رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بارش باران از ۳۱۳ میلی متر فراتر رفت / تامین ۱۳۵ درصد آب کشور از نزولات آسمانی

ضیاییان گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۳۱ تیر، مجموع بارش‌های کشور ۳۱۳.۶ میلی متر رسیده است.

روز/بارش باران از ۳۱۳ میلی متر فراتر رفت/تامین ۱۳۵ درصد آب کشور از نزولات آسمانیصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت میزان بارش ها در کشور، اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۳۱ تیر، مجموع بارش‌های کشور ۳۱۳.۶ میلی متر بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل ۱۵۹.۶ میلی متر و بلندمدت ۲۲۵.۲ میلی متر بوده است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش نسبت به بلندمدت ۳۹ درصد و مدت مشابه سال قبل ۹۶ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که سال گذشته در این بازه زمانی نسبت به بلندمدت ۲۹ درصد کاهش بارش داشتیم.

ضیاییان با اشاره به اینکه تمامی استان‌ها بیش از نرمال بارش دریافت کردند، بیان کرد: در این میان استان ایلام ۹۹ درصد و لرستان ۸۸ درصد بیش از نرمال و اردبیل ۲ درصد و کرمان ۴ درصد کمترین میزان بارش را نسبت به بلندمدت تجربه کرده است.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه بیش از ۳۵ درصد یک سال زراعی بارش دریافت کردیم، گفت: با توجه به بارش‌های اخیر، ۱۳۵ درصد آب کشور از طریق نزولات جوی تامین شده است.


بیشتر بخوانید: بارش باران از ۳۱۲ میلی متر فراتر رفت/۱۳۴ درصد بیش از یکسال زراعی بارش دریافت کردیم


به گفته وی، براساس شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که میزان بارش تا پایان سال زراعی ۹۸-۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۵ تا ۹۷ درصد و بلندمدت ۳۵ تا ۴۰ درصد رشد داشته باشد.

ضیاییان با اشاره به اینکه بارش‌های تابستانه سهم چندانی در بارش یکسال زراعی کامل ندارند، بیان کرد: براساس بولتن‌های هواشناسی، بارش در تابستان امسال به صورت نرمال و معمول تابستان سال‌های گذشته خواهد بود.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه ماهیت بارش‌های تابستانه به جز حاشیه دریای خزر رگباری خواهد بود، گفت: با توجه به ماهین بارش‌های تابستانه احتمال وقوع سیل دور از انتظار نیست، اما رخداد سیل تنها براساس پیش بینی‌های کوتاه مدت مرکز پیش بینی هواشناسی صادر می‌شود.

این مقام مسئول از افزایش نیم تا یک درجه‌ای دما در سراسر کشور خبر داد و گفت: این در حالی است که دما در نیمه شرقی کشور با قدری افزایش نسبت به سایر نقاط بیش از یک درجه خواهد بود.

وی درباره تاثیر بارش‌های اخیر بر وضعیت آب سد‌ها و آب‌های زیرزمینی افزود: با توجه به آنکه سال زراعی جدید، سال پربارشی است، از این رو کمبودی در منابع آب‌های سطحی و آب پشت سد‌ها وجود ندارد، در خصوص آب‌های زیر زمینی وزارت نیرو باید پاسخگو باشد.

ضیاییان درباره اینکه آیا طبق اظهار نظر کارشناسان وارد دوره ترسالی شده ایم، گفت: پیش بینی هواشناسی در چند طبقه کوتاه مدت، بلندمدت و پیش بینی برای یک یا چند سال زراعی پیش رو صورت می‌گیرد که بدون تردید تخمین پیش بینی زراعی چند ساله با خطا‌های فاحشی روبروست.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان با اشاره به اینکه پیش بینی اقلیمی براساس سناریو‌های مختلف همچون گاز‌های گلخانه‌ای و دمای زمین تخمین زده می‌شود، تصریح کرد: پیش بینی اقلیمی ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده بیانگر خشک بودن کشور ماست، البته این امر بدان معنا نیست که به طور کامل دچار خشکسالی هستیم بلکه برای چند سال متوالی ممکن است ترسالی داشته باشیم.

انتهای پیام/

افزایش بیش از یک درجه دما در نیمه شرقی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار