باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه گزارش می‌دهد؛

کتابخانه‌های سیار پلی برای ترقی و شکوفایی کودکان

کتابخانه‌های سیار روستایی پل ترقی و شکوفایی کودکان می‌باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،کودکان امروز، به عنوان آینده سازان کشور در این جامعه و مرز و بوم رشد می‌کنند و برای ساختن کشوری مستقل و قدرتمند نیازمند آموزش و کسب علم و تجارب هستند. از این رو آموزش جایگاه و نقش بارزی در تربیت و رشد کودکان دارد.
 
کتابخانه‌های سیار پلی برای ترقی و شکوفایی کودکان
 

برای اینکه تمام کودکان در ساختن کشور سهیم و مسمر ثمر واقع شوند باید آموزش‌ها بصورت فراگیر باشد و در کل همه کودکان از عدالت علمی و فرهنگی بهرهمند شوند. برای رسین به این هدف نه تنها آموزش و پرورش بلکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز نسبت به اهمیت موضوع بی توجه نبوده و گام‌های مهمی را با راه اندازی و تجهیز کتابخانه‌های سیار روستایی برای اجرای عدالت علمی و فرهنگی در بین کودکان مخصوصا کودکان مناطق محروم و دوردست روستایی و حتی نقطه صفر مرزی برداشته است. بطوری که کودکان مناطق محروم و دوردست روستایی و حتی کودکان مرز نشین آذربایجان غربی نیز با عضویت در کتابخانه‌های سیار روستایی و با کمترین امکانات از برنامه‌های علمی، ادبی، فرهنگی، هنری و دینی بهره مند می‌شوند.

 

دریافت مجوز راه اندازی ۷ کتابخانه سیار روستایی جدید در استان

 
جواد زاهدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت: با هدف بهرهمندی کودکان مناطق محروم و حتی کودکان مرز نشین از امکانات علمی، ادبی، فرهنگی و هنری ۸ کتابخانه سیار راه اندازی شده است که از این تعداد یک کتابخانه شهری و ۷ کتابخانه سیار روستایی می‌باشد که در شهر‌های ارومیه، اشنویه و تکاب فعالیت می‌کنند.
 
زاهدی افزود: هر کتابخانه سیار روستایی با تحت پوشش قرار دادن ۴۰ الی ۸۰ نفر از دانش آموزان به آن‌ها خدمات و فعالیت‌های علمی و فرهنگی متناسب با سن شان ارائه می‌دهد.
 
او با بیان اینکه در بین کودکان مناطق محروم کودکانی با استعداد هستند که به دلیل صعب العبور بودن مناطق از فعالیت‌های علمی باز می‌مانند، گفت: کانون با استفاده از کتابخانه‌های سیار راه شکوفایی و ترقی را برای کودکان با کمترین امکان مهیا کرده و مسیر را برای شرکت و حضور کودکان در فراخوان‌های ادبی و فرهنگی می‌گشاید. بطوری که در فراخوان نامه نگاری اتحادیه جهانی پست ۳ نفر از دانش آموزان از این مناطق بودند.
 
کتابخانه‌های سیار پلی برای ترقی و شکوفایی کودکان
 
شور و اشتیاق وصف ناپذیر و استقبال گرم دانش آموزان هنگام حضور کتابخانه‌های سیار در روستا‌ها دلگرمی مسئولان و مربیان کتابخانه‌های سیار روستایی را فراهم می‌کند با عزمی جدی و راسخ گام‌های بیشتر و بهتر در این زمینه بردارند تا با توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها خدمات علمی، آموزشی و فرهنگی زیادی به کودکان این مناطق ارائه دهند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی در زمینه توسعه کتابخانه‌های سیار روستایی می‌گوید: در سالجاری با هدف توسعه سیار‌های روستایی مجوز ۷ کتابخانه سیار را در شهرستان‌های خوی، سلماس، چایپاره، پلدشت، سردشت، مهاباد و میاندوآب را دریافت کرده ایم که برای راه اندازی و تجهیز کتابخانه سیار در هر شهرستان ۲۰۰ میلیون تومان از محل توازن اختصاص یافته است و با آغاز فعالیت آن‌ها تعداد کتابخانه‌های سیار روستایی در آذربایجان‌غربی به ۱۵ مورد می‌رسد.
 
زاهدی همکاری خیران و مسئوان استان را در تقویت، افزایش و تجهیز کتابخانه‌های سیار روستایی لازم و ضروری برشمرد و از آنان دعوت کرد تا در راستای توسعه کمی و کیفی خدمات سیار‌های روستایی گام بردارند چراکه امکان اعزام نیرو و مربی به همه روستا‌های استان به ویژه نقاط صعب العبور وجود ندارد، اگر مربی‌ها را به روستایی که کودک کمتری دارد اعزام کنیم، در حق روستا‌هایی که کودکان و نوجوانان بیشتری دارند اجحاف می‌شود، بنابراین باید رویه‌ای را در پیش گرفت که افراد بیشتری زیرپوشش برنامه‌های فرهنگی و آموزشی قرار بگیرند و برای رسیدن به این نیز نیازمند همکاری و مساعدت خیران و مسئولان هستیم تا با در اختیار قرار دادن خودرو‌هایی با قابلیت حضور در مناطق کوهستانی و صعب العبور، در دورافتاده‌ترین مناطق نیز کودکان و نوجوانان را زیرپوشش خدمات کانون قرار دهیم.
 

افشین موسی وند از مربیان کتابخانه سیار روستایی ۴ ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،گفت: کانون پرورش کودکان ونوجوانان همانطور که در نامش ذکر شده با قلب و دل بچه‌ها سر و کار دارد. کودکان روستایی در ایام تابستان هرهفته در انتظار خودروی کتابخانه سیار می‌مانند که با رسیدن و حضور خودرو انتظار آن‌ها به شادی تبدیل می‌شود چرا که با حضور در کتابخانه چیز‌های زیادی یادگرفته و برعلم و آگاهی و تجارب آن‌ها افزوده می‌شود.

موسی وند اشتیاق و انتظار دانش آموزان و کودکان در رسیدن کتابخانه‌های سیار را از پر ثمر بودن کتابخانه‌های سیار ذکر کرد و گفت: بودن کتابخانه‌های یار در مناطق محروم علاوه بر اینکه فرهنگ مطالعه را در میان آن‌ها ترویج می‌دهد؛ کودکان را از این طریق دورهم جمع می‌کند و آن‌ها را به فعالیت‌های جمعی سوق می‌دهد. فعالیت‌های جمعی کتابخانه‌های سیار منجر به کشف استعداد‌های کودکان شده و به دنبال آن کانون با برنامه‌های مختلف در پرورش و شکوفایی استعداد‌های کشف شده گام بر می‌دارد.

سلما نیک نیا از کودکان عضو کتابخانه سیار در روستای حکی ترگور نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،ضمن ابراز خرسندی از حضور کتابخانه سیار در محل زندگیشان؛ گفت: در مدت ۵ عضویت در این کتابخانه با مطالعه کتاب‌های مختلف تجارب زیادی کسب کرده و از آن‌ها در زندگی خود استفاده نموده است.

بنیامین فتاحی از کودکان عضو کتابخانه سیار در روستای خانقاه ترگور نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت: کتابخانه‌های سیار با حضور در روستا نشاط و شادی را برای مودکان به ارمغان می‌آورد و فعالیت‌های بسیار مفید و موثری دارد؛ و متاسفانه هفته‌ای یکبار کتابخانه در روستا حضور پیدا می‌کند و کاش مسئولان می‌توانستد با دادن امکانات حضور کتابخانه‌ها را در روستا بیشتر کنند.

کتابخانه‌های سیار بویژه کتابخانه‌های سیار روستایی نقش بسزایی در تربیت و پرورش استعداد‌های کودکان و نهادینه کردن فرهنگ در بین آن‌ها دارد و استقبال کودکان از کتابخانه‌های سیار روستایی نشان از این واقعبت است. متاسفانه کودکان بسیاری از مناطق از این امکانات بی بهره هستند که امید است با نگاه تیزبین مسئولان در این زمینه و با برداشتن گام‌های مهمی در توسعه کتابخانه‌های سیار در مناطق محروم و درو دست زمینه شکوفایی استعداد‌های نهفته کودکان این مناطق فراهم شود.

گزارش: مهرانگیز آبروشن

 

انتهای پیام/م

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.