بیش از یکصدو ۵۷ یزدی با بیماری سلیاک دست و پنجه نرم می کنند

کارشناس تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در حال حاضر ۱۵۷ یزدی به بیماری خود ایمنی سلیاک مبتلا هستند.

مژگان خوشبین کارشناس تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: در استان یزد ۱۵۷ بیمار مبتلا به بیماری خود ایمنی سلیاک وجود دارد.

خوشبین افزود: استان یزد در سامانه کشوری سلیاک که در آن استان‌ها بر اساس تعداد افراد مبتلا به بیماری سلیاک طبقه بندی شده اند ، در اواسط جدول قرار دارد.

کارشناس تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خاطرنشان کرد: افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند پروتئینی به نام گلوتن را که در گندم، جو، چاودار و احتمالاً جودو سر وجود دارد، نمی‌توانند تحمل کنند.

او ادامه داد: زمانی که بیماران مبتلا به سلیاک، غذا‌های حاوی گلوتن را مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها فعال شده و پاسخی را به صورت تخریب روده کوچک صادر می‌کند.

خوشبین به بیان نحوه تشخیص این بیماری پرداخت و اظهارداشت: افراد مبتلا به بیماری سلیاک در صورت مصرف مواد حاوی گلوتن دچار درد شکم، سوزش سردل، حالت تهوع، سردرد یا خستگی عمومی، کم خونی، کاهش وزن و... می‌شوند.

کارشناس تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پایان اضافه کرد: در حال حاضر تنها راه درمان رعایت رژیم غذایی فاقد گلوتن برای تمام عمر است که البته رعایت رژیم باید با دقت و حساسیت زیادی و تحت نظر مشاور تغذیه صورت گیرد.

انتهای پیام/ غ

ابتلای ۱۵۷ یزدی به بیماری سلیاک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.