ایران، موضوع بحث گروه هفت در نخستین روز اجلاس

سران کشور‌های گروه هفت در نخستین روز اجلاس در فرانسه با پیش کشیدن طرح ادعایی برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه، توافق کردند تا مانع از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه ان اچ کی، سران کشور‌های گروه هفت در نخستین روز اجلاس با پیش کشیدن طرح ادعایی برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه، توافق کردند تا مانع از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای شوند.

این اجلاس عصر روز شنبه در تفرجگاه فرانسوی بیاریتز در حالی آغاز شد که سران هفت کشور در یک ضیافت شام پشت در‌های بسته با هم ملاقات کردند.

مقامات دولت ژاپن می‌گویند آبه شینزو، نخست وزیر این کشور در سفر ماه ژوئن خود به ایران به این موضوع اشاره کرده است. گفته می‌شود وی نسبت به سطح غنی سازی اورانیوم ایران بیش از حد ابراز نگرانی و بر عزم ژاپن برای ادامه تلاش‌های دیپلماتیک تاکید کرده است.

سران گروه هفت در این جلسه تاکید کرده اند که کسی به دنبال جنگ نیست. همچنین به نظر می‌رسد سران گروه هفت درباره تشکیل ائتلاف بین المللی در تنگه هرمز به پیشنهاد آمریکا، بحث نکرده اند و در عوض، درخواست دونالد ترامپ مبنی بر دعوت از روسیه برای پیوستن دوباره به این گروه و تشکیل گروه هشت بررسی شد که نتیجه آن دقیقا اعلام نشده است. روسیه پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴، از این گروه خارج شد.

به درخواست نخست وزیر ژاپن قرار است در ادامه این نشست درباره مسائلی همچون آزمایش‌های موشکی کره شمالی و اوضاع در چین گفت‌وگو شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار