پای درد و دل دانشجویان لرستان پس از سیل فروردین ماه/ تکلیف شهریه های عقب افتاده دانشگاهیان چه می شود؟

بعد از سیل فروردین ماه امسال و از بین رفتن خانه، زندگی و کار مردم این استان، دانشجویان دانشگاه پیام نور برای ثبت نام سال جدید دچار مشکل شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سیلاب ۱۲ فروردین ۹۸ پلدختری‌ها را به خاک سیاه نشاند و مردم علاوه بر خانه و زندگی، منبع‌های درآمد و حاصل دسترنج و تلاش خود را در یک چشم بر هم زدن از دست دادند و باغات و مزارع به جای گُل دادن در بهار به گِل نشستند تا مردم نه خانه وکاشانه داشته باشند و نه منبع‌درآمد.

سیلاب زمین‌های کشاورزی، باغات حاشیه کشکان را با خود برد و در برخی مناطق زمین‌های کشاورزی ناپدید شد به طوری که دیگر وجود خارجی ندارد، برخی زمین‌ها پُر از سنگلاخ شده و برخی دیگر امکان کشاورزی در آن‌ها وجود ندارد در این راستا برخی باغات روستا‌های منطقه معمولان و منطقه بن لار وزیودار که قطب انجیر سیاه ایران است و زودرس‌ترین انجیر جهان را به بازار عرضه می‌کنند نیز تا ارتفاع دو تا سه متر زیر گل ولای فرو رفتند که با کمک نیرو‌های جهادی از سراسر کشور نجات پیدا کردند.

سیل ویرانگری که آمد علاوه بر خانه وکاشانه مردم بازار این شهر را هم تحت الشعاع خود قرار داد و خیلی از مغازه‌ها را با خود برد. سیل از ابتدای شهر و ساحلی گرفته تا خیابان هفت تیر که اکثر مغازه‌های پلدختر در این محل قرار دارند درب وکرکره مغازه‌ها را شکسته و با خود برده و از سرمایه بازاریان پلدختری چیزی جز ویرانی باقی نماند به طوری که از سر درب مغازه‌ها باید متوجه شوی که چه چیزی برای فروش داشته است.

از دست دادن منبع درآمد و نداشتن شهریه

حالا مردم شهرستان پلدخترکه اکثر کشاورز ودامدار هستند در سیلاب منبع درآمد خود را از دست دادند و با مشکلات اقتصادی زیادی دست وپنجه نرم می‌کنند و در این بین ۷۰۰ دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز پلدختر نیز که اکثرا پلدختری هستند برای ترم جدید برای پرداخت شهریه با مشکل روبرو هستند که مسئولان دانشگاه پیام نور باید چاره‌ای برای دانشجویان آسیب دیده از سیلاب بیندیشند، چون بیشتر آن‌ها از شغل خود را از دست دادند.

 یکی از دانشجویان دانشگاه پیام نور پلدختر گفت: دانشجویان دانشگاه پیام نور پلدختر در ترم جدید به سبب سیلاب ویرانگری که در پلدختر اتفاق افتاد دچار مشکل هستند و به علت مشکلات مالی نمی‌توانند شهریه خود را پرداخت کنند.

پای درد و دل دانشجویان لرستان پس از سیل فروردین ماه/ تکلیف شهریه های عقب افتاده پیام نور چه می شود؟

دانشگاه هیچ کمک بلاعوضی به دانشجویان آسیب دیده نکرد

وی با بیان اینکه دانشجویان این دانشگاه با وام دانشجویی مشکلشان حل نمی‌شود، افزود: دانشگاه پیام نور هیچ کمک بلاعوضی به دانشجویان آسیب دیده از سیلاب نکرده و فقط به دادن یک وام اکتفا کردند که بعد از سیلاب ما تشکیل پرونده دادیم، ولی تاکنون هیچ خبری از وام هم نشده است.

این دانشجوی دانشگاه پیام نور عنوان کرد: ما تا یک ماه دیگر باید انتخاب رشته انجام بدهیم و باید شهریه متغیر را پرداخت کنیم تا اجازه انتخاب واحد به ما بدهند، ولی ما به سبب اینکه سیلاب خانه و زندگی ومنبع درآمد ما را با خود برده و ما را بیکار کرده است که توان پرداخت این مبلغ را نداریم که از مسئولان درخواست می‌کنیم به ما کمک کنند.

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه پیام نور پلدختر عنوان کرد:دانشگاه پیام نور باید فکری به حال دانشجویان سیل‌زده انجام دهدچون اکثر دانشجو‌ها به یک نحوی در سیلاب آسیب دیدند و توان پرداخت شهریه ندارند.

هنوز خبری از تسهیلات ۲ میلیون تومانی نیست

وی بیان کرد: قرار شد به دانشجویان سیل زده دو میلیون تومان وام کم بهره هم بدهند، ولی بعد از گذشت نزدیک چهار ماه از سیلاب هنوز خبری از کمک نیست که از مسئولان ارشد دانشگاه پیام نور تقاضا داریم دانشجویان سیل‌زده را کمک کنند.

مصطفی قدم پور رئیس دانشگاه پیام نور پلدختر گفت: رئیس دانشگاه پیام نور تسهیلاتی برای دانشجویان مناطق سیل‌زده در نظر گرفت، ولی اینکه شهریه را ببخشند یا تخفیف بدهند در اختیار دانشگاه پیام نور پلدختر و دانشگاه پیام نور لرستان نیست.

پای درد و دل دانشجویان لرستان پس از سیل فروردین ماه/ تکلیف شهریه های عقب افتاده دانشگاهیان چه می شود؟

دانشگاه پیام نور پلدختر تصمیم‌گیر تخفیف یا تعویق شهریه دانشجویان نیست

وی افزود: اینکه شهریه دانشجویان برای ترم جدید را تخفیف بدهند یا تعویق بیندازند از صفر تا ۱۰۰ دانشگاه پیام نور کشور تصمیم می‌گیرد؛ دانشگاه پیام نور در تعطیلات تابستانی برنامه دارد و از ۱۱ مردادماه برای ترم جدید شروع به کار می‌کند و در این راستا مجددا رایزنی‌های خودمان را انجام می‌دهیم، ولی اینکه بخواهیم وعده‌ای بدهیم مقدور نیست، چون ما تصمیم گیر نیستیم.

رئیس دانشگاه پیام نور پلدختر عنوان کرد: وام دو میلیون تومانی کم بهره‌ای برای دانشجویان در نظر گرفته شده و دانشجویان تشکیل پرونده داده‌اند، ولی تا این لحظه هیچ کمک مالی از طرف دانشگاه به دانشجویان سیل‌زده انجام نشده و برای کارمندان آسیب دیده دانشگاه پیام نور نیز هیچ کمکی توزیع نشده است.

وی بیان کرد: دانشگاه پیام نور پلدختر ۷۰۰ دانشجو دارد که اکثرا ساکن شهرستان پلدختر هستند، ولی از شهر‌های رومشگان وماژین نیز دانشجو داریم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

 

برچسب ها: اخبار دانشجویی ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.