رویوران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

هدف سفر منطقه‌ای ظریف، کاهش دخالت‌ عناصر فرامنطقه‌ای است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: به میزانی که همکاری‌های کشورهای منطقه بیشتر شود، دخالت عناصر خارجی کاهش پیدا می‌یابد.

هدف سفر منطقه‌ای ظریف کاهش دخالت‌ عناصر فرامنطقه‌ای استبه گزارش خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چندی پیش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان سفرهایی را به منظور بهبود امنیت در منطقه به کشورهای عربی داشته است. این سفرها به کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان دهنده تحولات مثبتی در روابط چندجانبه میان کشورهای منطقه است، به طور کلی سفرهای منطقه‌ای ظریف را می‌توان تجدید روابط با همسایگان خلیج فارس دانست.

همچنین ظریف در این دیدارها بر امضای «معاهده عدم تعرض» با مقامات این کشورها بحث و رایزنی کرده است. طرح پیشنهادی که از سوی ایران در جهت استحکام روابط کشورمان با دول حاشیه خلیج فارس به منظور برقراری ثبات و امنیت در منطقه مطرح شده و تلاش می شود در جهت همکاری‌های منطقه‌ای اجرایی شود.

حسن رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص سفرهای منطقه‌ای ظریف و دستاوردهای آن اظهار کرد: جمهوری اسلامی معتقد است حفظ امنیت منطقه وظیفه کشورهای منطقه بوده و قدرت‌های فرامنطقه‌ای مانند ایالات متحده و اروپا نباید در آن دخالت کنند.

او افزود: در حال حاضر یک باور در منطقه صورت گرفته و شاهد هستیم که همکاری‌های امارات و قطر با ایران گسترش یافته، پیشتر نیز تعاملات خوبی بین ایران با کشورهای عمان و عراق وجود داشته است.

رویوران ادامه داد: این امر نشان می دهد که طرح ایران مورد پذیرش قرار گرفته و سفر ظریف در جهت تقویت و گسترش این باور است و تلاش برای اتحاد کشورهای منطقه و کاهش قدرت کشورهای فرامنطقه‌ای در این این منطقه حساس، نفت خیز و دارای موقعیت بالای ژئوپلیتیکی است.

کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص محورهای گفت‌وگوی ظریف با مقامات کشورهای عربی تصریح کرد: قطعا اولین بحث، موضوع امنیت است. در حال حاضر مسئله‌ای که اهمیت دارد حفظ امنیت منطقه و اینکه چگونه باید صورت بگیرد، می باشد. قدرت‌های غربی و در رأس آن‌ها آمریکا تلاش می‌کنند تا این سیاست‌ را به کشورهای منطقه تحمیل کند که با ایجاد ائتلاف بین المللی دریایی می‌توان امنیت منطقه را حفظ کرد.

او با تأکید بر اینکه ایران معتقد است با حضور نیروهای خارجی در منطقه امنیت مورد نظر کشورهای منطقه محقق نمی‌شود، بیان کرد: این نیروها خود تهدیدی برای ثبات و امنیت منطقه به شمار می‌آید.

رویوران خاطرنشان کرد: تجاوز هواپیمای آمریکایی به حریم هوایی ایران نمونه‌ای کاملا واضح است که ایران مطرح می‌کند و این اقدام ایالات متحده را مصداق بارزی در این خصوص می‌داند که در نهایت ایران ناچار به ساقط کردن آن شد.

او ادامه داد:‌ آمریکا طرحی را تحت عنوان ائتلاف بین المللی پیشنهاد داده و در پی اجرایی شدن آن است. به دنبال این طرح ایالات متحده که به 60 کشور درخواست همکاری در این خصوص را داده و تنها یک کشور به درخواست آن پاسخ مثبت داده و آن کشور انگلیس است، رژیم صهیونیستی هم اعلام آمادگی کرده و حاضر است نیروهایی را به خلیج فارس اعزام کند.

رویوران بیان کرد:‌ این در حالی است که طرح ایران با پاسخ مثبت مقامات امارات و قطر مواجه شده است. ایران هیئتی را به این کشورها فرستاده و پیرامون مسائل امنیت دریایی رایزنی‌ و گفت‌و‌گوهایی صورت گرفته است.

کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: ایران در فکر راه اندازی و تشکیل هیچ ائتلافی نیست و معتقد است کشورهای منطقه باید با همکاری و اتحاد در جهت ثبات و امنیت منطقه گام بردارند، در پی سفرها و رایزنی‌های صورت گرفته تفاهم‌ نامه‌های امنیتی بین ایران و کشورهای عربی مانند امارات و قطر به امضا رسیده است.

بیشتر بخوانید: ظریف با رایزنی‌های عربی_اروپایی به دنبال شکست تحریم‌های واشنگتن است

او افزود: خوشبختانه طرح پیشنهادی ایران در جهت برقراری امنیت در خلیج فارس با پذیرش و استقبال سایر کشورها مواجه شده، در حالی که طرح تشکیل ائتلاف دریایی که از سوی ایالات متحده مطرح شد و تلاش‌های بسیاری هم به منظور اجرایی شدن این طرح صورت گرفت، اما با این وجود با شکست مواجه شد و به نتیجه قابل توجهی دست نیافت.

رویوران خاطرنشان کرد: مسئله بعدی که پس از امنیت مورد بحث و رایزنی قرار می‌گیرد موضوع قطر است که در حال حاضر با تحریم عربستان روبرو شده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: در این راستا قطر تعاملات خود را با ایران گسترش داده، همچنین در زمینه هوایی نیز همکاری‌های قابل توجهی صورت گرفته؛ قطعا گفت‌وگوهایی درباره همکاری‌هایی در زمینه‌های اقتصادی، ترانزیت و سیاسی شده است.

او در پایان در خصوص دستاورد سفرهای منطقه‌ای ظریف یادآور شد: هر قدر همکاری‌های میان کشورهای منطقه افزایش پیدا کند دخالت عناصر خارجی و فرامنطقه‌ای در خلیج فارس کاهش می‌یابد و دستیابی به این مهم یکی از اهداف سفر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بوده و همواره در دستور کار ایران در حوزه سیاست خارجی در خصوص تعامل با کشورهای خاورمیانه مورد توجه و تأکید است.

انتهای پیام/

هدف ايران گسترش همكاری های منطقه ای در جهت ثبات و امنيت  در خليج فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار