برگزاری چهارمین جشنواره جکول در پیاده راه فرهنگی شهر رشت

رییس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت از برگزاری چهارمین جشنواره جوکول در رشت خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، علیرضا حسنی رییس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت با بیان اینکه این جشنواره به مناسبت ایام برداشت محصول برنج برگزار می‌شود، افزود: در این جشنواره محصولات فرآوری شده جوکول، غذا‌های محلی گیلان و ادوات سنتی شامل پادنگ و آبدنگ به مدت چهار روز برای بازدید علاقمندان در پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت به نمایش گذاشته می‌شود.

وی اعلام کرد: اجرای موسیقی محلی، آیین‌های سنتی و عرضه صنایع دستی از دیگر برنامه‌های اجرایی در جریان برگزاری چهارمین جشنواره جوکول در پیاده راه فرهنگی رشت است.

محمدحسن عاقل منش نیز در این جلسه با انتقاد از عدم آشنایی بسیاری از جوانان با جوکول که در گویش گیلکی به معنای برنج نارس است، تصریح کرد: برگزاری این جشنواره موجب احیای خاطرات نسل قدیم و آشنایی نسل امروز با جوکول می‌شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت با تعریف جوکول ادامه داد: ۲ هفته مانده به برداشت برنج، کشاورزان بخشی از برنج نارس که «جوکول» نام دارد را برداشت کرده تا با توجه به فواید آن، به‌مصارف غذایی برسانند.

وی با تاکید بر احیا و ترویج آیین‌های گذشتگان تصریح کرد: بیش از ۶۰ نوع غذای جدید و خلاقانه با جوکول توسط هنرمندان در این جشنواره عرضه می‌شود.

عاقل منش بر ثبت ملی میراث معنوی استان تاکید کرد و گفت: در تلاشیم تا با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این جشنواره و محصول جوکول را ثبت ملی کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد خانواده می‌تواند با برگزاری چنین جشنواره‌هایی شکوفا شود خاطرنشان کرد: متولیان امر باید از هنرمندان و کشاورزان حمایت تا از چنین فرصت‌هایی برای رونق اقتصاد خانواده بهره گیرند.

در ادامه «رضا حقی» با بیان اینکه جوکول سابقه ۱۰۰ ساله دارد اذعان کرد: در حال حاضر هشت جشنواره جوکول در استان گیلان برگزار می‌شود.

دبیر چهارمین جشنواره جوکول تاکید کرد: توانستیم محصولات متنوعی از جوکول را با توجه به شهر خلاق خوراک بودن رشت ارائه دهیم.

گفتنی است، جوکول اصلاحی گیلکی از دو کلمه جو به معنای برنج و کول به معنای نارس است؛ به خوشه نارس برنج که رنگ آن متمایل به زرد است، جوکول گفته می‌شود که نوید رسیدن فصل برداشت و دسترنج چند ماه کار و تلاش بی‌وقفه را به کشاورز می‌دهد.

انتهای پیام/آ

چهارمین جشنواره جوکول در رشت برگزار می‌شود

برچسب ها: برنج ، شهرداری رشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
شهرداری و شورای رشت لطف کنند به جای هزینه های انواع جشنواره بروند چهارتا ماشین برقی بزرگتر و بیشتر بخرند
واقعا مردم رشت از پیاده روی های طولانی در میدان شهدای سرپل ذهاب خسته شده اند افراد مسن که دیگر رنگ شهرداری را نمیتوانند ببینند وگرنه مسافران که فقط چند دقیقه تفریحی در میدان قدم میزنند.....