مرگ ۳۲ هزار یمنی به سبب محدودیت‌های سعودی بر حریم هوایی این کشور

به سبب محدودیت‌هایی که ائتلاف سعودی بر حریم هوایی یمن ایجاد کرده، ۳۲ هزار یمنی از سه سال قبل تاکنون به دلیل محروم شدن از درمان در خارج از کشور جان خود را از دست داده‌اند.

مرگ ۳۲ هزار یمنی به سبب محدودیت‌های سعودی بر حریم هوایی این کشوربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی چاپ لندن در گزارشی نوشت: در بیانیه مشترک شورای آوارگان نروژ و سازمان مراقبت جهانی که روز گذشته منتشر شد، آمده است به سبب محدودیت‌هایی که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از سه سال قبل بر یمن اعمال کرده است، هزاران غیرنظامی یمنی از دسترسی به درمان فوری در خارج از کشور محروم شده اند.

سه سال از بسته شدن فرودگاه صنعا به روی پرواز‌های تجاری می‌گذرد. تعطیلی فرودگاه از نهم اوت ۲۰۱۶ آغاز شد و اعتقاد بر این است که نزدیک به ۳۲ هزار نفر جان خود را از دست داده اند زیرا نتوانسته اند برای درمان به خارج از کشور سفر کنند.

محمد عبدی، مدیر قطری شورای آوارگان نروژ در یمن گفت: «تعطیلی فرودگاه صنعا سبب می‌شود هزاران نفر دچار مرگ زودهنگام شوند، گویی گلوله، بمب و وبا به اندازه کافی از آن‌ها نکشته است».

عبدی تاکید کرد: «هیچ توجیهی برای جلوگیری از خروج غیرنظامیان بیمار از کشور به منظور درمان وجود ندارد».

بیانیه مشترک شورای آوارگان نروژ و سازمان مراقبت جهانی افزوده است محدودیت‌های اعمال شده بر حریم هوایی یمن، دسترسی مبتلایان به بیماری‌های مزمن را به درمان خارج از کشور دشوار می‌سازد. تعطیلی فرودگاه صنعا به این معنی است که تنها گزینه مردم ساکن پایتخت و شمال کشور برای درمان خارج از یمن این است که از راه زمینی به عدن یا سیئون در جنوب کشور سفر کنند تا به نزدیکترین فرودگاه دسترسی یابند. این سفر پانزده تا بیست و چهار ساعت زمان می‌برد و باید از راه‌های صعب العبور، مراکز ایست بازرسی و خط مقدم درگیری‌ها عبور کنند. علاوه بر دشواری‌های سفر، هزینه آن نیز هنفگت است.

بسیاری مجبورند بمانند و از ترس بازداشت یا مجازات هنگام عبور از مناطق تحت کنترل طرف‌های نزاع، به مناطق تحت کنترل طرف مقابل سفر نکنند.

این بیانیه از ائتلاف سعودی خواسته محدویت‌های اعمال شده بر حریم هوایی یمن را لغو کند و اجازه دهد لوازم پزشکی وارد این کشور شود و بیماران نیازمند به درمان بتوانند از فرودگاه صنعا به خارج سفر کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار