تصریح کرد: همچنین تهیه کل غذا‌های لبنی و پروتئینی در حوزه خوراکی و بافت قالی و قالیچه، گلیم و جاجیم‌های رنگارنگ توسط زنان عشایر به وسیله تابیدن و ریسیدن پشم و موی گوسفندان و رنگ کردنشان به عنوان هنر زن ایرانی و کمک به اقتصاد خانواده از دیگر تلاش‌های ایشان برشمرد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی نیشابور گفت: تعداد زنان عشایری شهرستان را در حال حاضر ۷۰۰ نفر برشمرد که از ابتدای خرداد ماه تا ابتدای مرداد در منطقه ییلاقی رشته کوه‌های بینالود و از ابتدای آذر تا ابتدای فروردین در مناطق قشلاقی سرخس، بردسکن و کاشمر بسر می‌برند.
 
انتهای پیام//ف.غ
 

نقش زنان عشایر در اقتصاد جامعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.