رئیس جمهور به آذربایجان شرقی سفر می‌کند/ سد مخزنی حاجیلار چای افتتاح می‌شود

سد حاجیلار چای به زودی با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، سد حاجیلار چای که با ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه و با هدف تامین آب مصارف شرب، کشاورزی و صنعتی منطقه ورزقان احداث شده، آماده بهره برداری است و به زودی با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری می‌رسد.

سد مخزنی حاجیلار چای پشت رودخانه حاجیلر چای از سرشاخه‌های رودخانه ارس در مدت ۱۰ سال ساخته شده و مساحت حوضه آبریز تا محل سد ۵۳۶ کیلومترمربع است که در ۱۳۵ کیلومتری شمال تبریز و ۵۰ کیلومتری شمال غربی ورزقان و ۲ کیلومتری روستای «قره قیه» قرار دارد.

غفارزاده مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه سدحاجیلار و ۲ طرح ۷۰۰ هکتاری اراضی کشاورزی آقبلاغ و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین به زودی با حضور رییس جمهوری به بهره برداری می‌رسند گفت: سد مخزنی حاجیلار چای سد خاکی با هسته «ناتراوای رسی» و حجم مخزن با ظرفیت ۴۸.۹ میلیون مترمکعب است که ساخت آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شده است.

یوسف غفارزاده در خصوص مشخصات بدنه و مخزن سد اعلام کرد: ارتفاع تاج سد از پی ۹۵ متر و از بستر رودخانه ۷۱ متر بوده و با طول و عرض به ترتیب ۲۵۶ و ۱۰ متر می‌باشد و تراز تاج سد ۱۰۵۲ متر از سطح آب‌های آزاد و حجم کل خاکریزی بدنه سد ۲ میلیون مترمکعب است.

وی گفت: عمده ویژگی سد حاجیلار مصارف صنعتی بوده که با ظرفیت موجود موجب بهره وری بالایی برای صنعت منطقه خواهد شد و ۱۰ میلیون مترمکعب در سطح ۱۰۰۰ هکتار از اراضی دیم زار کم بازده را سیراب می‌کند.

غفارزاده ادامه داد: تامین سالانه سه میلیون مترمکعب آب برای شرب، بهداشتی و کشاورزی شهرستان‌های ورزقان و خاروانا و روستا‌های اطراف آن، تامین نیاز‌های آبی حقابه بران و محیط زیست (۵.۷) میلیون مترمکعب، کنترل سیلاب، جاذبه‌های گردشگری و اشتغال زایی در منطقه از دیگر مزایا و ویژگی‌های سدحاجیلار چای ورزقان است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: رودخانه حاجیلار چای از سرشاخه‌های رودخانه ارس بوده و مساحت حوضه آبریز تا محل سد ۵۳۶ کیلومتر مربع است، شرایط اقلیمی آن نیمه مرطوب تا خشک بوده و متوسط بارش سالانه در محل سد ۳۴۱ میلیمتر است.

غفارزاده اضافه کرد: حداکثر آبدهی سالانه سد ۸۵ میلیون مترمکعب است و متوسط آبدهی سالانه ۶۵ میلیون مترمکعب و کیفیت شیمیایی آب برای مصارف کشاورزی و شرب خوب تا قابل قبول قرار دارد و مساحت دریاچه سد در تراز بیشینه ۲.۶۲ کیلومتر مربع است.

وی سامانه آبگیری سد شامل برج آبگیر بتنی، لوله فولادی ۱۲۰۰ میلیمتری و شیرخانه انتهایی اعلام کرد و گفت: تکنولوژی ساخت سد قالب لغزنده در مدت ۲۱ شبانه روز و حداکثر ظرفیت آبگیری آن ۵.۶ مترمکعب بر ثانیه و ارتفاع برج ۴۶ متر است.

وی گفت: این سد دارای سامانه انحرافی آب و تخلیه کننده تحتانی، سامانه تخلیه سیلاب با ظرفیت تخلیه سرریز ۸۶ مترمکعب در ثانیه است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به بهره برداری از طرح ۷۰۰ هکتاری اراضی کشاورزی آقبلاغ در شهرستان جلفا در سفر ریاست جمهوری که با هدف استفاده از حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه مرزی ارس انجام می‌شود؛ طرح توسعه بهره‌برداری از ارس را یکی از مهم‌ترین طرح‌های وزارت نیرو در شمال غرب ایران و استان آذربایجان‌شرقی عنوان کرد.

وی در تشریح دستاورد‌های این طرح اضافه کرد: با گشایش این پروژه شاهد اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی منطقه و ارتقای راندمان آبیاری و افزایش تولید خواهیم بود.

غفارزاده هدف از اجرای این طرح بزرگ را استفاده از ۱۰۲ میلیون متر مکعب از حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه‌ی مرزی ارس برای آبیاری بیش از ۱۶ هزار هکتار از اراضی منطقه به منظور ایجاد اشتغال، توسعه صنایع جانبی و تأمین آب مورد نیاز صنعت دانست.

وی گفت: این طرح دارای ۵ ناحیه عمرانی شامل سد گلفرج و شبکه‌ی بالادست، سد گردیان و شبکه‌ی بالادست، اراضی آقبلاغ، دشت یکانات و شامل دشت هرزندات می‌باشد.

غفارزاده با اشاره به اینکه افزون بر ۳۵۰۰ میلیارد ریال در این طرح هزینه شده است، بیان کرد: طرح ۷۰۰ هکتاری اراضی کشاورزی آقبلاغ با اهداف اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی منطقه، کاهش مهاجرت و تثبیت جمعیت و ارتقای بازدهی آبیاری و افزایش تولید در شهرستان جلفا به بهره‌داری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی بهره‌برداری از شبکه‌ی آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین را به عنوان سومین پروژه‌ای که در سفر ریاست جمهوری گشایش می‌یابد نام برد و گفت: این پروژه به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های آبیاری و زهکشی کشور در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل در حال اجراست.

غفارزاده در تشریح این طرح بیان کرد: تأمین آب مورد نیاز ۱۲ هزار هکتار از اراضی توسعه در استان آذربایجان‌شرقی و تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت و ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۲ هزار نفر از مهم‌ترین اهداف این طرح به شمار می‌رود.

وی طول کانال اصلی آبیاری و زهکشی در استان آذربایجان‌شرقی را در این پروژه، ۵۲ کیلومتر و ظرفیت آن را ۷۲ متر مکعب در ثانیه ذکر و اضافه کرد: در اولویت اول ۵۲۹۰ هکتار از این اراضی، در دست اجرا است که ۹ ایستگاه پمپاژ ثانویه روی کانال اصلی فشار مورد نیاز شبکه آبیاری تحت فشار را تأمین می‌کند که در استان آذربایجان شرقی، آبیاری ۲۰۰۰ هکتار از اراضی ۶ روستا در بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین با استفاده از ۶ ایستگاه پمپاژ آماده‌ی بهره‌برداری است.

غفارزاده اعلام کرد: با بهره‌برداری این بخش از طرح ۱۶ هزار تن محصولات کشاورزی تولید و برای ۲۰۰۰ نفر شغل ایجاد خواهد شد و در این بخش از طرح، حدود ۳۰۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه آذربایجان شرقی همچنین گفت: با بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی اراضی بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین که با هدف تأمین ۲۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی انجام می‌شود، اشتغال‌زایی، رونق محصول، کاهش مهاجرت و تثبیت جمعیت را شاهد خواهیم بود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: مصرف ۳۲ میلیون مترمکعبی آب سد حاجیلار برای مصارف صنعتی فرصت مناسبی برای اجرای طرح‌های آینده توسعه و نیز تاسیس صنایع پایین دستی مس است.

حسین نجاتی اظهار کرد: سد حاجیلار در تامین آب طرح‌های توسعه مس سونگون نقش بسزایی خواهد داشت.

 

انتهای پیام/ش

بهره برداری از طرح ۷۰۰ هکتاری اراضی کشاورزی آقبلاغ طرح توسعه بهره برداری ارس

برچسب ها: کشاورزان ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.