نیویورک تایمز گزارش داد؛

ترامپ عملا دستگاه دیپلماسی آمریکا را به ویرانه‌ای تبدیل کرده است

نیویورک تایمز در گزارشی ضمن انتقاد از عملکرد دونالد ترامپ، بر لزوم بازنگری آمریکا در رویکرد خود نسبت به جهان تاکید کرد.

نیویورک تایمز: ترامپ عملا دستگاه دیپلماسی آمریکا را به ویرانه‌ای تبدیل کرده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­پایگاه اینترنتی نیویورک تایمز در سرمقاله‌ای درباره لزوم بازنگری در رویکرد آمریکا نسبت به جهان نوشت: دولت آمریکا از تعامل صلح‌آمیز با جهان عقب‌نشینی کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا عملا دستگاه دیپلماسی را به ویرانه‌ای تبدیل کرده است و اگر کنگره جلوی او را نمی‌گرفت، تا ۳۰ درصد از پرسنل وزارت امور خارجه هم می‌کاست.

این موضوع در حقیقت دنباله یک دهه روند مخرب اتکای روسای جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه به نیروی نظامی برای پیشبرد منافع آمریکاست. هزینه‌های نظامی حدود نیمی از هزینه‌های دولت فدرال را به خود اختصاص داده است. بنابر آمار «پروژه هزینه‌های جنگ در دانشگاه براون»، از زمان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، جنگ‌های متعدد در حدود پنج تریلیون و ۹۰۰ میلیارد دلار هزینه در برداشته‌اند و به این ترتیب به حجم رو به گسترش بدهی ملی آمریکا افزوده‌اند و نسل‌های آتی باید بهای آن را بپردازند.

اما اعضای کنگره از ترس اینکه برچسبی غیر از وطن‌پرستی به آن‌ها زده شود، حتی اگر بودجه پنتاگون را هم در مقطعی زیر سوال ببرند در نهایت از بودجه عظیم وزارت دفاع آمریکا حمایت می‌کنند. در مباحثات سال مالی جاری در خصوص بودجه پنتاگون، دموکرات‌ها خواستار افزایش بودجه ۷۱۶ میلیارد دلاری به ۷۳۳ میلیارد دلار بودند در حالی که جمهوری خواهان می‌خواستند بودجه را تا ۷۵۰ میلیارد دلار افزایش دهند. در نهایت نیز دو طرف بر سر مبلغ ۷۳۸ میلیارد دلار به توافق رسیدند. حتی پیش از این مقدار افزایش بودجه، هزینه‌های نظامی آمریکا به تنهایی بیشتر از کل بودجه دفاعی هفت کشور بعدی دارای بیشترین هزینه‌های نظامی در جهان بود.


         بیشتر بخوانید:


«داو زاخایم» از مقامات ارشد پنتاگون در دوره ریاست جمهوری «جرج دبلیو بوش» با رد سیاست خارجی «منحصرا مقطعی» دونالد ترامپ، نوشت برگزیدن «یک راه میانه محافظه‌کارانه» می‌تواند به آمریکا این امکان را بدهد که در جهان مداخله‌گر و انزواطلب نباشد.

رئیس‌جمهوری که از افزایش بودجه نظامی حمایت می‌کند همزمان در این میان در عوض اینکه از توافق‌های کنترل تسلیحات پشتیبانی کند عملا به سوی یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای نیز پیش رفته است. او (ترامپ) خواستار افزایش فروش‌های تسلیحاتی خارجی شده و سازمان ملل، بانک جهانی و دیگر نهاد‌های بین‌المللی را به تمسخر گرفته است.

نیویورک تایمز ضمن انتقاد از عملکرد ترامپ نوشت: آمریکا به برخورداری از توان دفاعی مستحکم نیاز دارد, اما همزمان باید راهبرد امنیت ملی خود را به نوعی توسعه دهد که بیش از حد به اقدامات و هزینه‌های نظامی گزاف متکی نباشد. چنین راهبردی باید در حوزه دیپلماسی، توسعه، عدالت اقتصادی، تجارت آزاد و عادلانه، منع اشاعه هسته‌ای و کند کردن روند تغییرات اقلیمی سرمایه‌گذاری داشته باشد.

این نوع بازنگری دارد جای پای خود را به خصوص در میان برخی نامزد‌های دموکرات انتخابات ریاست جمهوری باز می‌کند. سناتور الیزابت وارن و سناتور برنی سندرز خواستار خاتمه جنگ‌های بی‌پایان آمریکا شده‌اند. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز گفت: «استفاده از زور باید آخرین گزینه و نه اولین گزینه ما باشد و تنها برای دفاع از منافع مسلم به کار گرفته شود، آن هم زمانی که هدفی مشخص و قابل حصول مطرح باشد و با رضایت و آگاهی مردم آمریکا صورت گیرد.»

انتهای پیام/

لزوم بازنگری در رویکرد آمریکا نسبت به جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
شیطون بزرگه مرگ برآمریکای تروریست پرور وغرب
Germany
ناشناس
۰۰:۴۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
حالا‌کجاشو‌‌دیدن کل‌آمریکا‌‌رو‌نابود‌
خواهد‌کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
ترامپ فاشیستی بیش نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
اطرافیان ترامپ چقدر نادانن که بااون انادان نادانی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
زمانی فرعون نیز همین ادعا قدرت را می کرد،شنیده ایم که خداوند با او چه کرد وحالا نوبت رسوایی سردمداران آمریکاست
آخرین اخبار