خطراتی که مادر دوقلوها را تهدید می‌کند

یک متخصص زنان و زایمان گفت: از خطرات احتمالی در بارداری دوقلویی، اختلال در رشد جنین‌ها و زایمان زودرس است.

شیرین نیرومنش، متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علائم دو قلویی و چند قلویی اظهار کرد: عوامل مختلفی در ایجاد بارداری دوقلویی یا چند قلویی موثر است. ژنتیک نقش بسیار مهمی در دوقلو شدن جنین‌ها  به خصوص دوقلو‌های همسان دارد.
 
او افزود: جهت افزایش احتمال موفقیت آمیز با استفاده از روش‌های کمک باروری همچون IVF، ZIFT، GIFT  چند جنین در رحم مادر کاشته می‌شود.
 
همه چیز درباره بارداری دوقلویی
 
این متخصص زنان و زایمان گفت: بالا بودن عدد بتا و یا همان سطح هورمون hCG در آزمایش تشخیص بارداری از نشانه‌های اولیه بارداری دو قلویی است. باتوجه به بیشتر بودن سطح هورمون hCG و شدید بودن تغییرات هورمونی در بدن مادر، عوارض ناشی از این تغییرات همچون خستگی، خواب آلودگی، بی حالی و ... به خصوص در هفته‌های ابتدایی بارداری، بیشتر خواهد بود.
بیشتر بخوانید: چگونه از شر افسردگی لحظات بارداری خلاص شوید؟
او با بیان اینکه مادرانی که دوقلو باردار هستند، برای تأمین کالری مورد نیاز، مقدار زیادی غذا می‌خورند، گفت: با گذشت زمان و چشمگیر شدن رشد جنین ها، شکم مادرانی که بیش از یک جنین در خود رشد می‌دهند، از سایرین بزرگتر به نظر خواهد رسید.
 
نیرومنش افزود: تغییرات خلقی شدیدتر در هفته ششم بارداری در مادرانی که دوقلو باردار هستند، بیشتر خواهد بود و علت آن مربوط به تغییرات هورمونی بیشتر در این مادران است.

روند وزن گیری مادر نسبت به بارداری‌های تک قلویی سریع‌تر است

این متخصص زنان و زایمان نشانه‌های ثانویه بارداری دوقلویی یا چند قلویی را بیان کرد و ادامه داد: وقتی دوقلو و با چندقلو باردار باشید، شرایط کمی متفاوت‌تر از حالت معمولی خواهد بود، زیرا روند وزن گیری مادر نسبت به بارداری‌های تک قلویی سریع‌تر است.
 
نیرومنش تصریح کرد: در بارداری‌های دوقلویی حرکات جنین‌ها زود‌تر و همچنین بیشتر توسط مادر حس خواهد شد. به هر حال لگد‌ها دو برابر شده و فضا نیز کمتر است.
 
همه چیز درباره بارداری دوقلویی

تنگی نفس مادر از علائم چند قلویی

او ادامه داد: تشدید تنگی نفس مادر نیز یکی از علائم مهم محسوب می‌شود. دو و یا چند جنینی که با سرعت در حال رشد هستند، فضای بیشتری نیاز دارند، درنتیجه رحم با سرعت بیشتری رشد کرده و با فشار آوردن به دیافراگم سبب تنگی نفس مادر می‌شود. کمر درد‌های مداوم، حمل دو برابر بار بیشتر، فشار دوچندانی را به مادر وارد می‌کند، درنتیجه عوارض بارداری همچون کمر درد، تکرر ادرار و ... ممکن است تشدید شود.
 
نیرومنش گفت: با توجه به این که قلب مادر برای رساندن مواد غذایی و اکسیژن برای ۳ نفر کار کند، تعداد ضربان قلب به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد و باید آب بیشتری به بدن آن‌ها رسانده شود.

بیشتر بخوانید:  خطرناکترین خوردنی‌ها در دوران بارداری/غذاهایی که بلای جان مادران است
او درباره روند وزن گیری یک بارداری دو قلویی یا چند قلویی اظهار کرد: مقدار وزن گیری هر فرد در بارداری متفاوت است، برای مثال خانم‌های کم وزن ۱۲ تا ۱۸ کیلو، نرمال ۱۱ تا ۱۵ کیلو،  افرادی با اضافه وزن بالا ۶ تا ۱۱ کیلو و افراد  چاق ۴ تا ۹ کیلوگرم افزایش وزن دارند.
 
همه چیز درباره بارداری دوقلویی

 این متخصص زنان و زایمان گفت: از خطرات احتمالی در بارداری دوقلویی، اختلال در رشد جنین‌ ها و زایمان زودرس است.

نیرومنش تاکید کرد: زنان باردار دوقلو به میزان کافی استراحت کنند، از یک رژیم غذایی سالم و مناسب پیروی کنند، برنامه‌های ورزشی سبک همانند پیاده روی و یوگا را در برنامه‌های خود داشته باشند، ویزیت‌های بارداری خود را جدی گرفته و همه را به طور منظم انجام دهند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار