وزیر امور خارجه ترکیه ضمن حضور در نشست آ سه آن اعلام کرد سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه تهدیدی برای ناتو محسوب نمی‌شود.

چاووش اوغلو: اس-۴۰۰ ناتو را تهدید نمی‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ینی شفق، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که برای شرکت در پنجاه و دومین انجمن ملل آسیای جنوب شرقی موسوم به آسه‌آن در تایلند به سر می‌برد، اعلام کرد سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه تهدیدی برای ناتو محسوب نمی‌شود.

او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که پرسیده بود آیا دولت آنکارا با استقرار سامانه موشکی اس-۴۰۰ درصدد تهدید ناتو است، گفت: سامانه اس-۴۰۰ روسیه تهدیدی برای ناتو محسوب نمی‌شود و این وضعیت بر روابط ترکیه با ناتو تاثیر نمی‌گذارد. ترکیه در راس ۵ کشوری است که در بسیاری از زمینه‌ها با ناتو مشارکت می‌کند. مسئله مشکلات موجود بین ترکیه و ناتو هیچگاه در نشست‌های ناتو مطرح نشده است.

چاووش اوغلو افزود: این [خرید اس-۴۰۰] بیشتر یک موضوع دو جانبه بین ترکیه و آمریکا است.

در سپتامبر سال ۲۰۱۷، روسیه طی قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار آمادگی خود را برای فروش سامانه موشکی اس-۴۰۰ به ترکیه اعلام کرد. بر اساس این قرار داد، روسیه متعهد شد طی دو سال آینده [تا سال ۲۰۱۹] این سامانه دفاع هوایی را به ترکیه تحویل دهد.

در این میان، آمریکا و هم پیمانان ناتو تلاش‌های گسترده‌ای انجام دادند تا مانع دستیابی ترکیه به این سامانه شوند. آمریکا ضمن تهدید ترکیه به تحریم اعلام کرد از ارائه جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه خودداری می‌کند.

در نهایت، در تاریخ ۱۲ ژوئیه سال جاری روند تحویل سامانه اس-۴۰۰ به ترکیه تکمیل شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، ناتو ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار