لوفیگارو: بزرگترین شکست عربستان در یمن رقم می‌خورد

روزنامه لوفیگارو در مطلبی با اشاره به سه شکست عربستان در یک دهه اخیر، ماجراجویی ریاض در یمن را بزرگترین شکست آن دانست.

­لوفیگارو: بزرگترین شکست عربستان در یمن رقم می‌خوردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نوشته روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس، عربستان سعودی ۲۵ مارس سال ۲۰۱۵ در راس ائتلافی متشکل از ۱۰ کشور عربی، عملیات نظامی گسترده‌ای را در یمن به راه انداخت تا منصور هادی (رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن) را که توسط انصارالله از قدرت برکنار شده بود، به قدرت بازگرداند. محمد بن سلمان ۲۹ ساله که در آن زمان وزارت دفاع را برعهده داشت، عربستان سعودی را وارد این لشگرکشی کرد و آن را «طوفان قاطعیت» نامید.

یک ماه بعد، این ماجراجویی نام رسمی دیگری یافت و به عملیات «بازگشت امید» تغییر نام داد. این عملیات هم اکنون نیز ادامه دارد. عملیاتی که ۳ میلیون آواره و ۱۱ میلیون قطحی زده برجای گذاشته است و به نظر می‌رسد مردم یمن به خوبی از این طوفان رنج دیده اند. این عملیات در چه زمینه‌ای تعیین کننده و قاطع بود؟ چه امیدی به همراه آورد؟ 

از دیدگاه نظامی، انصارالله یمن همچنان صنعا، پایتخت این کشور را تحت کنترل دارد. این مبارزان بدون تجهیزات در برابر حملات جنگنده‌ها و بمب افکن‌های کشور‌های عربی تضعیف نشده اند.

از دیدگاه بشردوستانه، مردم یمن به شدت از تحریم‌های اعمال شده از سوی ائتلاف سعودی و شدیدترین بمباران‌های تاریخ نظامی معاصر رنج می‌برند. وبا شیوع یافته است. بیش از ۱۰ هزار غیرنظامی در پی بمباران‌ها کشته شده اند.

به لحاظ سیاسی هم اوضاع کاملا فاجعه بار است. عدن، بندر بزرگ و پایتخت قدیمی یمن در جنوب این کشور هم اکنون گرفتار آشوب است. روز شنبه ۱۰ اوت، کاخ ریاست جمهوری عدن و سه پادگان این شهر به دست شبه نظامیان جدایی طلب افتاد که خواستار تشکیل دوباره کشور یمن جنوبی هستند. کشوری به نام یمن جنوبی از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۰ وجود داشت. این افراد مسلح تحت حمایت مالی و تجهیزاتی امارات هستند که بزرگترین متحد عربستان سعودی بوده است.

بعید نیست در این ماجراجویی علیه یمن و سپس قطر، استراتژیست قدرتمندی مانند محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی از محمد بن سلمان جوان استفاده ابزاری کرده باشد. عربستان سعودی در این دهه سه شکست در سیاست خارجی را تجربه کرد. یکی از این شکست‌ها حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها در سوریه از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ بود. پس از آن عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ با اعمال تحریم‌های گسترده به همراه امارات علیه قطر شکست خورد. اما شکست در یمن بزرگترین شکست خاندان سلطنتی آل سعود محسوب می‌شود.

در حالی که یمنی‌ها در تمام طول مرز جنوبی عربستان سعودی حضور دارند، ریاض بی اعتباری ارتش و ضعف راهبردی شدید خود را نشان داده است. اما حقیقتا بعید نیست که محمد بن زاید در همه شکست‌های یک دهه گذشته عربستان سعودی از محمد بن سلمان استفاده ابزاری کرده باشد. اگر عدن جدا شود، امارات با یمن جنوبی جدید متحد می‌شود و عربستان سعودی را تنها خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، امارات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار