استاندار گلستان عنوان کرد؛

خشک شدن خلیج تهدیدی برای ایجاد ریزگردها/ ضرورت احیای خلیج گرگان

استاندار گلستان گفت: با خشک شدن خلیج گرگان خطر ریز گرد‌ها گرگان را تهدید می‌کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، حق شناس استاندار گلستان در نشست تخصصی دریای خزر که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد گفت: با توجه به استفاده دیگر همسایگان این دریا باید از ظرفیت‌های بازرگانی، صنعتی و گردشگری دریای خزر استفاده کنیم و البته باید به لحاظ شرعی، عرفی و قانونی از آن حفاظت کرد.
 
او گفت: از ابتدای امسال تا به امروز ۵۷.۵ میلیون تن بار در بنادر کشور تخلیه شده که ۵۵ میلیون تن آن در جنوب و ۲.۵ میلیون تن آن در شمال بوده است و این نشان می‌دهد که کمتر از ۵ درصد تجارت از طریق شمال صورت گرفته است.
 
حق شناس افزود: نگاه بخش بازرگانی در تجارت با اروپا معطوف به جنوب است و توسعه نگاه بازرگانی و گردشگری با آسیای میانه از طرق دریای خزر بسیار کم است.

او ادامه داد: ۶درصد گاز و ۴ درصد نفت جهان در دریای خزر است و ما تقریباً نگهبان و نظاره گر صنعتی هستیم که در این دریا اتفاق می‌افتد.

استاندار گلستان افزود: ما در خلیج گرگان به آب نیاز داریم و این آب یا باید از تعطیلی سد‌ها و یا لایروبی تامین شود و با ادامه روند فعلی با فرض ثابت بودن همه شرایط موجب کاهش سالیانه ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متری از آب موجود در خلیج می‌شود و با این روند خلیج گرگان خشک خواهد شد و خطر ریز گرد‌ها گرگان راتهدید می‌ کند.

او درپایان افزود: لایروبی یک راه حل و آخرین راه حل است، اما خلیج گرگان نیاز به احیا دارد.
 
انتهای پیام /گ 
 
 

احیای خلیج گرگان ضروری است 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار