حل و فصل هزار پرونده با موضوع دعاوی تجاری به همت داوران تخصصی

معاون حقوقی اتاق بازرگانی ایران گفت : هزار پرونده مربوط به دعاوی تجاری به همت نهاد‌های تخصصی داوری حل و فصل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،  محمدی معاون حقوقی اتاق بازرگانی ایران در همایش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برای استفاده از فرصت‌های نهاد‌های داوری در یاسوج با بیان اینکه مراکز دعاوی تجاری اتاق بازرگانی از اوایل دهه‌ی ۸۰ تشکیل شد و این تعداد پرونده در این مدت رسیدگی و به حل و فصل اختلافات انجامیده است گفت: موضوع این پرونده‌ها مشکلات تجاری بوده است که طبق قانون با رای داوران نهاد‌ها و موسات داوری تخصصی قبل از ارجاع به محاکم قضایی رسیدگی و مختومه شدند .

معاون حقوقی اتاق بازرگانی ایران افزود: داوری‌های نهاد‌ها و موسسات با هدف تسریع در امر رسیدگی و کاهش هزینه‌ها در دعاوی تجاری است.

او گفت: سرعت در رسیدگی به این دست دعاوی به رونق تولید کمک می‌کند و برابر قانون رای داوران الزام آور است.

معاون حقوقی اتاق بازرگانی ایران افزود: صد دعوی تجاری پارسال به داوران تخصصی ارجاع داده شد که رسیدگی به موضوع اختلافات بین تجار در دست برسی و صدور حکم است.

محمدی با بیان اینکه مرکز داوری اتاق بازرگانی در تلاش است خدمات خود را در سطح وسیعتری ازاختلافاتی که در قرار داد‌ها بین تجار و شرکت‌های تجاری است گسترش دهد افزود: این مراکز استقبال از مرکز داوری را امیدوارکننده دانست و اختلافاتی که در دعاوی ناشی از قراردا‌های پیمانکاری را نیز برسی می‌کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هم با ابراز امیدواری برای رونق موسسات داوری آنرا فرصتی برای رسیدگی زود هنگام به پرونده‌های جزئی دانست و افزود: این موسسات با وساطت بین تجار و موسسات تجاری پیمانکاران و قرارداد‌های صنفی بیرون از محاکم قضایی  زمینه‌ی رسیدگی قضات به پرونده‌های کلان و زیر ساخت‌های قضایی را نیز فراهم می کنند .

حسنی بابیان ضرورت مطالبه مردم از بنگاه‌های اقتصادی برای گنجاندن نام داوردر قرارداد‌ها افزود: رای داورانی که طرفین در قرارداد‌ها ثبت کرده اند لازم الاجراست.

او اضافه کرد: هفتاد داور برای اختلافات تجاری در استان تعیین شده است و این ظرفیت وجود دارد که کارشناسان رشته‌های حقوق یا فقه و مبانی حقوق با مراجه به مراجع ذی صلاح برای ثبت نام در سامانه‌ی داوران تجاری اقدام کنند.

گوهرگانی معاون اقتصادی استاندار هم گفت: قواعد و اصول داوری به دلیل اینکه مطابقت و سازگاری بیشتری با شرایط طرفین اختلاف دارد مفیدتر از تعیین تکلیف توسط سایر مراجع و محاکم است، چون حل و فصل اختلافات با وساطتت داوران تخصی در کوتاهترین زمان ممکن انجام می‌شود.

کیانی ریس اتاق بازرگانی استان تشکیل مراکز داوری تخصی را یکی از بهترین راهکار‌ها برای تامین امنیت غذایی و زمینه ایی برای کاهش ورودی‌ها به محاکم قضایی دانست.

او اتاق بازرگانی کهگیلویه وبویراحمد را یکی از پویاترین اتاقای کشور دانست و ابراز امیدواری کرد با رونق مراکز داوری تجاری شاهد رونق کسب و کار در استان باشیم.

انتهای پیام/غ

ضرورت مطالبه مردم از بنگاه‌های اقتصادی برای گنجاندن نام داوردر قرارداد‌ها

برچسب ها: استانداری ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.