آذربایجان شرقی آماده استقبال از رئیس جمهور

رئیس جمهوری و برخی اعضای هیات دولت در سفری یک روزه میهمان مردم آذربایجان شرقی خواهند بود.

آذربایجان شرقی آماده استقبال از رئیس جمهوردر این سفر یک روزه قرار است ۵۲۱ طرح در بخش‌های مختلف عمرانی، آبرسانی، برق رسانی، کشاورزی، صنعتی، گردشگری و خدماتی در مجموع با حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری افتتاح شود.


آقای پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان  از تبریز،گفت:در این سفر که عمدتا برای افتتاح و بهره برداری از پرژه‌های مرزی انجام می‌گیرد ۳ پروژه مهم مرزی افتتاح خواهد شد که یکی از آن‌ها سد حاجیلار چای است که ۱۵۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.


وی افزود:پروژه دوم بهره برداری از آب‌های ارس است که با ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و ‍پروژه سوم نیز شبکه آبیاری سد خداآفرین هست که با ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.


وی گفت:در حوزه نیرو علاوه بر این ۳ پروژه / نیروگاه سیکل ترکیبی هریس هم که ظرفیت اسمی آن ۵۰۰ مگاوات است، ولی فاز اول با آن ۳۱۰ مگاوات افتتاح خواهد شد که در این پروژه هم ۲۱۰ میلیارد تومان بصورت ریالی و ۲۴۰ میلیون یورو بصورت ارزی سرمایه گذاری شده است یعنی در بخش نیرو ما بیش از ارزی و ریالی، ۵ هزار میلیارد تومان پروژه برای افتتاح داریم.


استاندارآذربایجان شرقی گفت:در حوزه عمرانی هم ۳۷۰ پروژه آماده افتتاح و بهره برداری است که ۱۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.


وی افزود:در بخش صنعت و معدن نیز عمدتا ۸ پروژه پالایشگاهی و میراث فرهنگی هم مجموعا ۱۴۰ پروژه با حدود ۵۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که امیدواریم در این سفر بخش عمده‌ای از آن افتتاح شود و به مرحله بهره برداری برسد.


آقای پورمحمدی گفت:سفر ریاست محترم جمهور و هیئت دولت فرصت مغتنمی است که مسائل و مشکلات استانمان را با رئیس جمهور در میان بگذاریم و از کمک‌ها، مساعدت‌ها و رهنمودهایشان برای اعتلای هر چه بهتر و بیشتر استانمان بهره‌مند شویم.


یوسف غفارزاده مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان  از تبریز،با بیان اینکه سدحاجیلار و ۲ طرح ۷۰۰ هکتاری اراضی کشاورزی آقبلاغ و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین با حضور رییس جمهوری به بهره برداری می‌رسند گفت: سد مخزنی حاجیلار چای سد خاکی با هسته «ناتراوای رسی» و حجم مخزن با ظرفیت ۴۸.۹ میلیون مترمکعب است که ساخت آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شده است.

 وی در خصوص مشخصات بدنه و مخزن سد اعلام کرد: ارتفاع تاج سد از پی ۹۵ متر و از بستر رودخانه ۷۱ متر بوده و با طول و عرض به ترتیب ۲۵۶ و ۱۰ متر می‌باشد و تراز تاج سد ۱۰۵۲ متر از سطح آب‌های آزاد و حجم کل خاکریزی بدنه سد ۲ میلیون مترمکعب است.


وی گفت: عمده ویژگی سد حاجیلار مصارف صنعتی بوده که با ظرفیت موجود موجب بهره وری بالایی برای صنعت منطقه خواهد شد و ۱۰ میلیون مترمکعب در سطح ۱۰۰۰ هکتار از اراضی دیم زار کم بازده را سیراب می‌کند.


غفارزاده ادامه داد: تامین سالانه سه میلیون مترمکعب آب برای شرب، بهداشتی و کشاورزی شهرستان‌های ورزقان و خاروانا و روستا‌های اطراف آن، تامین نیاز‌های آبی حقابه بران و محیط زیست (۵.۷) میلیون مترمکعب، کنترل سیلاب، جاذبه‌های گردشگری و اشتغال زایی در منطقه از دیگر مزایا و ویژگی‌های سدحاجیلار چای ورزقان است.


مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: رودخانه حاجیلار چای از سرشاخه‌های رودخانه ارس بوده و مساحت حوضه آبریز تا محل سد ۵۳۶ کیلومتر مربع است، شرایط اقلیمی آن نیمه مرطوب تا خشک بوده و متوسط بارش سالانه در محل سد ۳۴۱ میلیمتر است.


غفارزاده اضافه کرد: حداکثر آبدهی سالانه سد ۸۵ میلیون مترمکعب است و متوسط آبدهی سالانه ۶۵ میلیون مترمکعب و کیفیت شیمیایی آب برای مصارف کشاورزی و شرب خوب تا قابل قبول قرار دارد و مساحت دریاچه سد در تراز بیشینه ۲.۶۲ کیلومتر مربع است.


وی سامانه آبگیری سد شامل برج آبگیر بتنی، لوله فولادی ۱۲۰۰ میلیمتری و شیرخانه انتهایی اعلام کرد و گفت: تکنولوژی ساخت سد قالب لغزنده در مدت ۲۱ شبانه روز و حداکثر ظرفیت آبگیری آن ۵.۶ مترمکعب بر ثانیه و ارتفاع برج ۴۶ متر است.


غفارزاده گفت: این سد دارای سامانه انحرافی آب و تخلیه کننده تحتانی، سامانه تخلیه سیلاب با ظرفیت تخلیه سرریز ۸۶ مترمکعب در ثانیه است.


مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به بهره برداری از طرح ۷۰۰ هکتاری اراضی کشاورزی آقبلاغ در شهرستان جلفا در سفر ریاست جمهوری که با هدف استفاده از حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه مرزی ارس انجام می‌شود؛ طرح توسعه بهره‌برداری از ارس را یکی از مهم‌ترین طرح‌های وزارت نیرو در شمال غرب ایران و استان آذربایجان‌شرقی عنوان کرد.


وی در تشریح دستاورد‌های این طرح اضافه کرد: با گشایش این پروژه شاهد اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی منطقه و ارتقای راندمان آبیاری و افزایش تولید خواهیم بود.

 

غفارزاده هدف از اجرای این طرح بزرگ را استفاده از ۱۰۲ میلیون متر مکعب از حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه‌ی مرزی ارس برای آبیاری بیش از ۱۶ هزار هکتار از اراضی منطقه به منظور ایجاد اشتغال، توسعه صنایع جانبی و تأمین آب مورد نیاز صنعت دانست.


وی گفت: این طرح دارای ۵ ناحیه عمرانی شامل سد گلفرج و شبکه‌ی بالادست، سد گردیان و شبکه‌ی بالادست، اراضی آقبلاغ، دشت یکانات و شامل دشت هرزندات می‌باشد.


غفارزاده با اشاره به اینکه افزون بر ۳۵۰۰ میلیارد ریال در این طرح هزینه شده است، بیان کرد: طرح ۷۰۰ هکتاری اراضی کشاورزی آقبلاغ با اهداف اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی منطقه، کاهش مهاجرت و تثبیت جمعیت و ارتقای بازدهی آبیاری و افزایش تولید در شهرستان جلفا به بهره‌داری می‌رسد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی بهره‌برداری از شبکه‌ی آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین را به عنوان سومین پروژه‌ای که در سفر ریاست جمهوری گشایش می‌یابد نام برد و گفت: این پروژه به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های آبیاری و زهکشی کشور در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل در حال اجراست.


غفارزاده در تشریح این طرح بیان کرد: تأمین آب مورد نیاز ۱۲ هزار هکتار از اراضی توسعه در استان آذربایجان‌شرقی و تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت و ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۲ هزار نفر از مهم‌ترین اهداف این طرح به شمار می‌رود.


وی طول کانال اصلی آبیاری و زهکشی در استان آذربایجان‌شرقی را در این پروژه، ۵۲ کیلومتر و ظرفیت آن را ۷۲ متر مکعب در ثانیه ذکر و اضافه کرد: در اولویت اول ۵۲۹۰ هکتار از این اراضی، در دست اجرا است که ۹ ایستگاه پمپاژ ثانویه روی کانال اصلی فشار مورد نیاز شبکه آبیاری تحت فشار را تأمین می‌کند که در استان آذربایجان شرقی، آبیاری ۲۰۰۰ هکتار از اراضی ۶ روستا در بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین با استفاده از ۶ ایستگاه پمپاژ آماده‌ی بهره‌برداری است.


غفارزاده اعلام کرد: با بهره‌برداری این بخش از طرح ۱۶ هزار تن محصولات کشاورزی تولید و برای ۲۰۰۰ نفر شغل ایجاد خواهد شد و در این بخش از طرح، حدود ۳۰۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.


مدیر عامل شرکت آب منطقه آذربایجان شرقی همچنین گفت: با بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی اراضی بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین که با هدف تأمین ۲۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی انجام می‌شود، اشتغال‌زایی، رونق محصول، کاهش مهاجرت و تثبیت جمعیت را شاهد خواهیم بود.


حسین نجاتیرییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: مصرف ۳۲ میلیون مترمکعبی آب سد حاجیلار برای مصارف صنعتی فرصت مناسبی برای اجرای طرح‌های آینده توسعه و نیز تاسیس صنایع پایین دستی مس است.


وی اظهار کرد: سد حاجیلار در تامین آب طرح‌های توسعه مس سونگون نقش بسزایی خواهد داشت.


غلامرضا باقری دیزج مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان  از تبریز،اعلام کرد: همزمان با حضور رییس جمهوری در آذربایجان‌شرقی ۳ طرح عملیاتی شده این شرکت با اعتبار هزینه شده ۵۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال به صورت رسمی افتتاح می‌شود.


وی اظهار داشت: طرح ارتقای بنزین تولیدی شرکت به استاندارد یورو ۵ یکی از این طرح هاست که با اجرای پروژه بنزین سازی جدید به ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز با اعتبار هزینه شده ۲۶۵ میلیون یورو و با هدف ارتقای کیفی بنزین تولیدی به یورو ۵ افزایش کمی تولید به میزان یک میلیون لیتر در روز اجرا شد.


وی افزود: پروژه تغییر کاربری واحد کاتالیستی به واحد ایزومراسیون نفتای سبک شرکت پالایش نفت تبریز با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه در روز هم به عنوان طرح ابتکاری کارشناسان شرکت در جهت ارتقای بنزین تولیدی شرکت به استاندارد یورو پنج به میزان ۳.۵ میلیون لیتر در روز عملیاتی شد.


باقری دیزج طرح تولید گازوئیل یورو ۵ را یکی دیگر از طرح‌های اجرا شده در پالایشگاه تبریز عنوان کرد و گفت: این طرح با اجرای پروژه تصفیه نفت گاز جدید با ظرفیت ۳۰ هزار بشکه در روز با اعتبار هزینه شده ۷۰ میلیون یورو عملیات شد و دستاورد آن تبدیل یک سوم نفت گاز تولید شرکت با استاندارد یورو ۵ به میزان ۲.۵ میلیون لیتر در روز است.


وی همچنین از اجرای طرح تولید روغن‌های پایه و روانساز در شرکت پالایش نفت تبریز خبرداد و گفت: برای عملیاتی شدن این طرح، پروژه اختلاط و تولید روغن‌های روانساز به ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال با اعتبار ۱۵ میلیون یورو با هدف تولید انواع روغن موتور‌های بنزینی، دیزلی و روغن صنعتی و ضد یخ اجرا شد.


باقری دیزج خاطرنشان کرد: برای عملیاتی شدن طرح تولید روغن‌های پیاه و روانساز شرکت، پروژه تولید روغن‌های پایه به ظرفیت ۹۰ هزار تن در سال با هدف تولید روغن پایه گروه ۲ به عنوان کار ابتکاری کارشناسان شرکت با اعتبار هزینه شده یک میلیون یورو اجرا شد که دستاورد آن کاهش ۸۰ درصدی واردات روغن پایه گروه ۲ مصرفی واحد اختلاط و تولید روغن‌های روانساز در راستای تکمیل زنجیره تامین ایجاد ارزش افزوده برای محصول آیزوریسایکل تولیدی این شرکت است.


مدیر عامل شرکت پالایش نفت تبریز اعلام کرد: پس از اجرای پروژه‌های مکمل طراحی شده شامل PSA، TGT و Cooling Tower کل نفت گاز تولیدی شرکت تبدئیل به یورو ۵ می‌شود.


رییس جمهوری برای انجام سفری یک روزه تا لحظاتی دیگر وارد تبریز می‌شود. شرکت در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی دیگر برنامه سفر رئیس جمهور به این استان اعلام شده است.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار