یک فعال میراث فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

بنا‌های تاریخی اهواز در خطر نابودی قرار گرفت/ ساخت و ساز در حریم رود کارون

گهستونی گفت: بسیاری از خانه‌های تاریخی اهواز این روز‌ها وضعیت خوبی ندارند و رو به نابودی هستند.

مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت خانه‌های تاریخی شهر اهواز گفت: تمام بنا‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد، متعلق به میراث نیست و فقط تعداد اندکی از این خانه‌های تاریخی در تملک میراث فرهنگی است. در شهر اهواز سه بنای تاریخی به نام‌های خانه ماپار، خانه اهوازیان و ساختمان صنایع دستی در تملک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری است که از این بین، خانه ماپار و ساختمان صنایع دستی به ثبت ملی رسیده اند.

بنا‌های تاریخی اهواز در خطر نابودی قرار گرفت/ ساخت و ساز در حریم رود کارون

وی بیان کرد: خانه تاریخی دادرس جزو خانه‌های مهم و ارزشمند شهر اهواز محسوب می‌شود، اما متاسفانه از شرایط خوبی برخوردار نیست و تبدیل به انبار کفش شده است. اداره میراث فرهنگی و گردشگری اهواز و استان خوزستان تاکید دارد که توانایی خرید تمامی خانه‌های تاریخی را ندارد. اگر خانه تاریخی دادرس ارزشمند است، خانه‌های بسیاری نیز در این استان وجود دارد که ارزشی مانند این خانه دارند و این خانه‌ها نیز باید خریداری شوند.

این فعال میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: میراث فرهنگی و گردشگری این استان برای مرمت اصولی و کافی این خانه تاریخی از دولت درخواست بودجه کرده است و قرار است که مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای مرمت و بهبود اوضاع نابسامان این خانه اختصاص داده شود. با اختصاص این مبلغ، مخاطراتی که این خانه را تهدید می‌کند، برطرف خواهد شد و شاهد پایداری بنا خواهیم بود.

امکان بازدید از خانه تاریخی دادرس وجود ندارد

گهستونی ادامه داد: ورودی خانه تاریخی بسته نیست، اما افرادی که در این بنا حضور دارند، اجازه بازدید به هیچ فردی را نمی‌دهند. گاهی اوقات این اشخاص با اصرار‌ زیاد افراد متقاضی، اجازه تماشای درون این بنا را می‌دهند. این اوضاع نابسامان در شأن بنای دادرس و گردشگرانی که می‌خواهند این بنا را ببینند، نیست.

او افزود: هدایت شیشه گران مالک خانه دادرس سال‌ها قبل برای به ثبت رسیدن این اثر به میراث فرهنگی استان مراجعه بسیاری می‌کرد. اکنون این اثر به ثبت رسیده و میراث نیز برای این اثر هزینه‌هایی را تقبل کرده، اما اقدام خاص و ویژه‌ای انجام نمی‌دهد. این انتظار منطقی نیست که فقط میراث فرهنگی روی کار بیاید و مالک این بنا‌های تاریخی وظیفه‌ای نداشته باشند. باید مالکان آثار نیز به صورت دلسوزانه برای پایداری، مرمت و حفاظت آثار تاریخی ورود کنند.

بنا‌های تاریخی اهواز در خطر نابودی قرار گرفت/ ساخت و ساز در حریم رود کارون

وضعیت نابسامان دیگر بنا‌های تاریخی اهواز

گهستونی در ادامه در خصوص وضعیت بنا‌های تاریخی دیگر در اهواز بیان کرد: سایر بنا‌های تاریخی این شهر مانند سرای معین‌التجار در اهواز که یکی از آثار ارزشمند استان محسوب می‌شود و میراث فرهنگی مبلغ یک میلیارد تومان برای حفاظت این سرا هزینه کرده، اکنون به حال خود رها شده است.

او ادامه داد: همچنین شهرکی در اهواز به نام نیو ساید وجود دارد که دارای ملک‌های تاریخی و ارزشمند است. این شهرک قبلا متعلق به شرکت نفت بود و بعد به تملک لوله سازی و بانک درآمد. به تازگی ۱۵۰ خانه در این شهرک به شخصی فروخته شده است و او شرط کرده هر کس این خانه ها را بخرد، نباید آن را تخریب کند.

او ادامه داد: در شهر اهواز نیز باید شهرداری ورود و به مرمت خانه تاریخی شهر اقدام کنند. اگر میراث فرهنگی پول کافی بر‌ای خرید خانه‌های تاریخی ندارد، شهرداری استان‌ها توانایی این را دارد که خانه‌های تاریخی را مرمت و اقدام به خریداری این آثار کند.

وی افزود: در اهواز بیش از ۲۰۰ خانه تاریخی با ارزش وجود دارد که تعداد بی شماری از این ابنیه به حال خود رها شده اند و بخشی دیگر در آستانه تخریب به سر می‌برند. دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری اهواز خواهان این هستند که شهرداری اهواز و میراث فرهنگی نسبت به راه اندازی کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی اقدام کنند.

خانه احمد محمود قابلیت تبدیل شدن به موزه ادبیات را دارد

گهستونی بیان کرد: دوستداران میراث و گردشگری اهواز پیشنهاداتی به میراث فرهنگی و شهرداری استان در مورد اینکه خانه احمد محمود نویسنده برتر کشور در حوزه ادبیات می‌تواند تبدیل به موزه برای ادبیات شود، ارائه کردیم.

او ادامه داد: میراث فرهنگی و یا شهرداری قابلیت نگهداری و مرمت این خانه را دارند، اما اقدامی انجام نمی‌دهند. متاسفانه ارتباط بین میراث فرهنگی و راه و شهرسازی که متولیان این امر است، وجود ندارد و همین امر باعث موازی کاری یا در برخی موارد کم کاری این سازمان‌ها شاهد هستیم.

بنا‌های تاریخی اهواز در خطر نابودی قرار گرفت/ ساخت و ساز در حریم رود کارون

گهستونی در پایان با اشاره به ساخت و ساز در حریم رود کارون بیان کرد: اکنون در کنار رود کارون جاده ساحلی احداث کرده اند که خانه‌های تاریخی و ارزشمند موجود در این مکان یک به یک در حال تخریب شدن هستند و جای خود را به ساختمان‌های بلند می‌دهند، دوستداران میراث تاریخی تلاش‌هایی برای این اقدامات انجام داده‌اند، اما تلاش‌ها بدون نتیجه باقی می‌ماند.

این فعال میراث فرهنگی بیان کرد: شهرداری و شورای شهر اهواز توجه آن چنانی به این اقدامات و تلاش‌ها نمی‌کنند، همچنین مسئولیت سازمان راه و شهر سازی استان خوزستان در مسئله بیان شده بسیار است، اما مانعی برای این تخریب‌ها انجام نمی‌دهند.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار