مدیرکل هواشناسی قم عنوان کرد؛

افزایش دمای تابستان نشانه‌ای از تغییر اقلیم است

حیدری نبی گفت:میانگین بارش در تیرماه سال جاری نیز با وجود افزایش دمای هوا حدود ۹ دهم میلیمتر ثبت شده که نسبت به میانگین بلندمدت کمی افزایش داشته است.

افزایش دمای تابستان نشانه‌ای از تغییر اقلیم استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،مهران حیدری بنی مدیرکل هواشناسی قم گفت: دمای هوا از مهمترین عناصر مؤثر بر آب و هوا و محیط زیست هر منطقه و اقلیم کره زمین است که متأسفانه در دهه‌های گذشته در سطح جهان به ویژه در کشورمان روند صعودی داشته و این امر منجر به تغییر اقلیم می‌شود.

مدیرکل هواشناسی قم با بیان اینکه بارندگی‌های ابتدای سال جاری به هیچ عنوان نیاز آبی استان را تأمین نکرده و خشکسالی گسترده همچنان این خطه را تهدید می‌کند،عنوان کرد: تقریبا تمام مساحت استان قم طی یک دوره ۱۰ ساله منتهی به تیرماه ۹۸ دچار خشکسالی است و این یک زنگ خطر جدی بشمار می‌آید.

وی بارندگی‌های بیش از نرمال ابتدای سال و افزایش دمای تابستان را نشانه‌ای از تغییر اقلیم دانست و افزود: میانگین بارش استان قم در فصل بهار امسال بیش از ۹۴ میلیمتر محاسبه شده که نسبت به میانگین بلندمدت بیش از دو برابر شده است، میانگین بارش در تیرماه سال جاری نیز با وجود افزایش دمای هوا حدود ۹ دهم میلیمتر ثبت شده که نسبت به میانگین بلندمدت کمی افزایش داشته است.

وی در پایان با اشاره به بروز پدیده گرد و غبار در استان قم از ابتدای تابستان و احتمال وقوع روز‌های غبارآلود تا پایان فصل گرما، بیان کرد: ۸۵ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی است و در مقایسه با تیرماه سال گذشته، از وسعت و شدت پدیده گرد و غبار در مناطق غربی کاسته شده و بیشتر در مرکز و جنوب کشور مشاهده شده است.

خشکسالی، افزایش دما و قطع حقابه‌های زیست محیطی استان قم، کانون‌های گرد و غبار در مرکز کشور را بسیار گسترش داده و با ادامه این روند با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها و از بین رفتن پوشش گیاهی و بیابان شدن دشت‌های استان از جمله پیامد‌های خشکسالی‌های پیاپی در قم است.

انتهای  پیام/ح

دمای هوای قم در تیرماه بیش از ۳ درجه افزایش داشته است

برچسب ها: هواشناسی ، آب وهوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.