باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

یک نمایش عروسکی برای بزرگسالان/ عروسک‌هایی که فضایی سرد را منتقل می‌کنند

«تصعید» نمایشی عروسکی است که به تازگی اجرای خود را در تئاتر شهر آغاز کرده است.

نمایشی عروسکی برای بزرگسالانبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که حرف از تئاتر و نمایش‌های عروسکی می‌شود، ناخودآگاه ذهن ما به سوی نمایش کودک می‌رود. نمایش‌هایی که رنگ‌های شاد و مختلف در آن حضور جدی دارند؛ اما نمایش «تصعید» مفهومی متفاوت از نمایش‌های عروسکی را به نمایش می گذارد.

زمانی که صحبت از نمایش عروسکی می شود، کسی به فکر اجرای نمایشی با یک عروسک که شخصیت سالخورده‌ و مرموز را  دارد و عروسک‌ دیگری را تشریح می‌کند، نمی‌افتد. نمایش «تصعید» در کمال آرامش و دقت اجرا می‌شود و این خود حس متفاوتی از نمایش‌های عروسکی را به تماشاگر انتقال می‌دهد.

می توان گفت نمایش «تصعید»  بدون هیچ رنگی به اجرا می‌پردازد؛ فضای نمایش «تصعید» فضایی سرد و تاریک است که در آن عروسکی به تشریح عروسک دیگر می‌پردازد و گویی به دنبال چیزی درون بدن انسان است.  استفاده از همین رنگ های سرد سبب فضاسازی بهتر و همراهی مخاطب می شود. صحنه نمایش جایی شبیه سردخانه را نشان می دهد که در طراحی آن از تلویزیونی قدیمی و نیم سوز, دستمال کاغذی و شاخه خشک درخت استفاده شده که حس فضایی خاص و ترسناک  را منتقل می کند.

نمایشی عروسکی برای بزرگسالان

نورپردازی در صحنه از نقاط قوت این نمایش است و نقش بسیار مهمی در آن دارد که در حین اجرا متوجه این موضوع خواهید شد. کارگردان نمایش، محمد صاحبی است که با دقت بالایی حرکات عناصر نمایش را چیده و آن را به مخاطب نشان می‌دهد. نمایش «تصعید» بدون دیالوگ اجرا می‌شود. طراحی و ساخت عروسک بسیار طبیعی بوده و این نیز به بهتر شدن کیفیت نمایش کمک می‌کند. این نمایش از آن دست نمایش‌هایی است که تماشاگر را تا پایان روی صندلی خود نگه می دارد؛ ولی مفهوم نمایش برای مخاطبانی که سن پایینی دارند، غیر قابل درک است و ممکن است تا پایان مدام از والدین خود درباره نمایش سوال بپرسند.

نمایش «تصعید» از نمایش‌های عروسکی موفق در جشنواره‌ها بوده که نظر مساعد منتقدان را به خود جلب کرده است. این نمایش به دلیل فضاسازی تاثیرگذار و رویکرد خلاقانه در اجرای تکنینک های تئاتر عروسکی در هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران نظرات بسیاری را به خود جلب کرد. 

نمایش «تصعید» از ۳۱ مرداد تا ۱۵ شهریور هر شب ساعت ۱۸ در کارگاه نمایش تئاتر شهر بر روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.