ادعای متجاوزان به یمن درباره تشکیل کمیته‌ای مشترک برای تثبیت آتش‌بس

عربستان و امارات مدعی شدند در پی تنش‌های پیش آمده در جنوب یمن، کمیته‌ای مشترک به منظور تثبیت آتش‌بس تشکیل دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس ۲۴، عربستان سعودی و امارات مدعی شدند پس از تنش‌های پیش آمده در یمن برای تشکیل یک کمیته مشترک به منظور «تثبیت آتش بس» در استان‌های ابین و شبوه توافق کردند. این در حالی است که اخیرا نیروهای مزدور وابسته به امارات و عناصر دولت مستعفی یمن که تحت حمایت عربستان است، در مناطق جنوبی یمن به جان یکدیگر افتاده‌اند.

شبکه تلویزیونی عربستان به نقل از «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی، اعلام کرد این کمیته کارش را از روز دوشنبه آغاز می‌کند.

دولت‌های عربستان و امارات که قصد دراند اختلافات خود را پنهان کنند، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک تمام طرفین را به همکاری با کمیته مشترک تشویق کردند. این بیانیه که از سوی وزارت خارجه‌های دو کشور منتشر شد خواستار آغاز فوری مذاکرات برای رسیدگی به عوامل و پیامد‌های اتفاقاتی که در برخی از استان‌های جنوبی رخ داده، شد.

جدایی طلبان تحت حمایت امارات اوایل ماه جاری کنترل شهر بندری عدن در جنوب یمن –مقر موقت دولت تحت حمایت عربستان- را در دست گرفتند. آن‌ها هفته گذشته تا استان مجاور ابین نیز پیش رفتند.

امارات و عربستان عضو ائتلاف سعودی هستند که از سال ۲۰۱۵، با هدف حمایت از دولت مستعفی یمن، به این کشور تجاوز کردند.

شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات که به دنبال خودمختاری در این منطقه است یک حزب وابسته به دولت مستعفی منصور هادی را به همدستی در حمله به نیرو‌های جنوبی متهم کرد و به مخالفت با این دولت مستعفی برخاست.

امارات بارها درخواست عربستان برای توقف درگیری‌ها در جنوب یمن را رد کرده است و در همین حال، دولت منصور هادی اعلام کرده در هیچ کاری مشارکت نمی‌کند مگر اینکه جدایی طلبان از کنترل شهر‌هایی که گرفته اند، دست بردارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، یمن ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار