نمک دریا باعث کمبود ید، سنگ کلیه و بیماری‌های گوارشی می‌شود

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: استفاده از نمک دریا در درازمدت باعث کمبود ید، سنگ کلیه، بیماری‌های گوارشی و افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فریده نظری بیان کرد: در سال‌های اخیر با گسترش تبلیغات طب سنتی بسیار دیده‌ایم که توصیه شده به‌جای نمک‌های معمولی ( نمک‌های ید دار تصفیه شده و شستشو شده) از نمک دریا برای طبخ غذاها استفاده شود.

او ادامه داد: با وجود میزان بالای اطلاعاتی که گاهی همدیگر را نقض می‌کنند، حتما افراد دچار تردید می‌شوند که کدام‌یک برای مصرف مناسب‌تر است.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد:  آب دریا یا دریاچه را  به حوضچه‌هایی هدایت می‌کنند تا در مقابل تابش نور خورشید و وزش باد این آب‌ها تبخیر شده و حاصل آن رسوباتی است که به آن نمک دریا می‌گویند.

نظری گفت: این در حالی است که ضایعات کارخانه‌ها نیز به دریاها ریخته می‌شود و ممکن است حاوی مواد شیمیایی و فلزات سنگینی مانند سرب، آرسنیک و جیوه باشد که بعد از تبخیر، این رسوبات در نمک دریا باقی می‌ماند.

او بیان کرد: فلزات سنگین می‌توانند بسیار خطرناک بوده و در درازمدت منجر به بیماری‌های مختلفی مثل سرطان شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نمک دریا اگر تصفیه نشده باشد، مشکلات بهداشتی و سلامتی زیادی را ایجاد می‌کند و باید توجه کرد که نمک دریا بدون برخی مواد معدنی مانند ید بوده در حالی که ید برای عملکرد فیزیولوژیک بدن کاملا ضروری است.

نظری افزود: از سوی دیگر نمک دریا حاوی انواع ناخالصی‌ها از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده کننده و نیز فلزات سنگین از قبیل سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است که می‌تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌ها و ریه ها ایجاد کند و منجر به بروز مسمومیت شود. اختلال در جذب ریزمغذی‌هایی مانند آهن و روی از مضرات دیگر ناخالصی‌های نمک دریاست.

او ادامه داد: از عوارض کمبود ید می‌توان به کم‌کاری تیروئید، عقب‌افتادگی ذهنی و جسمی در کودکان، اختلال در تولیدمثل و کاهش ضریب هوشی اشاره کرد.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: شرایط نگهداری نمک برای حفظ خواص ید موجود در آن بسیار مهم است.

نظری افزود: باید نمک را در ظرف دردار، به‌دوراز نور، رطوبت و حرارت نگهداری کرد و برای اضافه کردن آن به غذا هنگام طبخ در انتهای پخت نمک را اضافه کرد تا ید موجود در آن در حداکثر مقدار خود باقی بماند.

او بیان کرد: نمک باید در بسته‌بندی‌های بهداشتی دارای تاریخ تولید، انقضا، پروانه ساخت و پروانه بهره‌برداری عرضه شود و بر روی بسته بندی نمک نیز عنوان نمک ید دار شستشو شده و تصفیه شده با خلوص ۹۹.۲ درصد درج شده باشد. همچنین نشانی دقیق کارخانه نیز بر روی بسته بندی نمک موجود باشد.

این کارشناس تغذیه گفت: مقدار مصرف روزانه نمک باید کم باشد اما همان میزان نیز باید از نوع نمک ید دار تصفیه شده و شستشو شده باشد.

انتهای پیام/ک

نمک دریا زیان آور است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.