مدیر نظارت بر مواد غذایی و آرایشی، بهداشتی استان یزد:

لبنیاتی که با مصرف آن‌ها تیشه به ریشه سلامتی خود می‌زنید

مدیر نظارت بر مواد غذایی و آرایشی، بهداشتی استان یزد گفت: استفاده از لبنیات غیر پاستوریزه، خطر ابتلا به بیماری تب مالت را بدنبال دارد.

دکتر رضا مورکیان مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: در چند سال اخیر شیوع بیماری تب مالت یا بروسلوز در بین افراد جامعه افزایش یافته است بطوریکه در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۱۵۴، ۱۷۱ و ۲۴۱ نفر به این بیماری مبتلا شدند و متاسفانه این آمار، روند روبه رشدی را به خود گرفته است.

مورکیان افزود: علت افزایش آمار مبتلایان به بیماری تب مالت در سال‌های اخیر را می‌توان از جهات مختلف از جمله عدم واکسیناسیون دام ها، مشکلات بهداشتی دامداری ها، رشد قارچ گونه لبنیاتی‌های سنتی و... مورد بررسی قرار داد، اما بطور کلی توسعه لبنیاتی‌های سنتی بیشترین درصد را در این زمینه به خود اختصاص می‌دهد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و آرایشی بهداشتی استان یزد ادامه داد: اگر دامی آلوده به باکتری بروسلا باشد این باکتری در شیر دوشیده شده نیز وجود خواهد داشت و حتی اگر در حد چند عدد در میلی لیتر شیر هم مشاهده شود می‌تواند برای افراد تبعات جبران ناپذیری را داشته باشد.

او ادامه داد: در کارخانجات فرآوری شیر و فرآورده‌های لبنی، شیر طی فرآیند پاستوریزاسیون ابتدا به مدت ۱۵-۲۰ ثانیه در دمای ۷۲ درجه سانتی گراد حرارت داده می شود و سپس به سرعت به دمای ۴ درجه سانتی گراد می‌رسد و پس از این مرحله سایر فرآیند‌های فرآوری بر روی آن اعمال می‌شود این در حالی است که در لبنیاتی‌های سنتی این مرحله که به منظور از بین بردن باکتری‌های بیماری زا صورت می‌گیرد به خوبی انجام نمی‌شود.

مورکیان اظهارداشت: برای تهیه پنیر‌های محلی، در مراکز سنتی امکان جوشاندن شیر وجود ندارد به همین دلیل احتمال ابتلا به بیماری تب مالت، سل و دیگر بیماری های خطرناک در مصرف کنندگان این پنیر‌ها وجود دارد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی استان یزد ادامه داد: تماس مستقیم از طریق تماس خراش‌ها و جراحات پوست با ترشحات، مواد دفعی، و یا بافت‌های حیوانات آلوده، مصرف مواد حاوی باکتری بروسلا (شیر خام و فرآورده‌های لبنی آلوده) و انتقال تنفسی (از طریق استنشاق ذرات عفونی معلق در آغل، اصطبل و آزمایشگاه) از جمله راه‌های انتقال باکتری بروسلا و ابتلا به این بیماری است.

او در پایان اضافه کرد: جدی گرفتن آموزش به مردم در خصوص عدم مصرف پنیر تازه بومی، مصرف شیر پاستوریزه و جوشاندن شیر در صورتیکه امکان پاستوریزه نمودن آن فراهم نباشد، خودداری از مصرف شیرینی حاوی خامه غیر پاستوریزه، عدم مصرف بستنی غیرپاستوریزه (بستنی سنتی)، واکسیناسیون دام‌ها تحت نظارت اداره دامپزشکی و رعایت اصول بهداشت توسط دامداران، قصابان و سلاخان از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

انتهای پیام/ غ

تب مالت، ارمغان مصرف شیر فله‌ای و لبنیات ناسالم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.