کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دولت باید برای رهایی از اقتصاد نفتی اقدام کند/ اصلاح بودجه لازمه کاهش وابستگی به درآمد نفتی

آرانی گفت: دولت باید برای کاهش وابستگی به درآمد نفتی اقدام و به سمت اقتصاد جهانی حرکت کند.

دولت باید برای کاهش وابستگی به رهایی از نفت اقدام کندشایان آرانی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص چهار محور اصلاح ساختار بودجه که به تایید سران قوا رسیده است، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه چارچوب طرح اصلاحات ساختاری بودجه، برنامه‌ها و زمان‌بندی اقدامات را متناسب با شرایط حال حاضر کشور و بر مبنای چهار محور تقویت نهادی بودجه، هزینه‌کرد کارا، درآمدزایی پایدار، ثبات‌سازی اقتصاد کلان و توسعه پایدار طراحی کرده است.

او ادامه داد: در حال حاضر سه محور اول بر ثبات و پایداری و محور آخر بر کارایی بودجه تاکید می‌کند. از لحاظ منطق این چهار محور نکات کلیدی و مطلوبی است.

آرانی گفت: متاسفانه یکی از مشکلات ما اجرای موضوعات داخل کاغذ است به طوری که نمی‌توانیم این طرح‌ها را اجرایی کنیم. ما امیدواریم این چهار محور در کشور عملیاتی و اجرایی شود. متاسفانه در عمل و اجرایی کردن طرح‌ها با مشکل مواجه می‌شویم و این نشأت گرفته از داخل کشور است و هیچ ربطی به خارج ندارد.

او در ادامه با اشاره به اینکه آیا چهار محور طراحی شده باعث بهبود آینده کشور می‌شود یا خیر، اضافه کرد: به نظر من هر نوع برنامه‌ای که ما طراحی می‌کنیم برای کشور یک ابزار است و برای محقق کردن برنامه باید بودجه خاصی در نظر گرفته شود و این چهار محور بودجه فقط یک فرایندی برای تحقق توسعه اقتصاد کلان کشور است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ثبات‌سازی اقتصاد کلان و توسعه پایدار تصرح کرد: دولت علاوه بر وظیفه تامین کالا‌های عمومی وظیفه ثبات‌سازی در قبال تکانه‌های بیرونی و درونی و همچنین تامین مالی اهداف توسعه‌ای کشور را نیز بر عهده دارد که به‌طور مشخص به ساختار بودجه کشور برمی‌گردد.

او دو اندیشه حاکم بر برنامه اصلاح ساختاری بودجه را مطرح کرد و گفت: این دو طرح اصلاحات ساختاری مبتنی بر دو خط فکری بر اساس قاعده مالی و شفافیت و پاسخگویی است.


بیشتر بخوانید:حذف صفر از پول ملی، اولویت فعلی اقتصاد کشور نیست


آرانی اصلاح بودجه را یکی از اهداف مهم برای کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی دانست و اضافه کرد: اصلاح ساختار بودجه و رهایی از اقتصاد نفتی به عنوان یک استراتژی بالادستی بودجه‌ای در کشور مطرح می‌شود. رهایی از اقتصاد نفتی نکته مهمی است، ولی این طرح باید در استراتژی‌های کلان گنجانده شود.

آرانی بیان کرد: به طور کلی رهایی از استراژی اقتصاد نفتی در دراز مدت، شاید ۱۰ سال به طول بیانجامد و دولت باید برای کاهش وابستگی به درآمد نفت و  رهایی از اقتصاد نفتی اقدام کند و به سمت اقتصاد جهانی حرکت کند. به طور کلی بودجه نباید مبتنی بر اقتصاد نفتی باشد و باید از طرق دیگر ایجاد درآمد کرد.

انتهای پیام/

بودجه نباید مبتنی بر اقتصاد نفتی باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۵:۴۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
دیگه هیچ
آخرین اخبار