غفلت از نخستین موزه کیهانی خاورمیانه

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تاریخی نراق باید به موزه شهاب سنگ اشاره کرد که نخستین موزه کیهانی خاورمیانه است .

غفلت از نخستین موزه کیهانی خاورمیانهبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، شهر تاریخی نراق در ۱۵ کیلومتری مسیر دلیجان به کاشان در محدوده شهرستان دلیجان استان مرکزی قرار دارد و دارای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری نظیر آب انبار، مسجد جامع تاریخی، موزه مردم شناسی، بازار تاریخی و... می‌باشد.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر باید به موزه شهاب سنگ اشاره کرد که نخستین موزه کیهانی خاورمیانه است و به نوعی در میان سایر ظرفیت‌های گردشگری نراق، نام آن عجیب و سوال برانگیز به نظر می‌رسد که چرا چنین موزه‌ای در نراق راه اندازی شده است؟

روز دوشنبه ۲۸ مرداد ماه سال ۱۳۵۳ در ساعت ۹ صبح، سنگی به وزن بیش از ۵ کیلوگرم از آسمان درست به سقف یکی از مدارس شهر نراق به نام دبیرستان خیرساز معصومی اصابت کرد، تصور عده‌ای در آن زمان با دیدن این سنگ، پیدا کردن الماس یا طلای سفید بود به طوری که آن را به خانه خود بردند که با پیگیری شهردار وقت این سنگ‌های کیهانی کشف و به ژاندارمری وقت نراق تحویل و در همانجا نیز نگهداری شد.

در همان زمان خبری نیز تحت عنوان «سقوط سنگ آسمانی سقف دبیرستانی را سوراخ کرد» در روزنامه‌های آن سال‌ها منتشر شد که کم کم به یک خبر بین المللی تبدیل شد، تا اینکه دانشمندانی از جمله یک دانشمند ایرانی به نام پروفسور ایرج عشقی، استاد زمین شناسی دانشگاه آخن آلمان را به سمت نراق رهسپار کرد و وی از سوی موسسه ژئوفیزیک ایران موفق به تحویل گرفتن این سنگ شد و آن را به دانشگاه تهران منتقل کرد.

طبق آزمایشات متعدد به عمل آمده مشخص شد که شهاب سنگ نراق پس از جدا شدن از سنگ مادر در حدود ۱۳میلیون سال عمر تابش کیهانی و سرگردانی داشته است و از کانی‌های آهن و نیکل تشکیل شده است ، چندین مقاله علمی در مجلات معتبر از جمله ناسا در خصوص این شهاب سنگ نوشته شد و محققان کشور‌های مختلفی مانند بلژیک، آلمان، پرتغال، آمریکا و... اخبار و تحقیقاتی درباره این شهاب سنگ را منتشر کردند.

در نهایت این رخداد با پیگیری پروفسور عشقی و مسئولان مربوطه، به راه اندازی موزه شهاب سنگ نراق در همان مدرسه‌ای که سنگ کیهانی ۱۳ میلیون ساله سقف آن را شکافته بود منجر شد که تا کنون ۸۰ نمونه شهاب سنگ ثبت شده در این موزه گردآوری شده است و به نظر می‌رسد با توجه به ویژگی منحصر به فرد موضوعی این موزه و نخستین بودن آن در منطقه، نیازمند حمایت برای توسعه و گسترش است.

اجرای طرح توسعه موزه شهاب سنگ دلیجان مدنظر است

در این خصوص فرماندار شهرستان دلیجان اظهار داشت: موزه شهاب سنگ نراق از جهات مختلف از اهمیت محلی و منطقه‌ای برخوردار است و در حقیقت علاوه بر مساله توریستی و گردشگری، یک نگاه علمی هم نسبت به این قضیه وجود دارد.

او افزود : در فاز اول ۲۰۰ متر مربع به فضای این موزه اضافه خواهد شد و در ادامه کار برای طرح توسعه موزه به صورت مشارکتی همکاری با کسانی که مایل به سرمایه گذاری در این رابطه هستند، صورت می‌پذیرد.

سیامک سلیمانی ادامه داد: شهر نراق از جاذبه‌های گردشگری خاص مربوط به خود برخوردار است ، پس از برخورد شهاب سنگ به سقف مدرسه معصومی در نراق، بر اساس تصمیم شورای آموزش و پرورش قرار شد بخشی از این فضای این مدرسه برای راه اندازی موزه در اختیار شهرداری و شورای شهر نراق قرار گیرد.

فرماندار شهرستان دلیجان عنوان کرد: به همین منظور در ادامه طرح توسعه فضای موزه شهاب سنگ دلیجان، اگر بتوان مدرسه را به نقطه دیگری انتقال داد، می‌توان کل فضای مجموعه را برای گسترش موزه شهاب سنگ اختصاص داد که آن را به یک ظرفیت مطلوب گردشگری تبدیل می‌کند.

سلیمانی گفت: در نظر داریم در فاز اول ۲۰۰ متر مربع به فضای این موزه اضافه کنیم و در ادامه کار برای طرح توسعه موزه به صورت مشارکتی همکاری با کسانی که مایل به سرمایه گذاری در این رابطه هستند، صورت پذیرد.

فرماندار شهرستان دلیجان بیان کرد : انتظار می‌رود استانداری مرکزی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی برای معرفی و توسعه موزه منحصر به فرد شهاب سنگ نراق همکاری لازم را داشته باشند تا این مهم عملیاتی شود.

موزه شهاب سنگ نراق با مشکل کمبود فضا برای گسترش مواجه است

در ادامه رییس شورای اسلامی شهر نراق اظهار داشت: با توجه به تعامل شورای شهر، شهرداری و آموزش و پرورش شهر نراق، قرار شد فضای مدرسه معصومی به راه اندازی و گسترش موزه شهاب سنگ اختصاص یابد و در معرض دید عموم بازدیدکنندگان و گردشگران قرار بگیرد.

مهدی آعلی ادامه داد: طی هفته‌های گذشته قرار شد قرارداد راه اندازی کامل موزه با آموزش و پرورش منعقد شود و توسط یک فرد خیر، تعمیرات و بازسازی آن صورت پذیرد و در اختیار پروفسور عشقی و شهرداری شهر نراق قرار گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر نراق خاطر نشان کرد: با توجه به نظر کارشناسان و کمبود امکانات آموزشی، به نظر می‌رسد در حال حاضر اختصاص کل فضای مدرسه مذکور برای راه اندازی موزه امکان پذیر نیست و امیدواریم در بلند مدت مکانی برای مدرسه اختصاص پیدا کند تا شاید بتوان در این راستا اقدامی اصولی انجام داد.

لزوم استقرار تجهیزات موزه‌ای در موزه شهاب سنگ نراق

در این رابطه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: موزه شهاب سنگ نراق به لحاظ نوع و تعداد شهاب سنگ در دنیا بی نظیر است، اما چندان از امکانات موزه‌ای برخوردار نیست، پیشنهاد ما در گام نخست در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، استقرار تجهیزات موزه‌ای در این مجموعه بود.

علیرضا ایزدی ادامه داد: درصدد هستیم با یک شرکت برای موضوعات محتوایی موزه شهاب سنگ نراق همکاری لازم صورت پذیرد و علاوه بر آن تعدادی ویترین استاندارد برای سنگ‌ها تهیه شود.

مدیرکل میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: اقدامات و پیگیری‌های لازم و برقراری استاندارد‌ها برای موزه شهاب سنگ نراق انجام خواهد گرفت تا به عنوان یک موزه ارشد معرفی و شناخته شود و این ظرفیت گردشگری بتواند به شرایط مطلوب برسد.

با توجه به اهمیت موزه شهاب سنگ نراق از جنبه توریستی داخلی و بین المللی، انتظار می‌رود که تجهیزات لازم برای چنین ظرفیتی هر چه سریع‌تر فراهم شود و فضا و تجهیزات لازم به موزه اختصاص پیدا کند که این امر مستلزم حمایت همه جانبه مسئولین استان است. قطعا راه اندازی کامل این موزه زمینه جذب گردشگر و همچنین افزایش داشته‌های علمی استان مرکزی را در حوزه کیهانی فراهم می‌سازد.

منبع : مهر