مشگین‌شهر؛ ویترینی از تاریخ و طبیعت/ شهری پرجاذبه در دامن سبلان سرافراز

مشگین‌شهر شهری با جاذبه‌های زبانزد در شمال کوه بزرگ سبلان بوده که طبیعتی همچون شیروان دره، شهر یئری و طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه را در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ مشگین‌شهر در ۹۰ کیلومتری شهر اردبیل و در شمال سبلان قرار گرفته است، مساحت این شهر ۳ هزار و ۶۱۷ کیلومترمربع بوده و از جنوب به سراب، از شمال به گرمی، از غرب به اهر و از شرق به شهر اردبیل و از طرف شمال شرقی با کشور جمهوری آذربایجان هم مرز است.

کوه سبلان از مسیر موئیل در ۱۶ کیلومتری و از مسیر لاهرود در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر واقع شده است. سلسله کوه‌های سبلان ۳ قله معروف دارد، قله بزرگتر به سلطان ساوالان مشهور و ارتفاع آن ۴ هزار و ۸۱۱ متر از سطح دریا است و دو قله دیگر آن هرم و کسری نام دارد.

در قله اصلی آن دریاچه زیبا و شگفت‌انگیز با آب زلال خود چشم‌نوازی می‌کند و در دامنه این قله‌ها یخچال‌های دائمی و در ارتفاع بالاتر از ۴ هزار و ۵۰۰ متر وجود دارند.

اقامت ۱.۵ میلیون نفر در تعطیلات

ایمانعلی ایمانی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشگین‌شهر در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت: از ابتدای سال تا به اکنون تعداد یک میلیون و ۳۵۸ هزار و ۹۵۵ نفر در اماکن، هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی و بومی مشگین‌شهر اقامت داشتند.

ایمانی با اشاره به اینکه ۱۴ هزار و ۸۵ نفر از این تعداد در اقامتگاه‌های بومگردی ساکن بودند بر اهمیت رونق این اقامتگاه‌ها تاکید و تصریح کرد: جغرافیای مشگین‌شهر به گونه‌ای است که می‌توان در راستای غنی‌سازی گردشگری این منطقه، بر اقامتگاه‌های بومگردی در روستا‌هایی با بافت و معماری سنتی متمرکز شد.

او از وجود برخی نقص‎ها در حوزه گردشگری مشگین‌شهر خبر داد و گفت: در بازه زمانی مشخص نزدیک به ۵۲۰ هزار نفر در ایام تعطیلات و سفر در اقامتگاه‌های موقت همچون کمپ، کانکس و چادر‌های مسافرتی اقامت داشتند که این مهم علاوه بر تاثیر مستقیم در زیبایی و جلوه شهری حوزه گردشگری مشگین‌شهر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس میراث فرهنگی مشگین‌شهر اظهار کرد: تعداد مسافرین فرهنگی مشگین‌شهر نیز نسبت به سال گذشته رشد داشته که در همین رابطه ۱۵۹ هزار و ۷۱۰ نفر فرهنگی در شهر گردشگری مشگین‌شهر اسکان یافتند.

ایمانی با اشاره به بازدید از مراکز تاریخی، فرهنگی و گردشگری مشگین‌شهر اضافه کرد: از ابتدای سال ۹۷ تا مرداد ماه سال جاری ۷ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۸۵۰ مورد بازدید از مراکز تفریحی، تاریخی و توریستی به ثبت رسیده است که تفکیکا یک میلیون و ۵۷ هزار و ۸۵۰ مورد بازدید سهم مراکز تاریخی و فرهنگی، ۲ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۵۵۰ بازدید سهم جاذبه‌های طبیعی و نهایتا ۳ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۳۵۰ مورد بازدید سهم جاذبه‌های دست‌ساز در سطح مشگین‌شهر بوده است.

مشگین‌شهر؛ ویترینی از تاریخ و طبیعت/ شهری پرجاذبه در دامن سبلان سرافراز

شهری پرجاذبه در دامنه سبلان سرافراز

صغری فرشی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ گفت: در پیرامون شهرستان مشگین‌شهر سنگ نبشته‌ای منسوب به شاپور دوم ساسانی وجود دارد که سنگ‌نبشته مشگین‌شهر در ۱۵۰ متری غرب کهنه قلعه، در کمرکش ارتفاع غربی دره نوروز یا ماجی در درون باغ نوروز واقع شده است.

فرشی گفت: مضمون این نوشته در مورد فرمان و تاریخ ساخت کهنه قالا (کهنه قلعه) است که به فرمان نرسه‌هرمزد نوشته شده‌است. سکه‌های به دست آمده از منطقه، متعلق به چند دوره تاریخی و بیشتر مربوط به زمان اتابکان آذربایجان است.

او با اشاره به اینکه نام اصلی مشگین‌شهر در ابتدا خیاو بوده افزود: در دوره حکومت رضاشاه، در سال ۱۳۱۶ خورشیدی، به فرمان او نام خیاو به مشگین‌شهر تغییر یافت با این همه هنوز هم بسیاری این شهر را به نام "خیاو" می‌شناسند.

فرشی گفت: ریزآبه‌های سبلان سرافراز به سوی خیاو می‌آیند. این منطقه سفره‌های زیرزمینی خوبی دارد که به همین جهت واژه خیاو در زبان‌های ایرانی حالت محل پرآب و پردرخت و محل گذر از میان آب و درخت را تداعی می‌کند. رودخانه مشگین‌شهر که امروزه قره‌سو نام دارد نیز، در قدیم اندرآب نام داشته است.

معاون گردشگری اردبیل افزود: سنگ نبشته ساسانی، مقبره شیخ حیدر، قلعه قهقهه، دیو قلعه سی، کهنه قلعه، قلعه ارشق، محوطه تاریخی شهر یئری، امامزاده سید سلیمان فخرآباد، غار‌های تاریخی بینه لر، امامزاده سید ابراهیم و سید جعفر اونار از جمله جاذبه‌های تاریخی شهرستان مشگین‌شهر می‌باشد.

مشگین‌شهر؛ ویترینی از تاریخ و طبیعت/ شهری پرجاذبه در دامن سبلان سرافراز

پل معلق مشگین‌شهر؛ سازه‌ای جهانی در دل طبیعت مشکین

پل معلق زیبا و محسورکننده مشگین‌شهر به عنوان طویل‌ترین و مرتفع‌ترین پل معلق کابلی خاورمیانه در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچایی و بر روی پارک جنگلی مشگین‌شهر احداث شده است.

این پل ۲ متر عرض و ۳۶۵ متر طول دارد که در واقع سازه این پل توسط کارشناسان داخلی و مهندسان منطقه اجرا شده و دانش ساخت آن بومی است، امروزه با تاثیرپذیری از طبیعت زیبای پیرامون خود سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از مناطق مختلف کشور و دنیاست.

اکبر صمدی فرماندار مشگین شهر در این خصوص به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گیردولی، بزرگ‌ترین پروژه گردشگری استان اردبیل است که این مجموعه گردشگری شامل تالار‌های پذیرایی، سوئیت‌های اقامتی، سایت بالن‌سواری و ورزش‌های هوایی، رستوران گردان، بازارچه‌های صنایع دستی، شهربازی، زیپ‌لاین و بیگ‌جامپ و همچنین دیگر امکانات مختلف تفریحی است.

صمدی با بیان اینکه پل معلق مشگین‌شهر فرصتی ایده‌آل در راستای رونق گردشگری منطقه است، اضافه کرد: پل معلق مشگین‌شهر با جابجایی افقی ۲ متر و دید فرودست پارک جنگلی و فرادست قله سبلان، هیجانی به اندازه ترن هوایی به مسافران و گردشگران القا می‌کند که در کنار این موضوع، امنیت این پل با استاندارد‌های جهانی تطبیق یافته است، به طوری که در روز‌های تعطیل ۳ هزار و گا‌ها بیشتر از آن عبور می‌کنند.

او ادامه داد: خیاوچای نام رودخانه‌ای در شهرستان مشگین‌شهر و از سرشاخه‌های مهم رودخانه قره سو است، که پل معلق مشگین‌شهر بر فراز این رودخانه قرار گرفته و از روی دره‌ای می‌گذرد که این رودخانه در میان آن جریان دارد. رودخانه خیاوچای یا خیوچای از ارتفاعات هزار میخ، آیی‌قاری، دلی آلی، جنوار داغی سرچشمه می‌گیرد و پس از طی کردن دره موئیل به قره سو می‌پیوندد. در واقع این رودخانه مهم‌ترین زیستگاه ماهی قزل‌آلای خال قرمز در استان اردبیل است و اهمیت بسزایی دارد.

تمام هیجان پل معلق مشگین‌شهر در گذر از روی این پل و علی‌الخصوص قسمت شیشه‌ای آن خلاصه نمی‌شود، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و راه‌اندازی زیپ‌لاین و بیگ جامپ در کنار این مجموعه، زیبایی گردشگری این منطقه را دوچندان کرده است.

مشگین‌شهر؛ ویترینی از تاریخ و طبیعت/ شهری پرجاذبه در دامن سبلان سرافراز

شهر یئری؛ اطلس تاریخ شمالغرب ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیلگفت: شهر یئری یک محوطه باستانی در شهرستان مشگین‌شهر بوده که منطقه باستانی معروف به شهریئری، در ۶۵ کیلومتری شهر اردبیل و ۳۱ کیلومتری شرق مشگین‌شهر در کنار رود قره‌سو قرار دارد.

فلاحی وسعت این منطقه تاریخی را ۴۰۰ هکتار دانست و گفت: این مجموعه تاریخی از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می‌شود که قدمت قلعه و معبد به حدود ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد و قوشاتپه به ۷ هزار سال پیش از میلاد می‌رسد. اولین بار در حدود ده سال پیش از انقلاب اسلامی چارلز برنی در این محوطه، عملیات کاوش را شروع کرده است.

او اضافه کرد: این محوطه شامل ۲۸۰ سنگ‌افراشت باستانی است که دیرینگی آن‌ها بیش از ۸ هزار سال پیش میلاد برآورد می‌شود و قدمت این مناطق به دوران اواخر مفرغ و دوره نوسنگی و مس سنگی و نیز اوایل آهن مربوط است. این سنگ‌افراشت‌ها با ارتفاع متفاوت ۷۰ تا ۳۶۰ سانتی‌متری که اکثراً منقوش به اشکال انسان هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ادامه داد: طرح انسان‌های حک شده بر روی سنگ‌ها به شکل افرادی دست به سینه و معمولا بدون دهان است و تنها یک مجسمه حکاکی شده زن یافت شده که دارای دهان می‌باشد و تاکنون فقط هفت قطعه این نوع سنگ‌افراشت‌ها در منطقه حکاری کردستان ترکیه و یک قطعه هم در قپوزستان آذربایجان یافت شده‌است.

این منطقه باستانی و تاریخی سالانه میزبان هزاران کاوشگر، تاریخ‌نگار و گردشگران از اقصی‌نقاط دنیاست.

مشگین‌شهر؛ ویترینی از تاریخ و طبیعت/ شهری پرجاذبه در دامن سبلان سرافراز

نظارت جدی بر اماکن و مراکز گردشگری

رضا فرج‌پور رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مشگین‌شهر نیز در مصاحبه با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: در طول تابستان ۵۴۷ مورد بازرسی و کنترل نظارتی از مراکز اقامتی و رستوران‌های بین‌ راهی مشگین‌شهر انجام شده است.

فرج‌پور با تاکید بر جدیت کنترل و بازرسی مراکز اقامتی، رستوران‌ها و اماکن گردشگری گفت: در همین رابطه در مجموع هزار و ۶۳۶ مورد بازدید، کنترل و نظارت بر تمامی مراکز حوزه گردشگری مشگین‌شهر انجام شده که در این زمینه تعداد ۵۱۳ فقره نظارت و بازدید از مراکز اقامتی، ۱۸۴ فقره بازدید از دفاتر خدمات مسافرتی و ۳۹۲ مورد بازدید سر زده از مراکز اقامتی موقت صورت گرفته است.

او با تاکید بر طرح تشویقی و تنبیهی مراکز و اماکن اقامتی بین راهی و شهری تصریح کرد: تعدادی مورد تذکر کتبی به اماکن و تعدادی مورد طرح تشویقی به مراکز اقامتی واصل شده است، که در این رابطه مجموعه راهداری مشگین‌شهر با تلاش راسخ هرچه تمام‌تر در خدمت گردشگران و مسافران است.

مشگین‌شهر؛ ویترینی از تاریخ و طبیعت

ایمانی کارشناس گردشگری اردبیل در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: شیروان دره‌سی یکی از یازده زیستگاه وحشی است که در منطقه ساوالان واقع شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری بکر استان اردبیل است. شیروان دره‌سی حدودا در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر و در نزدیکی لاهرود قرار دارد و مساحت آن را ۷۵ کیلومتر مربع تخمین زده‌اند.

ایمانی با اشاره به اینکه شیروان دره‌سی در حقیقت دره عمیق و عریضی است که بریدگی‌های دیواره‌های صخره‌ای، چشم‌انداز ویژه‌ای به این منطقه بخشیده است، تصریح کرد: سنگ‌ها در این منطقه به صورت تندیس‌هایی دیده می‌شوند که انسان فکر می‌کند هرکدام به دست هنرمندی با ذوق تراشیده شده است.

او ادامه داد: این دره از قسمت جنوب به دامنه شمالی ساوالان از شرق به جاده لاهرود - شابیل، از غرب به هوشنگ میدانی و از شمال به زمین‌های روستای قلچقلو منتهی می‌شود.

این کارشناس گردشگری اظهار کرد: این زیستگاه محل زندگی دائمی وحوش متعددی، چون خوک، روباه، گرگ، قوچ، میش، خرس قهوه‌ای ساوالان، کبک، قمری و تعدادی از پرندگان مهاجر است.

ایمانی گفت: وجود صخره‌های عظیم، سر به فلک کشیده و یکنواخت که انسان در به وجود آوردن آن هیچ نقشی نداشته است، تنها مختص رویا‌ها و داستان‌ها نیست؛ چرا که اگر برای یک بار هم شده گذرتان به استان اردبیل بیفتد قطعا در اطراف شهری به نام مشگین‌شهر، تمامی این زیبایی‌های طبیعی را به چشم خواهید دید.

مشگین‌شهر؛ ویترینی از تاریخ و طبیعت/ شهری پرجاذبه در دامن سبلان سرافراز

او اذعان داشت: طبیعت اطراف دره کپز دارای پوشش گیاهی خاص و انواع درختان میوه از قبیل تمشک و زالزالک می‌باشد. همچنین این منطقه زیستگاهی برای انواع وحوش از قبیل خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه و انواع پرندگان می‌باشد که تمامی این‌ها منطقه‌ای بکر و گردشگری را به وجود آورده است و به مثابه یک تابلو نقاشی می‌ماند.

مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه طبیعت مشگین شهر محسورکننده بوده و شگفت انگیز می‌باشد، افزود: همچنین زیبایی‌های بی حد منطقه "گیزلی مئشه" و آبشار گیزلی مئشه، طبیعت و آبشاری بسیار زیبا در میان جنگل‌های بلوط و فندق در روستای کولیار از توابع مشگین غربی را از عظمت طبیعت به نمایش گذاشته است.

به گفته ایمانی یکی از مشهورترین بنا‌هایی که قدمت آن به دوران طلایی عصر ساسانیان باز می‌گردد، «کهنه قلعه مشگین‌شهر» است.

او ادامه داد: این بنای کهن در مساحت تقریبی ۱۵ هزار متر مربع و در بخش ورودی مشگین‌شهر برفراز تپه‌ای طبیعی ساخته شده است. ارتفاع تپه برابر با ۵۰ متر و بلندای قلعه کهنه بیش از ۱۴۰۰ متر است و سازندگان، این کهنه قلعه را با ۶ برج کوچک (برجک)، دیوار‌های خشتی ضخیم و حجره‌هایی کوچک که همانند آخور به نظر می‌رسد، برای سکونت یک سرباز و اسب همراه او بوده است، ساخته‌اند.

کارشناس گردشگری استان بیان کرد: دژ‌ها از قدیم الایام همیشه محافظ جان و مال و ناموس مردم به شمار می‌آمدند و در برابر حمله‌ها و نفوذ متجاوزان ایستادگی کرده‌اند، دژ «قهقهه مشگین‌شهر» نیز یکی از هزاران دژ تاریخی استان اردبیل محسوب می‌شود که فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده است.

بنا بر روایت‌هایی که دست به دست در بین افراد محلی مشگین‌شهر چرخیده، گفته می‌شود درست در زمانی که جنگ بین عثمان‌ها و صفویان شدت گرفت، سلاطین صفوی گنج‌های خود را در دالان‌ها این قصر مخفی کرده‌اند و آن را با طلسم‌هایی تا به امروز از دید مردم عادی مخفی نگاه داشته‌اند که امروزه این دژ محل و مقصد سفر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

جیران بولاغی، آبشار کرکری، منطقه قیز قاچان، وزرین، دره ویستان، قشلاق تنگ و مسیر داش کسن و چاناغ بولاق، از دیگر اماکن طبیعی و گردشگری مشگین‌شهر به شمار می‌آید.

اگر در روز‌های باقی تابستان ۹۸، قصد سفر به یکی از نقاط زیبای کشور را دارید و هنوز مقصدی برای این سفر انتخاب نکردید، استان زیبای اردبیل و شهر ییلاقی و سرسبز مشگین‌شهر می‌تواند گزینه مناسبی برای ثبت لذت یک سفر تابستانی پرخاطره برای شما باشد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۰:۳۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
عکس چهارم مربوط به آبگرم شهر بستان آباد از شهرهای آذربایجانشرقی است
آخرین اخبار