خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی به نخلداران ریگانی

فرماندار ریگان گفت:طوفان شدید وگرما وعدم تلقیح وخشکیدگی خوشه‌های خرما ۳۰۰ میلیارد تومان به نخلداران ریگانی خسارت وارد کرد.

خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی به نخلداران ریگانیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،امین باقری فرماندار ریگان امروز در بازدید از نخلستان‌های خسارت دیده شهرستان ریگان گفت: ۵۰ درصد محصول خرمای شهرستان ریگان امسال به دلیل شرایط آب وهوایی دچار خسارت شده واز بین رفت.

او افزود: شهرستان ریگان یکی از شهرستان‌های شرقی استان کرمان می‌باشد که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی وخرما می‌باشد.

فرماندار ریگان اظهار کرد: امسال بیش از ۲۰ هزار تن از محصول خرمای ریگان دچار خسارت وخشکیدگی وعدم تلقیح شد که خسارات زیادی به نخلداران ریگانی وارد کرده است.

باقری عنوان کرد: ستاد بحران با حضور کارشناسان در محل فرمانداری ریگان برگزار شد که با پیگیری‌های صورت گرفته خسارت نخلداران نیز به استان اعلام شده است.

او با اشاره به اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی از حالت حمایتی به خسارتی تبدیل شود ابراز کرد: بیمه کنونی جوابگوی خسارت به نخلداران ریگانی نیست.

فرماندار ریگان افزود: با توجه به اینکه بیش از ۲۰ سال است که خسارت به نخلدان ریگانی وارد می‌شود، اما مرکز تحقیقات تا کنون اقدامی برای نخلداران ریگانی انجام نداده اند.

باقری خواستار راه اندازی مرکز تحقیقات کشاورزی در این شهرستان شد

مدیر جهاد کشاورزی ریگان نیز دراین بازدید  گفت: کار برداشت خرما از نخلستان‌های شهرستان ریگان انجام شده است که پیش بینی می‌شود بیش از ۴۰ هزار تن محصول برداشت شود.

 فرامرزی افزود: با توجه به نوسانات دمایی خسارت ۳۰ تا ۷۰ درصدی به نخلداران ریگانی وارد شد.

او بیان داشت :با توجه به خسارت به نخلداران ریگانی در اثر خشکیدگی کشاورزان از پوشش خوشه‌های خرما ودور ابیاری استفاده نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان افزود: با توجه به اینکه ۸۵ درصد اعتبارات سیستم نوین ابیاری بلاعوض می‌باشد کشاورزان به سیستم‌های نوین ابیاری روی اورند.

فرامرزی بیان داشت :کشاورزان با اجرای سیستم‌های نوین ابیاری نیز می‌توانند در کاهش خشکیدگی خوشه‌های خرما نیز نقش به سزایی ایفا نمایند.

رضا شهیکی یکی از نخلداران ریگانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اظهار کرد :در روز گذشته نخلستانم اماده برداشت خرما بود، اما امروز با مراجعه به باغم دیدم که تمام خوشه‌های خرما خشکیده اند.

اوبیان داشت: تمام دست رنج یکساله ام را گرما وطوفان از دستم گرفت وخسارت زیادی به ما وارد شد.

رحمان حقیقی دیگر نخلدار ریگانی عنوان کرد: تمامی توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی را رعایت نمودم، اما یکباره خوشه‌های خرمایم دچار خشکیدگی شدند.

او می‌گوید: تمام زندگی ام بر اساس  برداشت همین خوشه‌های خرما بود که این خوشه‌ها نیز از بین رفتند وزندگی ام فلج شد.

شهرستان ریگان یکی از شهرستان‌های شرقی استان کرمان می‌باشد که اقتصاد آن بر پایه خرما می‌باشد.

این روز‌ها که کشاورزان ریگانی کار برداشت محصول را اغاز نموده اند متاسفانه با باغات خالی از خرما مواجه می‌شوند.
این نخلداران در روز‌های گردافشانی با نوسانات دمایی طوفان شدید مواجه بودند که این امر بر مشکلات کشاوران افزود ومحصول خرما تلقیح نشد.

گرمای چند روز گذشته نیز بر خسارت نخلداران ریگانی افزود ومابقی محصول را خشکاند وکشاورزان ریگانی را متضرر کرد.

با گذشت چند دهه از خشکیدگی خوشه‌های خرما هنوز ریگان فاقد مرکز تحقیقات کشاورزی است.

سالانه درشرایط عادی شصت هزارتن خرما از ریگان راهی بازار مصرف می شود.
انتهای  پیام/ح

خسارت خرمای ریگان محصول را کاهش داد

برچسب ها: خرما ، خسارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار