بهره برداری از سد حاجیلر چای بخش خاروانای ورزقان با دستور رییس جمهور

سد حاجیلر چای بخش خاروانای ورزقان با دستور رییس جمهور به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،اردکانیان وزیر نیرو در مراسم بهره برداری از این طرح گفت:این سد از جمله طرح‌های مهم توسعه منابع اب و خاکی کشور است که تامین اب شرب، صنعت و کشاورزی آذربایجان شرقی را بر عهده دارد.

وی افزود:سد مخزنی حاجیلار چای سد خاکی با هسته «ناتراوای رسی» و حجم مخزن با ظرفیت ۴۸.۹ میلیون مترمکعب است که ساخت آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شده است.


وی در خصوص مشخصات بدنه و مخزن سد اعلام کرد: ارتفاع تاج سد از پی ۹۵ متر و از بستر رودخانه ۷۱ متر بوده و با طول و عرض به ترتیب ۲۵۶ و ۱۰ متر می‌باشد و تراز تاج سد ۱۰۵۲ متر از سطح آب‌های آزاد و حجم کل خاکریزی بدنه سد ۲ میلیون مترمکعب است.


وزیر نیرو گفت: عمده ویژگی سد حاجیلار مصارف صنعتی بوده که با ظرفیت موجود موجب بهره وری بالایی برای صنعت منطقه خواهد شد و ۱۰ میلیون مترمکعب در سطح ۱۰۰۰ هکتار از اراضی دیم زار کم بازده را سیراب می‌کند.


وی گفت: تامین سالانه سه میلیون مترمکعب آب برای شرب، بهداشتی و کشاورزی شهرستان‌های ورزقان و خاروانا و روستا‌های اطراف آن، تامین نیاز‌های آبی حقابه بران و محیط زیست (۵.۷) میلیون مترمکعب، کنترل سیلاب، جاذبه‌های گردشگری و اشتغال زایی در منطقه از دیگر مزایا و ویژگی‌های سدحاجیلار چای ورزقان است.


ارکانیان گفت: رودخانه حاجیلار چای از سرشاخه‌های رودخانه ارس بوده و مساحت حوضه آبریز تا محل سد ۵۳۶ کیلومتر مربع است، شرایط اقلیمی آن نیمه مرطوب تا خشک بوده و متوسط بارش سالانه در محل سد ۳۴۱ میلیمتر است.


وی اضافه کرد: حداکثر آبدهی سالانه سد ۸۵ میلیون مترمکعب است و متوسط آبدهی سالانه ۶۵ میلیون مترمکعب و کیفیت شیمیایی آب برای مصارف کشاورزی و شرب خوب تا قابل قبول قرار دارد و مساحت دریاچه سد در تراز بیشینه ۲.۶۲ کیلومتر مربع است.

انتهای پیام/

سد حاجیلر چای بخش خاروانای ورزقان با دستور رییس جمهور به بهره برداری رسید

برچسب ها: رییس جمهور ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار