تشرح وظایف ۳۵ دستگاه برای بومی سازی سند گیاهان دارویی

برای تدوین سند گیاهان دارویی کهگیلویه وبویراحمد با حضور نمایندگان دستگاه های مرتبط کلیات این سند بررسی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،گوهرگانی،معاون اقتصادی استاندار گفت: در این سند همه‌ی ظرفیت‌ها برای مشارکت بخش خصوصی، محققان، پژوهشگران و فعالان اقتصادی لحاظ شده است.

گوهرگانی افزود: البته باید در بررسی‌ها برای تدوین نهایی این سند سایر خلاء‌ها از جمله چگونگی مشارکت بخش خصوصی برای جامع بودن آن پر می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد با کاربردی شدن این سند شاهد توسعه‌ی اقتصادی با ایجاد اشتغال و فضای کسب و کار در استان باشیم.

گوهرگانی به شرایط اقیلمی استان اشاره کرد و افزود: درسال‌های اخیر بخش قابل توجهی از اعتبارات روستایی و عشایری به تولید گیاهان دارویی اختصاص یافت، اما نداشتن بانک اطلاعاتی برای نظارت‌های تخصصی، یکی از مشکلاتی است که اجرای این طرح را تهدید می‌کند.

معاون اقتصادی استاندار اضافه کرد تولید کنندگان به واسطه‌ی نبود صنایع تبدیلی به خام فروشی اقدام می‌کنند که این مهم دست دلالان و سود جویان را باز گذاشته است.

وی تعامل این سند با اهداف بخش خصوصی را هدفی اقتصادی و فرصتی برای رونق فضای کسب و کار با تکیه بر گونه‌های گیاهی دانست.

در این نشست آقای عریان رییس دانشگاه یاسوج هم از آمادگی این دانشگاه برای ایجاد پژوهشکده‌ی گیاهان دارویی، تجهیز آزمایشگاه تحقیقاتی گیاهان دارویی، ایجاد سه رشته‌ی مرتبط با این حوزه، ایجاد باغ گیاه شناسی در وسعت ۵۰ هکتار برای کاشت، حفاظت و بهره برداری از هزار گونه‌ی گیاهی و همینطور احداث موزه‌ی تاریخ طبیعی به متراژ ۳ هزار متر مربع در طول اجرای برنامه‌های این سند خبر داد.

آقای جعفری گیاه شناس و عضو هیات علمی این دانشگاه نیز با بیان اینکه ۳۵ دستگاه اجرایی در تهیه‌ی این سند مشارکت داشتند گفت: تلاش شده با بومی سازی سند دارویی کشور آنرا به عنوان مبنای تدوین نهایی منظور کنیم.

وی افزود: بر اساس برنامه‌های زمانبندی شده تا افق هزار و ۴۰۴ شاهد دستاورد‌های این سند در استان باشیم.

کیانی رییس اتاق بازگانی استان نیز مشارکت بیشترب خش خصوصی در فرایند نهایی سند را خواستار شد و گفت: باید در فصل‌هایی مشخص چگونگی حضور تولید کنندگان، صادر کنندگان و انجمن‌های مربوط به گیاهان دارویی گنجانده شود.

تاج الدینی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هم رونق ((کشاورزی قراردادی)) را گامی مهم در تحقق اهداف سند گیاهان دارویی دانست.

در این نشست شرح وظایف ۳۵ دستگاه عضو این سند مشخص شد که برای اجرا ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/پ

تشرح وظایف ۳۵ دستگاه برای بومی سازی سند گیاهان دارویی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.