یک مسئول به باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

پیگیری حقوقی تخریب خانه مادری هوشنگ ابتهاج آغاز شد

مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی از آغاز پیگیری حقوقی تخریب خانه مادری هوشنگ ابتهاج خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همه چیز به ماجرای یک خانه تاریخی در رشت برمی‌گردد. خانه‌ای که به گفته هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه، خانه مادری اوست و نیازی نیست که برای ثبت ملی این خانه عکس یا دست‌نوشته‌ای از وی به میراث فرهنگی ارائه شود؛ زیرا اهالی محل و آدم‌هایی که در شهرداری هستند این را می‌دانند که این خانه، خانه مادری هوشنگ ابتهاج است.

اما امروز این خانه با وجود تمام خاطراتی که به همراه داشته تخریب شده است. این خبری است که در چند روز گذشته منتشر شد و واکنش دوستداران میراث فرهنگی و اهالی رسانه  را به دنبال داشت.

ما نیز  با گذشت چند روز از انتشار این خبر، به سراغ سید هادی احمدی روئینی، مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری رفتیم تا نحوه رسیدگی به وضعیت فعلی خانه مادری سایه را بپرسیم.

سید هادی احمدی روئینی، مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با ما نحوه رسیدگی به وضعیت فعلی خانه مادری سایه را چنین تشریح کرد: هم‌اکنون پیگیری حقوقی برای تخریب خانه مادری هوشنگ ابتهاج آغاز شده است.

گفتنی است؛ هوشنگ ابتهاج در دی‌ماه سال ۹۷ سکوتش را درباره خانه مادری‌اش در رشت شکست و ضمن بیان اینکه آدم‌هایی که در این خانه زندگی می‌کردند، برایش اهمیت داشتند و حالا هر بلایی می‌خواهند سر این خانه بیاورند، تأکید کرد: این خانه حیف است و یادگاری است و اگر مرکز فرهنگی شود بهتر از این است که به یک اداره تبدیل شود.

شایان ذکر است؛ ماجرای این خانه از خردادماه سال ۱۳۹۶ شروع شد که برخی از همشهریان هوشنگ ابتهاج (هـ. ا. سایه) از احتمال تخریب خانه مادری او به دلیل این‌که ثبت ملی نبود، خبر دادند. در آن زمان میراث فرهنگی استان گیلان معتقد بود نخست باید تعلق این بنا توسط خانواده ابتهاج تایید شود و بعد‌ها خبر گذراندن مراحل آخر ثبت خانه «ابتهاج» در میراث فرهنگی منتشر شد، اما مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی در آبان‌ماه سال ۹۶ اعلام کرد پرونده خانه «ابتهاج» ناقص است.

بعد‌ها یکی از اعضای شورای شهر رشت از تصویب طرح الزام شهرداری رشت به خرید خانه زادگاه هوشنگ ابتهاج و گلچین گیلانی در محله استادسرا و تبدیل آن به «بنیاد شعر و غزل سایه» خبر داد، اما بعد از گذشت یک سال از انتشار این خبر، دوباره زمزمه‌های تخریب خانه مادری هوشنگ ابتهاج به گوش رسید .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار