قیمت چای جوش آورد

قیمت چای در بازار ایران تا ١٢٠‌هزار تومان رسید، دلالان قیمت دلار را بهانه می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  بازار چای خارجی روز‌های ملتهبی را سپری می‌کند. چای خارجی هم مثل بقیه کالا‌ها در ماه‌های اخیر تورم شدیدی را تجربه کرده و این روز‌ها قیمتش سر به فلک کشیده است. بررسی قیمت چای خارجی در بازار نشان می‌دهد که قیمت این کالای وارداتی افزایشی چهار برابری نسبت به ماه‌های گذشته داشته و این درحالی است که برخی از فروشندگان قیمت چای خارجی را بالای محصولات خود درج نمی‌کنند و آن را به هر قیمتی که بخواهند می‌فروشند.

قیمت چای جوش آورد

حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی دلیل گران‌شدن چای
اردیبهشت‌ماه امسال بود که ارز دولتی ٤٢٠٠ تومانی برای واردات چای و برخی دیگر از محصولات کشاورزی حذف شد. فعالان بازار چای می‌گویند همین مسأله سبب شده قیمت چای خارجی تا بیش از دو برابر گذشته افزایش پیدا کند و به کیلویی حدود ۷۰‌هزار تومان تا ۱۲۰‌هزار تومان در انواع مختلف برسد.

حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای در این‌باره می‌گوید: «در اواسط اردیبهشت‌ماه نرخ ارز برای چای وارداتی از دلار ۴۲۰۰ تومانی دولتی به نرخ ارز نیمایی تغییر کرد که البته به همین دلیل قیمت چای خارجی نیز افزایش یافت، اما این سیاست‌گذاری در راستای حمایت از چایکاران داخلی و تقویت تولید داخلی بود، ضمن این‌که جلوگیری از واردات چای بی‌کیفیت خارجی ازجمله اهداف بود؛ با این حال دستگاه‌های نظارتی باید بر فروش و قیمت چای خارجی نظارت کنند، چرا که هم‌اکنون قیمت‌های بالایی در بازار وجود دارد و ناظران و متولیان امر می‌توانند با محاسبه قیمت سه تا نهایتا چهار دلاری هر کیلوگرم چای خارجی وارداتی باکیفیت بالا و سود منطقی، قیمت درستی برای عرضه چای خارجی در نظر بگیرند. با این‌حال، اگرچه چای مشمول قیمت‌گذاری نیست، اما نباید مشمول رهاسازی هم بشود و باید با گران‌فروشان و سودجویان در این زمینه برخورد کرد تا نتوانند بازار این کالای اساسی مورد نیاز مردم را با مشکل مواجه کنند.»

چای قیمت مصوب ندارد
با این‌که رئیس سازمان چای می‌گوید این محصول مشمول قیمت‌گذاری نیست، اما نباید مشمول رهاسازی هم بشود، در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم چای خارجی در بازار از ٥٠‌هزار تومان شروع می‌شود و به ١٢٠‌هزار تومان هم می‌رسد. این در حالی است که برخی از فروشگاه‌ها هم از زدن قیمت روی محصولات خودداری می‌کنند که خود این موضوع یکی از تخلفات صنفی است که اتاق اصناف ایران و دیگر دستگاه‌های نظارتی باید با آن برخورد کنند.

با این‌حال، فرهاد آگاهی، عضو انجمن واردکنندگان درباره این‌که آیا افزایش قیمت چای خارجی قانونی است یا نه، می‌گوید: «وقتی ارز دولتی یا همان ارز ٤٢٠٠ تومانی از برخی کالا‌ها حذف شود و ارز نیمایی به آن‌ها اختصاص پیدا کند، قیمت این کالا‌ها افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر اگر ارز نیمایی را حدود ١٣‌هزار تومان در نظر بگیریم، یعنی سه برابر بیشتر از ارز ٤٢٠٠ تومانی است. پس طبیعی است وقتی که کالایی با ارز نیمایی وارد شود، قیمت آن حدود سه برابر افزایش پیدا می‌کند.

درباره چای هم همین اتفاق رخ داد و، چون ارز ٤٢٠٠ تومانی از چای خارجی حذف شد، قیمت آن سه برابر افزایش پیدا کرد. به همین دلیل الان نمی‌توان گفت افزایش قیمت چای خارجی غیرقانونی و غیرمجاز بوده است. به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی با هدف حمایت از تولید داخل ارز ٤٢٠٠ تومانی را از برخی کالا‌های وارداتی حذف کرده که البته این کار منطقی به نظر نمی‌رسد، چون نمی‌توان مردم را با گران کردن کالا‌های خارجی مجبور به استفاده از کالای داخلی کرد.»

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.