رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بارش باران از ۳۱۴ میلی متر فراتر رفت/۳۵ درصد بیش از یکسال زراعی بارش دریافت کردیم

ضیاییان گفت: از ابتدای مهر تا ۱۸ مرداد، مجموع بارش‌ها ۳۱۴.۳ میلی متر بوده که نسبت به سال قبل ۹۵ درصد رشد داشته است.

روز. / بارش باران از ۳۱۴ میلی متر فراتر رفت/۳۵ درصد بیش از یکسال زراعی بارش دریافت کردیمصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش در سال زراعی جدید اظهار کرد: بنابرآخرین آمار از ابتدای مهر تا ۱۸ مرداد، مجموع بارش‌های کشور ۳۱۴.۳ میلی متر بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل ۱۶۰.۶ میلی متر و بلندمدت ۲۰۷.۳ میلی متر بوده است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۹۵ درصد و بلندمدت ۳۸ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که مدت مشابه سال قبل در این بازه زمانی ۲۹ درصد کمبود بارش نسبت به دوره بلندمدت داشتیم.

ضیاییان بارش یکسال زراعی کامل را ۲۳۲.۳ میلی متر اعلام کرد و گفت: براساس آمار ۳۵.۳ درصد بیش از یکسال زراعی کامل بارش دریافت کردیم و به عبارت دیگر ۱۳۵.۳ درصد از آب کشور نسبت به یکسال زراعی از نزولات آسمانی تامین شده است.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه تمام استان‌ها نسبت به دوره بلندمدت افزایش بارش داشتند، بیان کرد: در این میان ایلام با ۹۹ درصد و لرستان با ۸۸ درصد بیشترین افزایش و اردبیل با یک درصد و کرمان سه درصد کمترین میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت را ثبت کرده است.


بیشتر بخوانید: بارش باران از ۳۱۲ میلی متر فراتر رفت/۱۳۴ درصد بیش از یکسال زراعی بارش دریافت کردیم


وی میزان بارش تا پایان سال زراعی را نرمال اعلام کرد و گفت: براساس بولتن‌های هواشناسی پیش بینی می‌شود که افزایش بارش به همین شکل حفظ شود به طوریکه تا پایان سال زراعی رشد بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۵ درصد و بلندمدت ۳۷ درصد همراه با تلورانس مثبت و منفی ۳ درصد خواهد بود.

ضیاییان ادامه داد: براساس نقشه‌های هواشناسی، افزایش نسبی دما بین دامنه نیم تا یک درجه تا پایان شهریور در اغلب مناطق کشور استمرار خواهد داشت.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان پتانسیل روان آب در حوزه کارون و کرخه را بیش از نرمال و هارون و هیرمند کمتر از نرمال دانست و گفت: با توجه به آنکه سال زراعی جدید، سال پر بارشی است، از این رو بعید به نظر می‌رسد که کمبودی در منابع آب‌های سطحی و آب پشت سد‌ها وجود داشته باشد، در خصوص آب‌های زیر زمینی وزارت نیرو باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

میزان بارش تا پایان سال زراعی همچنان نرمال است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار