تاکید بر توسعه مناسبات آذربایجان شرقی و چین

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری خارجی در استان، مشارکت سرمایه‌گذاران چینی را در طرح‌های مهم استان خواستار شد.

تاکید بر توسعه مناسبات آذربایجان شرقی و چینبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی امروز در دیدار سفیر چین در ایران، آذربایجان شرقی را یکی از مهمترین استان‌های کشور به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و صنعتی خواند و با تشریح ظرفیت‌های عظیم استان از جمله مرز مشترک با سه کشور همسایه، دسترسی به بازار بزرگ آسیای میانه، استقرار صنایع سنگین و وجود معادن غنی، گفت: در زمینه تولید خودرو، صنایع ریلی و معدنی، تفاهم‌هایی با سرمایه‌گذاران چینی کرده و علاقه‌مند به حضور و مشارکت شرکت‌های چینی در بخش‌های مختلف استان هستیم.

او گفت: هم‌اکنون کالا‌های چینی در بازار ایران عرضه می‌شود و کالا‌های ایرانی نیز قابلیت عرضه در بازار چین را دارند؛ بنابراین در بخش تجارت هم زمینه‌های فراوانی برای همکاری وجود دارد.

استاندار آذربایجان شرقی به وجود ۱۸۰۰ اثر ثبت‌شده تاریخی در استان اشاره کرد و گفت: این آثار جاذبه خوبی برای گردشگران چینی است و بخش گردشگری نیز می‌تواند زمینه مناسبی برای تعاملات دوجانبه باشد.

اوهمچنین از توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی دو جانبه استقبال کرد.
پورمحمدی یادآور شد: ایران و چین دو تمدن بزرگ آسیا با اشتراکات فراوان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند و در دهه‌های اخیر تعاملات دو کشور همواره رو به افزایش بوده است.

او همچنین مبارزه با یکجانبه‌گرایی و تلاش برای استقلال کشورها، جزو سیاست‌های مشترک ایران و چین دانست.
سفیر چین در ایران هم با اشاره به اینکه تبریز یکی از شهر‌های مهم در تاریخ مبادلات شرق و غرب در جاده ابریشم است، افزود: تبریز، امروز شهری مهم است و همواره نقش شایسته‌ای در مبادلات فرهنگی ایران دارد.

چانگ هوآ با قدردانی از حمایت مسئولان آذربایجان شرقی از سرمایه‌گذاران چینی فعال در استان، خواستار نقش‌آفرینی تبریز در طرح احیای جاده ابریشم شد و گفت: لازم است تبادلات موجود بین دو طرف تقویت شود و من در این راستا شرکت‌های چینی را به حضور و فعالیت در این استان تشویق خواهم کرد.
سفیر چین با بیان اینکه کشورش همواره مخالف اقدامات یکجانبه‌گرایانه و زیاده‌خواهانه آمریکا بوده است، افزود: مسئولان ایران و چین تلاش می‌کنند تا اقدامات آمریکا تأثیر منفی بر همکاری‌های دو کشور نداشته باشد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار