۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد اعتبار برای تکمیل سامانه دوم آبرسانی نیاز است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گفت:برای پایان سامانه دوم آبرسانی به ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، دولت این طرح را ذیل تبصره ۱۹ قرار داده که نیاز به مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسن ساسانی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان دیروز در نشست خبری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اظهار کرد: ورودی به سد زاینده رود از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون متر مکعب بوده و پیش‌بینی می‌کنیم با آب شدن برف‌ها این میزان به یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون متر مکعب برسد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در پاسخ به این سؤال که چرا جریان آب در زاینده رود مداوم نیست، عنوان کرد: رهاسازی آب در زاینده رود با هدف تأمین آب در مورد نیاز کشاورزان انجام می‌شود، در سال‌های گذشته رهاسازی آب تنها برای یک نوبت بوده و در سال ۹۷ این رهاسازی انجام نشد، اما در بهمن ماه آبی را برای کشاورزی رها کردیم.

او ادامه داد: سال آبی را با ۱۷۰ میلیون متر مکعب شروع کردیم و ورودی آب افزایش نیافته بود، اما مقرر شد در صورتی که ذخیره آبی به ۲۸۰ میلیون متر مکعب رسید ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب به کشاورزان بدهیم که با افزایش بارش‌ها این کار را انجام دادیم.

ساسانی خاطرنشان کرد: در تابستان رهاسازی آب به صورت سه بازه ۲۰ روزه برای کشاورزان شرق و سه بازه ۱۵ روزه برای کشاورزان غرب در دستور کار بود تا کشاورزان کشت مطلوبی داشته باشند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به موضوع افت فشار و قطعی آب در برخی مناطق حوزه آبریز زاینده رود تصریح کرد: بیشینه ظرفیت انتقال آب در تصفیه‌خانه باباشیخ علی ۱۲ متر مکعب بر ثانیه است که از این میزان ۸۰۰ لیتر بر ثانیه برای شهرستان مبارکه و مابقی از طریق تونل اشترجان منتقل می‌شود، نیاز شهر اصفهان ۱۴ متر مکعب بر ثانیه است که مابه‌التفاوت آن را شرکت آبفا از چاه‌های آب تامین می‌کرد، اما به دلیل عدم آبدهی کافی چاه‌ها ناشی از کاهش ارتفاع آب زیرزمینی با مشکل تامین آب مواجه هستیم.

او افزود: احداث تونل گلاب دو به پایان رسیده است، اما برای پایان سامانه دوم آبرسانی به ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، دولت این طرح را ذیل تبصره ۱۹ قرار داده که نیاز به مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل دارد.

ساسانی بیان کرد: برداشت آب شهرداری از زاینده رود کمتر از حق‌آبه تعیین شده در طومار شیخ بهایی است، در گذشته اصفهان ۱۶ هزار هکتار فضای باغی داشته که امروز به حدود ۴۵۰۰ هکتار رسیده و اضافه برداشتی از سوب شهرداری انجام نشده است، شهرداری بدهکارترین سازمان به شرکت آب منطقه‌ای است و پول آب مصرفی خودش را نمی‌دهد پس شایعه زد و بند مالی میان شرکت آب منطقه‌ای و شهرداری صحت ندارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به مسأله تجاز به حریم رودخانه اشاره و تأکید کرد: مردم تصور نکنند که تخریب ویلا‌های ساخته شده در بستر رودخانه کار راحتی است، این کار به هماهنگی با دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نیاز دارد، اما به طور جدی پیگیر رفع تصرف از حریم رودخانه هستیم، اما برخی از افراد سند مالکیت مربوط به دهه ۴۰ دارند که برای آزادسازی حریم رودخانه در آن مناطق باید زمین‌ها را خریداری کرد.

او اضافه کرد: در این مسیر تفاوتی بین هیچ دستگاه خصوصی و دولتی قائل نیستیم و حتی با حوزه علمیه نیز برخورد کرده‌ایم، اگر در شهر اصفهان به شدت سایر مناطق برخورد نمی‌کنیم به دلیل عرض زیاد رودخانه است که توانایی انتقال آب حتی در شرایط سیل را نیز دارد.

ساسانی عنوان کرد: در طرح احیا و تعدیل آب‌های زیرزمینی ۱۶۹۰ حلقه چاه را که بیشتر آن‌ها در حاشیه زاینده رود بود پر و مسدود کرده‌ایم و در نتیجه آن از برداشت ۷۱ میلیون متر مکعب آب جلوگیری شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: سطح آب‌های زیرزمینی حتی با چند سال بارش نیز جبران نمی‌شود و نباید با یک سال پر بارش تصور کنیم سطح آب‌های زیرزمینی افزایش می‌یابد بلکه این تراز در دشت‌های استان کاهش نیز داشته است.

او با رد اعای فرماندار و کشاورزان شهرستان لنجان مبنی بر برابری دبی آب زاینده رود در ورودی و خروجی این شهرستان و زایش آب یادآور شد: این ادعا در سال‌های گذشته و در دوران ترسالی صحت داشت، اما در شرایط فعلی لنجان نیز جزو مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود.


انتهای پیام/م

 

نشست خبری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان

برچسب ها: وزارت نیرو ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار