پایان طرح فاز اول واکسیناسیون تب برفکی دام

طرح فراگیر واکسیناسیون دام سنگین شامل گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی در استان خراسان جنوبی با استفاده از توان بخش دولتی انجام شد.

دادفر رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، گفت: اولین مرحله طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در مورخ ۲۱ خرداد ماه شروع و ششم مرداد ماه به پایان رسید.

او افزود: در این مرحله تعداد ۲۸ هزارو ۷۳ راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی توسط اکیپ‌های فنی بخش دولتی شبکه‌های دامپزشکی واکسینه شدند.

دادفر بیان کرد: تب برفکی یک بیماری ویروسی با واگیری بسیار بالا و خسارات اقتصادی فراوان است و راه پیشگیری از ابتلاء به آن رعایت ضوابط بهداشتی- قرنطینه‌ای و واکسیناسیون دام‌ها است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی عنوان کرد: این طرح برای دامداران بصورت رایگان با واکسن‌های وارداتی انجام شده و هیچ گونه وجهی از آن‌ها دریافت نشده است.

دادفر در خصوص بیماری تب برفکی اظهار کرد: این بیماری یک بیماری ویروسی واگیر دامی در نشخوار کنندگان مانند گاو و گوسفند است که در زمان بروز و شیوع بیماری موجب تلفات سنگین در جمعیت گوساله‌ها، بره و بزغاله‌ها، همچنین باعث کاهش وزن، کاهش تولید شیر و در نهایت خسارت سنگین در صنعت دامداری‌ها می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی گفت: علاوه بر واکسیناسیون دام، اجرای اصول امنیت زیستی به خصوص عدم ورود دام‌های بیمار و فاقد هویت بهداشتی را یکی از مهم‌ترین اصول در پیشگیری از این بیماری دانست و به دامداران توصیه نمود هرگونه جابجایی دام را با هماهنگی شبکه‌های دامپزشکی شهرستان و دریافت مجوز‌های لازم به انجام برسانند.

انتهای پیام /ط  ا

واکسینه شدن بیش از ۲۸ هزار دام سنگین علیه تب برفکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.