فرهنگ جهت‌دهنده تصمیمات کلان کشور است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه ایثار و شهادت از قله‌های هویت‌ساز انقلاب است، گفت: ایثار و شهادت است که ما را بیمه کرده، سر نترس به مسؤولان می‌دهد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی عصر امروز در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی ویژه معاونین فرهنگی ادارات اوقاف سراسر کشور که در محل مجتمع فرهنگی آموزشی امامت برگزار شد، گفت: ایثار و شهادت از قله‌های هویت ساز انقلاب است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار کرد: ایثار و شهادت است که ما را بیمه کرده و در نسل سوم شهید حججی تربیت می‌کند و سر نترس به مسئولان می‌دهد.

او با اشاره به واژه‌شناسی‌کلمه «فرهنگ» افزود: فرهنگ را به معنی دانش و آداب و رسوم معنی کرده‌اند، این واژه در سده ۲۰ میلادی به عنوان یک مفهوم انسان‌شناسی بود و به امور فیزیولوژی ربط نداشت، بلکه ظرفیت و گنجایش بشر برای پندار‌ها بود.

خاموشی با بیان اینکه فرهنگ مولفه‌های ۷ گانه‌ای دارد، متذکر شد: این مولفه‌ها شامل هنجار، نماد، نقش، بینش‌ها، ارزش‌ها، علوم، فنون و ساختار‌های اجتماعی بوده که نمایشگر ارتباط فعالیت آن سازمان با مولفه‌های دیگر است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: تغییرات فرهنگ به سه دسته نوجویی و نوآوری، ترد انتخابی، تلفیق و انطباق تقسیم می‌شود.

او تصریح کرد: از نظر علامه جعفری فرهنگ به معنی کیفیت یا شیوه شایسته و بایسته برای آن دسته از ویژگی‌های مادی و زندگی انسان است که مستند به استعداد‌های آن‌ها در حیات معقولی و تکاملی باشد.

خاموشی با بیان اینکه فرهنگ انواع مختلفی دارد، گفت: انواع فرهنگ شامل رسوبی، فرهنگ تابع و بی‌رنگ، خودهدفی و پیرو، فرهنگ جامعه دینی و خدا که نهایت این جامعه دینی است، تقسیم می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: ما چندین نوبت به محضر رهبری رسیدم و ایشان در جمع مسؤولان فرهنگی فرهنگ را این‌گونه معنا کردند که فرهنگ جنبه تنفسی اجتماع است و عوامل مخل فرهنگ نقش ماشین دودی را دارد که سبب تنگ شدن حوزه تنفسی می‌شود، نباید به سادگی از آسیب‌های فرهنگی عبور کرد.

او اظهار کرد: اهداف انگیزه و آرمان انسان‌ها می‌تواند به عنوان فرهنگ باشد، عقیده برداشت و تلقی از واقعیت و خلقیات اجتماعی و ملی به معنای فرهنگ است.

خاموشی با بیان اینکه فرهنگ در سه عرصه تقسیم می‌شود، تاکید کرد: عرصه اول فرهنگ عام و جهت‌دهنده تولیدات است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور عرصه دوم فرهنگ را شکل‌دهنده جامعه دانست که اندیشیدن توسط فکر آن جامعه شکل می‌گیرد و عرصه سوم فرهنگ را به عنوان شکل‌دهنده ذهن و جسم معرفی کرد.

او گفت: فرهنگ، جهت‌دهنده تصمیمات کلان کشور است و باید در مدیریت ما تعیین‌کننده باشد.

خاموشی با اشاره به اینکه درخصوص پیوست فرهنگی در دولت نهم و شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث شد، تصریح کرد: ما در اوقاف باید برای همه فعالیت‌های‌مان پیوست فرهنگی داشته باشیم، امام‌زادگان باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور یادآور شد: نیت وقف برای خدمت‌رسانی است، ما باید پیوست فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی اوقاف را بنویسیم.

او با بیان اینکه باید از میراث ماندگار اوقاف مراقبت کرد، خاطرنشان‌کرد: آنچه هویت مردم و جامعه است بسیار اهمیت دارد و باید حفظ شود، ما به واسطه ائمه (ع) و امام‌زادگان ریشه تاریخی و فرهنگی داریم که باید به همت مردم آن را چند برابر کنیم و طرح افق را نیز گسترش دهیم.

خاموشی اظهار کرد: فعالیت‌های اجتماعی را باید در اوقاف وارد کرد، در زمینه فرهنگی باید نظارت‌ها را بیشتر کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی یادآور شد: یکی از اولویت‌های ما در اوقاف این است که وقف‌نامه را به صورت دقیق بخوانیم.

او تاکید کرد: در نیات واقفین ما یک فرهنگ متعالی حاکم بوده که باید این را لحاظ کنیم، در معاونت فرهنگی باید قرائت وقف‌نامه را در نظر بگیرید.

خاموشی با بیان اینکه پنج آسیب وجود دارد که رهبری هم مورد نظر داشتند، یادآور شد: اعتیاد، طلاق، فساد و فحشا، حاشیه‌نشینی و سکونت غیررسمی است که ۹۴۰ نقطه را وزارت کشور تعیین کرد و باید به آن رسیدگی شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: محوری‌ترین کار اوقاف می‌تواند رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی باشد و باید اوقاف به این فضا‌ها نیز ورود کند.

او گفت: ساماندهی مکان‌هایی همچون هتل و مهمانسرا‌ها را نیز باید در نظر بگیرید.

خاموشی اظهار کرد: در اوقاف حق‌الناسی است که خدا آن را اخذ می‌کند، ما بودجه دولتی نداریم و در جریان تصدی کار می‌کنیم، بودجه را باید با وقف‌نامه‌ها کارکنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: در تبدیل احسن‌ها به پول و بنا بر فتوای امام باید توجه کنیم.

او یادآور شد: در تملیک اعیانی که با وقف تاریخچه آن دچار مشکل می‌شود تردید کردیم، یکی از وظایف ما در اوقاف حفظ و عمران و آبادانی موقوفات است.

سازمان اوقاف باید براساس ضوابط شرعی و قانونی اداره شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه تصمیمات فردی را باید حقوقی و جمعی کنید، ادامه داد: در بحث وقف باید این جدی گرفته شود، شرایط اقتضا می‌کند حساسیت در زمینه مالی بیشتر شود.

او متذکر شد: در حوزه علمیه فردی را برای سازمان‌دهی موقوفات معرفی کردم، در شهریور ماه سال جاری اولین همکاری با حوزه علمیه انجام می‌شود.

خاموشی در خصوص فعالیت‌های این سازمان تصریح کرد: در حوزه مدارس، آموزش عالی، دانش بنیان فعالیت‌هایی انجام دادیم که مجموع این‌ها در کنار هم می‌تواند جورچین قدرتمندی به ما بدهد تا به خوبی تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس سازمان اوقاف امور خیریه کشور با بیان اینکه اگر ما خوب عمل کنیم مردم اعتمادشان به وقف بیشتر می‌شود، یادآور شد: اگر ما استعمار و آبادانی موقوفات را به خوبی پیش ببریم جزو پازل غیرقابل حذف هستیم.

او در خصوص موقوفات خارجی بیان کرد: هر آنچه به بیرون مرز ربط دارد باید از طریق رهبری انجام شود و امر، ولی فقیه مجرا بوده، چراکه بیرون مرز است.

خاموشی تاکید کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب بحثی بود که اوقاف باید به طور جدی در آن وارد شود، فعالیت‌هایی صورت گرفته، زمانی که طرح تکمیل انجام شود آن طرح را ارائه می‌دهیم.

ظرفیت‌های اوقاف در هیچ نهادی وجود ندارد

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه باید از امام رضا (ع) درخواست کمک برای اجرای مسئولیت‌هایی که به عهده داریم، کنیم، گفت: در سازمان اوقاف ما موضوعات بسیاری از دانشگاه تا قبر، بازار، کشاورزی، بیمارستان، ایتام و اطعام را داریم، با اقشار بسیاری در ارتباط هستیم و ظرفیت بسیار بی‌نظیری داریم که شاید در هیچ دستگاه و نهاد و وزارت‌خانه‌ای این همه ظرفیت وجود ندارد.

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل بیان کرد: ابر و باید و مه و خورشید و فلک اوقاف از بخش‌های حقوق و ثبتی اجاره‌ای در کار هستند تا ما اجرای نیت کنیم، یعنی شاید به نوعی به توان گفت، تجلی برون سازمانی اداره اوقاف دست مدیران اوقاف است، چراکه مسؤولیت سنگینی به عهده ما است و باید برخی جا‌ها نیاز به بازنگری دارد باید ببینیم کار ما چه جایی را رشد می‌دهد اگر وجود دارد که هیچ، اگر نیست باید آن را تصحیح کنیم.

او تاکید کرد: اکنون فعالیت‌های ما در کجای تشکیلات فرهنگی کشور است؟، آیا توانسته مرهمی بر زخم مردم باشد؟، نقش این فعالیت‌ها در تشویق به کار خیر چقدر اثربخش بوده؟، در جهت رشد جامعه است یا خیر و اگر نیست باید آن را به درستی اصلاح کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطرنشان کرد: کار ما باید خروجی داشته باشد، برای فعالیت‌های فرهنگی از محل موقوفات بسیار خرج شده حال باید اثر معنوی در جامعه داشته باشد و این موقوفات در مدار صحیح خود قرار بگیرد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.