ثبت ۲ اثر فرهنگی شوشتر در فهرست آثار ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر از ثبت ۲ اثر فرهنگی – تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی‎ محمد چهارمحالی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر گفت: آثار تاریخی بقعه شاه‎‎زید و بقعه شاه‎نجف از شوشتر به ترتیب با شماره‎های ۳۱۱۹۰ و ۳۲۱۸۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند.

او افزود: مراحل و تشریفات ثبت این آثار با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان انجام شد و تأییدیه این آثار از سوی سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار خوزستان ابلاغ شد.

چهار محالی بیان داشت: با ثبت ملی این ۲ اثر، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این آثار شود، برابر ماده ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‎های اسلامی، تعزیرات و مجازات‎های بازدارنده، جرم محسوب می‎شود و مرتکب مشمول مجازات‎های قانونی خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر ادامه داد: قدمت بقعه شاه‎زید به دوره صفوی برمی‎گردد و شباهت بسیاری به بنا‌های این دوره در شوشتر دارد؛ این در حالی است که نوع گنبدسازی و معماری این بقعه نیز از نوع پیازی است.

این مقام مسئول گفت: بقعه شاه‎نجف مشرف بر پل شادروان و مربوط به دوره قاجار است و شاه‎نجف همچنین بنایی است که نوع گنبدسازی آن از نوع اورچین‎های روستایی و بسیار ساده و فاقد تزئینات است و پرونده این بقعه را به لحاظ معماری و موقعیت مکانی آن نسبت به پل شادروان و این‎که مدفن یکی از بزرگان است، به تهران فرستادیم که در نهایت این اثر تاریخی نیز واجد ارزش شناخته و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود: پرونده چند بنا، خانه و محوطه تاریخی دیگر در شوشتر نیز تهیه و به تهران فرستاده شده‎اند تا پس از بررسی‎های لازم و در صورت واجد ارزش شناخته شدن در فهرست آثار ملی ثبت شوند.

انتهای پیام/م

افزایش آثار ثبت ملی شوشتر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار